fredag den 18. september 2020

Ansvar, forstyrrelse, leg


 
 
Jeg er netop startet på et on-line-kursus hos Nina Steinbach, jeg er igennem totredjedel af at rally øvet kursus hos Lise Sørensen og har i dag været på et NW-kursus hos Johanna Allanach.

Tre kurser/forløb, som intet har med hinanden at gøre, og dog. Det, der er fælles for dem, er at jeg deltager/har deltaget på den alle, og jeg har lært en masse 😉 

Fullt fokus grund – Nina Steinbach
Nina Steinbach var det på svenske landshold i rally 2019 og har været på det svenske landshold i HTM/FS flere år. Da hun opslog et online ”Fullt fokus”-grundkursus var jeg ikke sen til at tilmelde, og kurset startede på flot vis i mandags. Hvad er fokus? Det består af fem elementer: Motivation, kontrol, udholdenhed, koncentration og generalisering (störningssäkerhet). Vi har fået tre hjemmeopgaver til den første uge 
    1. Fem nya favoritbelöningar (här jobbar vi med motivation) 
    2. Leka och pausa i fem olika miljöer (här jobbar vi med motivation, uthållighet, kontroll och störningssäkerhet) 
    3. Starta en träning i fem olika miljöer (även här jobbar vi med motivation och störningssäkerhet)
Mange vil tænke, at det ikke er noget specielt. For mig er det fantastiske, at det rammer Otto og mig præcis på det rigtige tidspunkt. På det tidspunkt, hvor det er blevet synligt, at miljøerne er blevet udfordrende, at jeg har et begrænset repertoire af belønninger og forfalder til vaner, som ikke har givet succes. 

Jeg skal nok skrive mere om kurset, men det er startet perfekt, både alt det formelle og de første videoer samt de første opgaver, er midt i prik.

Rally øvet – Lise Sørensen


I går var Otto og jeg nået til fjerde ud af seks runder på Lises rally øvet hold.

Jeg elsker Lises systematik, som gør, at vi kommer igennem alle øvet skilte, plus får repeteret en masse begynder skilte, over de 6 runder. Til hver runde er opstillet en tematiseret bane, vi er kun fire deltagere, og får to individuelle runder, typisk med selvvalgte problemstillinger, og går banen ud fra selvvalgte kriterier.

I går var jeg tydeligt frustreret over at Otto var seriøst interesseret i underlaget, og jeg endte med at tage hjem med den fedeste følelse. Fordi Lise fik taget mine bekymringer i i opløbet.

Der skete en masse, men den korte udgave er, at hun foreslog at jeg gav Otto ansvar. Jeg skulle ikke gennem gestik og kommandoer forsøge at få hans opmærksomhed, han skulle søge min opmærksomhed (Bianca-cirklen).

Det virkede!! 

Derefter fik jeg en virkelig god introduktion til anvendelse af legetøj som belønning, og sørme om Otto ”som ikke vil lege med legetøj”, gerne ville lege med mig. 

Ikke noget epokegørende, men kombinationen af, at jeg oplevede nogle problemer, var frustreret, og blev mødt af en instruktør, som fik vendt det hele til noget positivt, det var bare så skønt, og jeg kørte hjem i den høje stemning, som jeg helst vil have med mig, hver gang jeg kører hjem.

NW2 NW3 kursus – Johanna Allanach
Via Meretes Hundeskole havde jeg fået mulighed for at deltage i et heldagskursus i NW2/3 hos Johanna i dag. Jeg brugte en feriedag på det, og Max og jeg fik den mest fantastiske dag sammen, sjældent har jeg brugt en feriedag bedre. 

I den meget korte frokostpause (fordi Johanna skulle hjem og lufte hunde), evaluerede vi kurset – ikke planlagt – og den korte udgave er:
  • Johannas kreativitet er uudtømmelig
  • Hun kan udtænke scenarier som ingen andre har fantasi til
  • Hun kan introducere øvelser, så man ikke er i tvivl om udførelse og formål
  • Hun kan give feedback, så man får en masse skulderklap OG får en masse input til overvejelser om fremtidig træning
Vi kom igennem seks runder, flere med to søg, i alt 10 søg og intet var ordinært, alt var spændende og lærerigt. 

Tilføj billedtekst

Et fire minutters søg i et rum med 0-3 kilder, hvor Johanna skulle iagttage ekvipagerne. Max arbejdede flot og stort set uden lyd. Hans fandt 1 ud af 2, da jeg valgte at stoppe. En del distraktioner.


Kilde på stol bag afspærring. Jeg skulle mindes om at bevæge mig, for Max havde alt for meget fokus på mig fra starten.


A-bræt og kilde placeret, så hunden skulle stå på A-bræt for at markere ved kilden. Se video øverst.
Og bemærk, hvor selvstændigt Max begynder at arbejde, da hans fører ikke ”hjælper”.


”Bokssøg”, hvor kilden var lige under gulvet, mellem to bokse.


'Problemløsning, hvor der stod kasse med kilde på balancebom, og hund skulle på bord og derfra sætte fødder på balancebom, for at markere kassen.



Problemløsning, hvor kilden var placeret i vifte over spisebordet, og hunden skulle fra gulvet på stol, på bord, på stol for at kunne markere. 

             

Hunden skulle arbejde under ”noget”, se video ovenover. Som Johanna kommenterede: Max arbejdede flot, fordi han ikke kunne se mig …


Hunden skulle gennem bassin med kugler, for at komme til kilden. Max knoklede med det og endte med at markere direkte på kilden.


Hunden skulle til bevægelig kilde = Johanna som kørte ottetal med sækkevogn omkring to kegler. Max anede ikke, det var sidst på dagen, så han knoklede løs med et meget langt søg med top-intensitet.


Hunden skulle arbejde med føreren placeret bag en tunnel. Et ret let søg som afslutning, og Max arbejdede topsejt og markerede hurtigt og præcist.

Jeg må indrømme, at jeg var lidt bekymret for, om kurset var for avanceret for Max og mig. Men nej, selvfølgelig var det niveauopdelt, og Max arbejdede intet mindre en fantastisk hele dagen.

Jeg er meget tilfreds med alle tre kurser og specielt med Ottos og Max’ indsats på kurserne.

Ingen kommentarer: