mandag den 7. september 2020

DM i Rally 2020 – formandens beretning

Max og Otto (foto: Liv)

Jeg fik ikke taget billeder på dagen, men her er Livs foto af Max og Otto, som hun luftede 😊

Jeg ville have kaldt det ”en personlig beretning”, men da jeg officielt var ansvarlig for afviklingen, kan det ikke undgås at det bliver betragtet som en officiel beretning, men forhåbentlig med personlige islæt 😊

Både under DM, umiddelbart efter og i dag, dagen derpå, har jeg en rigtig god følelse indeni. DM blev afviklet på en flot måde – ja det var ærgerligt, at der ikke måtte komme tilskuere, og der var andre Covid-19-begrænsnninger – men arrangementet kan man ikke berettiget sige ret meget dårligt om, synes jeg 😊

Der var en dejlig stemning, som der plejer at være til rally, der var masser af flot rally, der var ekvipager, som var uheldige på dagen, og ekvipager der strålede. Det var solskin, det var lidt blæst, der kom lidt små byger.

Rammerne var fantastiske! Jeg kendte ikke Vilhelmsborg på forhånd, men de rammer vi fik var fornemme:
  • Springbanen, som LP-erne havde brugt lørdag, overtog vi, og der var glæde hos arrangørerne over at jeg lørdag eftermiddag sagde, at jeg gerne ville beholde placeringen af ringe og telte, for så skulle de ikke lave noget om. Til gengæld fik vi nogle meget store rallyringe, med masser af plads og god afstand mellem de fire ringe.
  • Klubhus/sekretariat var genialt til de i alt 10 officials, bl.a. fik de to sekretærer (Amanda og Jeanette) den mest fantastiske udsigt over alle fire baner. Der var plads til alle præmier, plads til at lægge papirer, plads til at spise frokost, et højtaleranlæg, eget toilet. Det var ren luksus! 
Hvad skal der til, for at et arrangement som dette bliver en succes? Jeg kan nævne en hel masse ting, og listen kan uden tvivl suppleres:
  • Der var en plan for arrangementet. Lonni og jeg har gjort en del for at have styr på det administrative, herunder vigtige ting sådan en dag som papirer (dommersedler og diplomer), og et resultatregistreringsprogram (flot betegnelse for et enkelt Excel-ark!).
  • Der var det perfekte team på dagen til at realisere planen, og til at justere efter behov, for sådan skal det være, når man møder virkeligheden. Vi var i alt 10 officials: 4 dommere (Anita Jakobsson, Helle Gadeberg, Susann Wheadon og mig selv). 1 runner (Heidi Viborg). 2 sekretærer (Jeanette Hvid Damm og Amanda Haue Jakobsson), 2 tidtagere (Anette Lind og Susanne Hallengreen Karlsson). 1 fotograf (Johanna Allanach).
  • Der var 77 ekvipager, som kom og ydede deres bedste med i alt 100 hunde, de var fleksible og gode til at være på plads til banegennemgangene og overholde retningslinjerne.
  • Der var, som jeg tidligere har skrevet om, samlet mange sponsorpræmier – som vi ikke kan takke nok for – så der var flotte præmier til alle. Birgitte Rønsner, Charlotte Bøgvad, Mette Jensen og Stine Smith var også uvurderlige til at organisere opstilling af præmierne, så præmieoverrækkelsen gik ganske hurtigt, hvilket ikke er sen selvfølge med 101 ekvipager i 6 klasser.
Tusind tak til ALLE, fordi vi SAMMEN har gjort det første DKK DM i rally til en succes!

Hvad vil jeg huske dagen for, udover at det samlet var et fedt arrangement?

Der var nogle episoder, som jeg specielt hæftede mig ved. Bl.a. blev jeg først på dagen kontaktet af en person, som jeg ikke kender, som vist havde været med til LP lørdag, og hun var vildt imponeret over, hvor sjovt og hyggeligt det virkede hos rallyfolkene, selvom det var DM. Hun sagde, hun ville begynde at træne rally, og det synes jeg naturligvis var en fremragende ide 😉

Susann fortalte om denne oplevelse: ”Mest crazy oplevelse på dagen: Vores ring var jo placeret ved en vandforhindring til heste. Lige da en deltager gik banen på denne side fløj en krage over og droppede en fyldt høm pose i grøften. Det gav et ordentlig splash. Heldigvis var teamet på banen upåvirket. Der er åbenbart ingen grænser, for hvad der kan ske nå man går rally ☺”.

Jeg ville ønske jeg havde set det selv!!!

Jeg vil naturligvis også huske DM 2020 for at være det første, hvor jeg skulle dømme.

I indledende runde dømte jeg ekspertklasse, og skulle bl.a. uddele dommerens favorit, og den gik til altid positive Lone Rahbek og Pumba, som er prototypen på den altid glade fører, der støtter sin hund superbt og tager fejl og fejltagelser med godt humør 💓

Jeg skulle dømme finalerne i Champion og Senior.

Championbanen ses her:


Amanda og jeg testede den for længe siden, heldigvis, for Amanda opdagede en fejl!!!

I dag er banen blevet anmeldt af Rikke Svensson i gruppen Rally24syv. Med hendes tilladelse bringes anmeldelsen her:

”Her er den så - DKKs championbane til DM 2020. Jeg var ikke selv så heldig at være med til DM, så derfor skulle jeg da lige prøve at gå banen herhjemme i dag😊 

Hvad synes du om banen? Og selvfølgelig kun positive kommentarer! Også rigtig gerne fra dig, der har gået banen til DM. 

Her er hvad jeg synes. En bane med et rigtig dejligt flow og mange svære kombinationer, som f.eks. bakke lige efter sideskift om kegle. Hvor hunden selvstændigt løber rundt om keglen og derfor skal være hurtig og præcis til at komme ind i pladspositionen igen 🙈 

Du kommer simpelthen ikke igennem den her bane uden at have helt styr over kommunikationen med din hund. Her er fire forskellige typer bakkeøvelser, tre forskellige typer løbe til kegle og masser af sideskift. Her er alle stillinger: stå, sit og dæk. Herunder indtage, skifte og varighed i positionerne. Hunden skal selvstændigt øge sin hastighed og også have en super fin forståelse for pladspositionen (højre/venstreside) 😅 

Til gengæld er det for de fleste hunde ikke en bane med mange fristelser. Så du kan komme igennem med en hund, der ikke har den helt store impulskontrol i forhold til fristelser som mad, legetøj, tunnel og spring 😁 

Har du en hund, der stresser op over at gå banen og f.eks. hopper lidt og bliver upræcis. Så er de sidste skilte på banen super svære, da det er skilte, der kræver ”ro i kroppen” at udføre flot og korrekt. 

Har du som mig en hund, der hurtigt ”kører træt” og ikke ser den store værdi i at løbe, så er det sværest ved slutningen sideskiftet foran. Hvor hunden igen selvstændigt skal øge sin hastighed 🐶 

I det hele taget var det sværeste for mig fra start til slut at bevare min hunds energiniveau – præcis, som jeg gerne vil have det. Der er på banen ikke mange øvelser, som i sig selv er en belønning for min hund 😂 

En virkelig krævende og inspirerende bane, som er et DM værdigt 🐾🤩”

Jeg har takket for den flotte anmeldelse!!!

Amanda og Jeanette opdaterede løbende regnearket med resultater, og da jeg skulle offentliggøre, hvem der kom finalen, bemærkede jeg, at Birgitte Rønsner og Linus havde fået 100 point og Christina Ulrich Pedersen med Tempo havde fået 97 point i indledende runde i championklassen.

Jeg skulle dømme dem i finalen, og det blev ualmindeligt spændende. Christina og Tempo gik først, helt perfekt, og klokkeklare 100 point. Birgitte og Linus gik også de første 19 skilte perfekt, men i sidste øvelse var der en misforståelse, så Linus dækkede i stedet for at sitte. Birgitte lavede øvelsen om, perfekt, og dermed fik de 97 point. 197 point, og pointlighed, mere spændende kunne det ikke blive.

Til sidst dømte jeg seniorklasse, den første i DM-sammenhæng. Tina Nordlund og Jay gik så flot, og der var kun en enkelt lille detalje at trække for, 99 point.

Da jeg havde dømt seniorklassen færdig, blev jeg kaldt op i sekretariatet, og så skulle regnearket sorteres, diplomer skulle gøres klar, præmier fordeles osv. osv.

Hvad vil jeg specielt huske præmieoverrækkelsen for?


En flot dommergave fra S.K.J. Maskinudlejning.

En hurtig og effektiv præmieoverrækkelse, da der først kom gang i flowet, hvor sponsorudvalget m.fl. på ingen tid fik sat præmier op, Amanda holdt diplomerne, jeg læste op og Johanna stod klar med rosetter til Hund i Fokus vinderen og Dommerens favorit.

Præmieoverrækkelsen i championklasse, hvor jeg trak spændingen til sidst, før jeg annoncerede at Birgitte og Linus havde slået Christina og Tempo på tid, lidt over 8 sekunder. Ingen tvivl om, at det er Danmarks to bedste ekvipager lige nu. Christina og Tempo var for fjerde år i træk på podiet i Championklassen, det er klasse 💓

I seniorklasse blev Tina og Jay en sikker vinder med 199 point, hun vandt også ekspertklasse med Ilja med 194 point, og Tina var berettiget stolt og rørt, det var to fantastiske resultater. Hun har altså gået 4 baner til DM og kun mistet 7 point, det er temmelig flot 😉 

Både på vejen hjem og i dag, har jeg kunnet glæde mig over mange flotte omtaler af arrangementet.

Jeg er ikke bleg for at kalde DM 2020 i rally for en meget stor succes 💓💓💓

Ingen kommentarer: