tirsdag den 9. juni 2020

Guddommelig Nose Work træning


Guddommelig, det lyder pompøst, men sådan føltes det, både mens jeg trænede og bagefter, så intet mindre kan gøre det 😉

Otto, Max og jeg er startet på en kort træningsrunde hos Merete de sidste 4 tirsdage i juni, og det gik fantastisk.

På Ottos hold var der et par afbud, så der var kun en ekvipage ud over os: Ronni og Charlie.

Jeg skal love for at de to unge herrer var i topform, godt støttet af deres førere.

Med to deltagere blev det ren luksus, hvor vi på skift gik 6 søg med hver 4-5 kilder, og fik feedback efter hvert søg.


Det første var ved indgangen til Aktivitetscentret, hundene skulle startes til venstre for bænken og søge mod bænken og videre til højre. Otto gik til venstre og fik hurtigt arbejdet sig ind på en høj kilde, som blev markeret med nogle karakteristiske hop , og naturligvis ros og belønning: Kilden sidder i den rette vinkel i logoet!

Så var stilen lagt, og Otto havde den ene fantastiske runde efter den anden. Det var tydeligt, da han blev træt, og han var i bilen et par gange undervejs, men hold da op hvor var det bare en fornøjelse at se ham arbejde; og jeg var også meget tilfreds med min afslappede og dog skarpe iagttagelse af hans adfærd.

Vi var i gang med den sidste runde, de to sidste markeringer var fine, den sidste efter en anelse træt søg, og jeg besluttede at stoppe.

Desværre ingen fotos, men en fantastisk dejlig oplevelse at se Otto brilliere på den allerskønneste måde.

Tidsmæssigt var timingen perfekt, Max kunne komme på inden det hold, vi er på, skulle starte. Han skulle starte med en stribe med søg, hvor han kunne komme til kilden, han har brug for en succeser. Og det fik han i den grad.

Han arbejdede eksemplarisk. Efter to grupper, hvor han kunne komme til alle kilder, tog vi også det til venstre for bænken på fotoet, og der kom en flot markering af en anden høj kilde, og det nævnte fik han også markeret efter noget arbejde, og minimal frustration, to gode succeser.

Derefter tog vi på egen hånd 5 grupper med tilsammen 24 kilder, og Max arbejdede med intensitet og præcision og uden frustration, på et helt andet niveau, end jeg har set ham længe. Han markerede alt på smukkeste vis.


Jeg tog linen af ved springvandet, for at kunne tage nogle fotos. Det krævede lidt akrobatik at markere, og det kunne Max godt lide (og Otto også for den sags skyld). Jeg huskede naturligvis at fortælle både Max og Otto, at de var fantastiske, og de var helt enige

PS: Jeg opdagede efter at have skrevet ovenstående, at titlen Guddommelig Nose Work træning er genbrug, og det gør da bestemt ikke noget!

Ingen kommentarer: