lørdag den 10. januar 2015

Marginaler



I dag var vi til brunch i Malmø. Vi havde naturligvis tjekket vejrudsigten, og der var ingen problemer med broen hverken den ene eller den anden vej, men generel advarsel mod at vindfølsomme køretøjer passerede broen.

Hjemme igen gik jeg en tur med hundene og fik dette skønne foto, lige da vi kom ned til stranden. Et øjeblik efter styrtede det ned (nej, jeg havde ikke regntøj på) og da jeg alligevel hurtigt blev gennemblødt gik vi bare turen, som vi plejede (lidt kortere måske).

På vej tilbage gik vi oppe i klitterne. På et tidspunkt hørte jeg en knagende lyd, kiggede op, og en sejlbåd væltede ned omkring mig. Masten passerede lige mit hoved. Bortset fra at min puls steg gevaldigt skete der intet – jeg havde virkelig marginalerne på min side.

Jeg har i dag læst Anitas blog Prøver i 2014, og jeg kom i tanker om, at meget har jeg skrevet om prøverne i 2014, men ikke den nørdede, statistiske tilgange, så her kommer den :-) 

Megan har været til 18 rallyprøver i championklasse og opnået følgende resultater:

75
1
77
1
80
1
82
1
83
1
85
1
86
2
87
1
88
2
90
1
93
2
94
1
IB
3
 I alt
18

3 IB’er, et gennemsnit på 85,8 ved de 15 beståede prøver, 1 gang 1.v., 1 gang 2.v. og 2 gange 3.v.

Det er ok uden at være prangende. Jeg fortsætter med hende så længe vi begge synes det er sjovt. Vi kan bestemt ikke være med helt i toppen, men med marginalerne på vores side kan vi godt opnå nogle rigtigt pæne point.

Lille Bjørn har været til 5 rallyprøver i ekspertklasse og opnået følgende resultater:

71
2
82
1
85
1
89
1
 I alt
5

Bestemt ikke noget at prale med, men dog 2 x 3.v. Jeg begyndte at gå til rally med ham igen, fordi han kvalificerede sig til DM, og derefter fik jeg blod på tanden og ville kvalificere ham til DM/Årets hund i 2015. Men strategien er lagt om, og fokus er på LP i 2015. Så ikke flere rallyprøver med ham foreløbig.

I LP er det blevet til i alt 9 LP3’er og det er blevet til 5 x ingen præmiering og 4 x 3. præmie.

De 5 x ingen præmiering dækker over 4 prøver med hver 4 nuller og 1 med 2 nuller og et par 5-taller.

De 4 3. pr. er alle opnået med to nuller: 3 i stillingsskift, 2 i positioner under gang, 2 i indkald og 1 i næseprøve. Så det er ”bare” et spørgsmål om manglende stabilitet. Vi klør på.

Med det bedste resultat i hver disciplin i 2014 til samme prøve ville vi have fået 250,5, så de famøse 230 burde være til at opnå. Vi skal bare have marginalerne på vores side – og det træner vi på.

Max har været til 18 rallyprøver i ekspertklasse og opnået følgende resultater:

75
1
79
1
82
1
83
1
85
3
87
1
88
1
91
1
92
1
95
1
96
2
IB
4
I alt
18

De 4 IB’er dækker over 3 prøver, hvor jeg er stoppet efter 1-4 skilte, og 1 hvor jeg mentalt stod af og ikke lavede en øvelse om. I de 14 beståede har vi et snit på 87,1. Det er blevet til 2 1.v., 4 2.v. og 2 3.v. Vi mangler den sidste skarphed for at være helt med i toppen, og det arbejde vi med.

Max har været til 2 LP3-prøver og opnået 1 ikke præmiering og 1 3.pr. (med 3 nuller). Han er i 2015 pensioneret som LP-hund, og vi arbejder alene i rally ekspertklasse med stabilitet og tryghed. Jeg er sikker på at vi kan få et løft, så marginalerne mere vedvarende kommer på vores side.

Med Max skal jeg også i gang med træning af tryghed ved andre hundes gøen. Jeg takker mange gange for den overvældende interesse for at hjælpe med at bearbejde problemet. Og jeg glæder mig voldsomt til at gå systematisk i gang. Han er en superskarp hund, som kan nå rigtigt langt hvis han føler sig tryg.

Ingen kommentarer: