søndag den 17. april 2016

Dissekering af et Freestyle nummer aka farvel træstub

28. marts 2016: Debut i FS1med "Dette er en træstub"-balje (foto: Grafiko.dk)

Anja og Johanna havde udbudt et kursus i dag til støtte for HMC: 2 timer og 15 minutter for 4 ekvipager, først skulle alle 4 vise et nummer, derefter var der ½ times feedback til hver. De holdt 3 hold i dag, så vi var 12 heldige der nåede at melde os til dette luksustilbud.

For mig var det en genial mulighed for at få feedback på mit FS-program.

Max’ og jeg har arbejdet lidt on-off med When I’m 64. Vi præsenterede det i en For sjov klasse 25. oktober sidste år, hvor jeg ikke havde noget, der lignede et nummer. Det er præcis to måneder siden, det blev skåret ned til de nuværende 1:41, og det var først i marts, at jeg begyndte at træne noget sammenhængende. Træstubben kom ind kort før prøven 28. marts, hvor vi debuterede i FS med nummeret, med en balje forklædt som træstub.

2. april: To prøver med træstub

Siden kom der er en rigtig træstub til, som blev brugt ved de to prøver 2. april. I dag blev nummeret så dissekeret af Anja pog Johanna, efter at de 4 deltagere først havde vist det, de ønskede kommentarer til.

Træstub, som ikke længere indgår i FS-program

Den korte udgave af tilbagemeldingen på mit nummer:
  • Træg start (= der sker ingenting)
  • Hvad laver træstubben i det nummer?
  • For meget htm
  • Bedre flow ønskes
  • De enkelte tricks må gerne vare længere (fx follow, cirkel om stok)
Derefter gennemgik vi nummeret & musikken trin for trin. Det ”nye” nummer ser således ud:
  • Startposition: Setup med feet up.
  • Begynde at gå med feet up, moveon direkte til
  • Rundt om stok på venstre side, samtidig med at jeg går langsomt fremad
  • Slalom, som i det oprindelige nummer
  • Follow stok på højre side i en længere passage
  • Setup og direkte videre til 8-tal om stok og fører
  • Follow venstre hånd igen længere passage
  • Ind foran, bakke og spinne
  • Max kommer ind på højre side og går rundt (mod uret) om mig, mens jeg går, afsluttet med højre synkronvending, så han kommer på venstre side
  • Moveon, mens jeg går, afsluttes med Max i position foran mig
  • Pote-touch på skift mellem højre og venstre pote/fod
  • Overgang så Max ender under min venstre arm, mens jeg sidder på hug – så vi er tæt sammen i afslutningen
Det har visse lighedspunkter med det gamle nummer, men det er noget helt andet, meget mere flydende og sammenhængende. Det er også enklere, forstået som, at der er mere ro i de enkelte sekvenser.

Det startede virkelig for sjov, for at bruge tricks fra færdighedsprøver til noget sammenhængende. Nu bliver det et forløb, som er som skræddersyet til Max og mig, og som jeg glæder mig ret meget til at træne videre med. Det bliver et fantastisk nummer!

Oveni havde jeg fornøjelsen at se tre af de skrappe FS/HTM-ekvipager få feedback på deres programmer og høre om deres overvejelser og udfordringer. Jeg glæder mig ekstra meget til at se Tine Gade, Jennifer Jensen og Sandie Højgaard Larsen næste gang til prøve, for hold da op nogle flotte programmer, der er på vej!

Tusind tak til Anja og Johanna for suveræn inspiration!

Ingen kommentarer: