onsdag den 18. marts 2009

Status Lille Bjørn og Megan

Til træning i dag fik jeg en kommentar om, at der ikke skete så meget på min hjemmeside, så nu skriver jeg et blogindlæg som samler op på alt muligt :-)

Lille Bjørn
Først og fremmest er han ”bare for lækker” som Kirsten siger flere gange daglig. Og det er svært at være uenig. Han er en rigtigt glad, lydig, opmærksom og dygtig lille hund. Planerne for ham er i år følgende:

  • Fredag den 20. marts skal han vise hvor dygtigt han er blevet trænet af far, så far kan bestå Hund & Trænings klikkerinstruktøruddannelse.
  • I weekenden den 21.-22. marts skal han udstilles på DTK’s dobbeltudstilling i Hårlevhallen. Hans pels er desværre ikke i orden nu, men målet er at han skal blive klubchampion i år.
  • Den 11. april sal han op til årets første lydighedsprøve, LP1 indendørs i Hårlevhallen. Målet er at han skal bestå LP1 og LP2 i år. Indtil videre er han tilmeldt 4. juli og 26. september, men der kommer bestemt flere til.
  • På skuet den 19. april i Herfølge, som er et fællesskue for Norwich og Norfolk terriere, skal han selvfølgelig udstilles, men vi glæder os specielt til at demonstrere klikketræning og lydighed for et publikum, for hvem det vil være temmelig fremmed, og for nogle hunde som man typisk ikke ser i lydighedssammenhæng.

På det helt korte sigt (fredag kl. 13.45), er det de 8 øvelser vi skal demonstrere til den praktiske prøve på klikkerinstruktøruddannelse der er i fokus. Så jeg er meget forsigtig med ikke at træne dem hele tiden, for så går Lille Bjørn død i dem. Vi gennemførte et fuldt program i haven i går, og bortset fra ”Bakke rundt om fører” gik det strygende.

Sidstnævnte øvelse fik vi specialtræning i mandag hos Charlotte Lyngholm, som havde fået Emilie til at stå for den del af undervisningen. Jeg ville ønske at vi havde fået hende på banen før, for vi har selvfølgelig ikke trænet øvelsen hensigtsmæssigt – jeg lader Lille Bjørn starte i stå på min venstre side, og så bakke rundt derfra. Emilie synes man skal lade hunden starte i stå på højre side og så bakke med uret rundt om føreren; fordelen er at bakningen og pladsen ikke bliver blandet sammen. Og så havde hun nogle rigtigt gode tips vedrørende placering af fyldte vandflasker i en kreds om føreren: de generer hunden, hvis den rammer dem, og så bakker den uvilkårlig rundt i stedet for bagud. Hvis jeg havde haft mere tid, ville jeg bestemt have trænet øvelsen om …

På LP-siden er Lille Bjørn bare helt skøn at arbejde med. Vi træner stort set kun LP2 og LP3, og det er rigtigt godt, men engang imellem er det nu meget godt også at huske, at det LP1 vi skal op i næste gang, og der er altså noget med linehåndtering, som også skal fungere. Og så opdagede jeg til generalprøven lørdag, at jeg ikke har trænet tandvisning siden vi var til prøve i oktober, så det skal vi bestemt gøre noget ved nu!!

Megan
Jeg synes Megan fungerer som gode gamle Megan igen under træningen. Men hendes fører er som forandret! Først og fremmest pga. Helle-effekten :-) Det betyder kortere træningspas, mere fokuseret træning, og meget præcisere forstærkning. Og når jeg glemmer det får jeg straks en reaktion. I dag trænede jeg 8.00 – 9.15 med Karen Frost, Charlotte Lia og Susanne Bach.
Jeg varmede Megan op med fri ved fod, hvor hun virkelig går som en drøm nu! Visualisering er forklaringen: jeg tager de dybe indåndinger, jeg har blikket fokuseret på et punkt et stykke ude, jeg sikrer mig kontakt inden start, fra plads-kommandoen til det første skridt går der ½-1 sekund, og jeg går i et normalt tempo, dvs. betydeligt langsommere end jeg har gjort tidligere. Mærkeligt nok virker det, så Megan kan følge med og har superkontakt stort set hele vejen.
Men på et tidspunkt i løbet af træningen begyndte det at gå nedad, og jeg skulle være stoppet, men fortsatte. Og det skal jeg bare være meget bedre til at gøre. Jeg fik også lige lagt noget dirigeret apportering ind, som ikke stod på træningsplanen, og det blev også noget værre rod.
Ellers er status på øvelserne:

  • Sid i gruppe: Jeg er nu også begyndt at gå i skjul (30 sekunder er max.), og det er tydeligt at forkommandoen har gjort en stor forskel. Men der er tilbagefald, så der arbejdes fortsat med tryghed.
  • Fællesdæk: Er blevet fornuftig igen. I dag lå Megan 3 minutter med en belønning efter 2 minutter (jeg var ikke i skjul), og igen synes jeg forkommandoen har gjort en forskel.
  • Stå, sid og dæk: Ståen er blevet til ”Bliv” og fungerer fortsat fint. Sitten er også sikker. Men dækken, som jeg troede var på plads, viste sig i dag ikke at være det; så jeg måtte pænt have lille håndtegn på igen, for at få succesraten op
  • Indkald med stå & dæk: vi arbejder kun med dækdelen, og er ved at bygge den hurtige foldedæk i ”alle” situationer op, og det begynder at se fornuftigt ud.
  • Fremsending: både fremsending til kegle og fremsending fra kegle til felt kører hver især fornuftigt
  • Fjerndirigering apportering: jeg skal have arbejdet meget mere med dirigeringen …
  • Springapportering: jeg arbejder her med to momenter, selve pladsen og at Megan holder apporten til slip
  • Næseprøve: er jeg tilfreds med, men jeg ville ønske der var lidt mere energi i udløbet
  • Fjernkontrol: her arbejder jeg først og fremmest med min egen ro under øvelsen, og at få stabiliseret stå-dæk og stå-sit, men de er ved at være rigtigt fornuftige begge to.

Samlet set synes jeg det ser fornuftigt ud, og først og fremmest er Megan rigtigt glad ved træningen. Jeg skal bare være endnu bedre til at stoppe på toppen.
Målet er fortsat at Megan skal have en præmiering i Eliteklassen, men som jeg tidligere har skrevet skal vi ligge på 9+ i fri ved fod i LP3 og 260+ samlet i LP3 før det giver mening at gå LPE.
Ellers glæder vi os til at gå i gang med noget sportræning hos Ulla Hobert med både Lille Bjørn og Megan.
Og Katrine Søegaard og jeg glæder os over at der allerede er 13 tilmeldinger til Spaniel Klubbens første officiel lydighedsprøve den 26. september 2009. Tilmeldingsblanketten ligger her.

Ingen kommentarer: