lørdag den 13. februar 2016

Dejlig debut og skøn rallydag



I dag afholdt Sydkystens Hundeskole dobbelte rallyprøver i Kamstrup. Normalt er jeg prøveleder på dagen, men i dag var speciel: Jeg skulle debutere med Max i championklasse, og jeg havde derfor meldt ud, at jeg selvfølgelig sørgede for papirarbejdet til prøven, som jeg plejer, men på dagen var jeg bare den, der bød velkommen og takkede til sidst, og ellers var jeg ”bare” almindelig deltager.

Opgaven som prøveleder blev Amanda hyret til, hun var i forvejen en af de to sekretærer, og alt kørte naturligvis på skinner, så det var bare en fornøjelse at høre de mange positive tilbagemeldinger.

Som udøver havde jeg det præcis på samme måde, der var virkelig styr på arrangement og det hele kørte totalt struktureret med en stjernebesætning bestående af Anita og Conni som dommere, Connie som tidtager og Birgit og Amanda som sekretærer.

Som ansvarlig for papirarbejdet havde jeg planlagt dagen således:
  • Anita startede med championklasse, jeg var oppe som nr. 2 med Max og nr. 9 med Megan
  • Efter præmieoverrækkelsen var jeg hjemmes, så hundene kunne slappe af
  • Conni sluttede med championklasse, jeg var oppe som nr. 1 med Megan og nr. 10 med Max.
Prøverne gik rigtigt godt, jeg havde naturligvis tænkt strategien igennem for fejl og usikkerheder, og den levede jeg helt op til.

Anita havde lavet en dejlig championbane, med godt flow, nogle finurligheder, og masser af højrehandling: 8 skilte på højre side, 5 sideskifter og 5 på venstre. Max gik ganske fokuseret det meste af tiden, jeg lavede en spiral om (jeg gik vild i den), bakke væk fra fører fejlbedømte jeg, så bakningen blev for kort og kostede 10. Derudover 5 x 1 og dermed 82 point i debuten. Meget tilfredsstillende og Max var glad på.

Megan gik som en drøm. Vi har virkelig fundet melodien sammen. Der var et sideskift foran der skulle laves om og ellers 5 x langsomme reaktioner/afstand, netto 92 point og 2. vinder. Anitas tilbagemelding efter prøven gjorde mig helt høj! Megan er 12 år og 8 måneder og gik fuldstændig glad og rutineret gennem banen!

Connis bane var på papiret lettere, 11 venstre handlede skilte, 3 sideskifter og 4 højrehandlede. Også fint flow, men lid flere sitter.

Megan var igen glad og livlig, men der var ligefrem lidt for meget energi i hende, og jeg kunne ikke holde hende i ro ved flere skilte. Det endte med 2 x 10, 6 ommere og det løse og dermed IB. Men en skøn dommertilbagemelding fra Conni: Der var overhovedet ingen irritation fra min side, på trods af de mange øvelser, der ikke lykkedes - det ville der have været for bare et år siden. Skønt at høre, og helt korrekt, Megan og jeg havde det sjovt sammen på banen, og jeg tror ikke hun opfattede andet end at det var gået fantastisk ;-)


Max var næstsidst i championklassen, kun en løbsk tæve skulle ind efter os – og det var han meget bevidst om. Men vi gjorde, som vi plejer, og han gjorde det supergodt, selvom han også skulle holde styr på omgivelserne. En enkelt ommer og 5 x 1 = 92 point, og det var da ikke så dårligt! Tak til Gitte Freytag, som filmede.

Lone, som vi trænede sammen med sidste vinter i samme hal, gav mig en dejlig tilbagemelding om, hvor tydeligt det var, at Max var blevet meget bedre til at håndtere omgivelserne. Han er stadig ikke vild med forstyrrelserne, men han kan håndtere dem.

Så summa summarum: En virkelig skøn debut for Max med henholdsvis 82 og 92 point, og en fantastisk prøve af Megan også med 92 point og en 2. vinder.

Føreren er naturligvis overordentlig tilfreds!

Ingen kommentarer: