lørdag den 12. september 2015

For the times they are a-changin’

Ældre modeller

The line it is drawn
The curse it is cast
The slow one now
Will later be fast
As the present now
Will later be past
The order is rapidly fadin’
And the first one now will later be last
For the times they are a-changin’
(Bob Dylan)

Et skaldyrsfad går aldrig af mode

Fredag aften var vi fire fra min 1. klasse der mødtes til vores traditionelle årlige komsammen, endnu engang på l’Education Nationale – efterfulgt af Villa Vino.

Annikki, Bente, Thomas og jeg var i år de eneste der kunne deltage, men det gjorde bestemt ikke aftenen kedeligere.

Der bliver talt forbløffende lidt om gamle dage, mest om hvad vi laver i dag, hvad der er sket siden sidst, planer og drømme. Vi mødtes første gang 1. september 1959, vi mødtes igen for 11 år siden i forbindelse med Sankt Knud Lavards skoles 50 års jubilæum, og vi taler sammen som om vi har kendt hinanden altid – hvad vi jo også har.

På teknologisiden kan vi godt se, at vi i forskellig grad er opgraderet. De to telefoner tilhører to af deltagerne og de fungerer fint og pålideligt.

Daglig forandring, morgenfotoet fra Solrød Strand

I formiddags havde Anita og jeg et lille luksus rallyhold med "kun" fire deltagere. Vi end ikke drømte om at aflyse, for deltagerne er alle nogen vi kender godt, og rigtigt gerne vil hjælpe. Så de fik en intensiv træningsomgang.

Det faldt naturligt i flere situationer at tale om førerens mentale indstilling, og jeg kunne citere fra det seneste nyhedsbrev fra Lanny Bassham, hvor Heather Sumlin har skrevet om “Mental Management Tips for Handlers”. Citat:

”Remember your teammate responds to your confidence level. In most cases I have seen a dog will respond differently when the handler is uncertain, frustrated, unfocused or overly nervous than they will when the handler is confident, in control and focused on the positives. Your four legged furry friend will respond to your behavior not only your signals or verbal cues. Your goal is to have the same attitude and confidence before the run as you would in practice so your partner will trust that you are in control. If you give your teammate a "new" partner by changing your mindset to something other than what you planned then your partner will most likely respond to that new change in you with uncertainty. This creates a new variable for your run. This reminds me of how a child responds when a parent is anxious or scared, a child may become scared as well and may not feel protected. "Mom or Dad" needs to stay in control, positive and confident for their child to feel comfortable and happy. Your communication both verbal and non-verbal is being received by your partner so being in control of your mindset before, during and after a run should help your partner be more consistent as well.”

I forbindelse med dagens hold trænede jeg også med Max. Jeg gik en af rallybanerne inden, og trænede diverse rally/HTM/FP/LP med ham efter holdet, og tænkte efter en dejlig træningssession meget over, hvor meget jeg har udviklet mig de cirka 11 år, jeg har trænet hund.

Jeg har også taget et tilbageblik over Sydkystens Hundeskoles 6-årige historie og hvor meget der er sket indenfor den relativt korte periode.

Jeg har flere gange tidligere tænkt, at nu var tiden løbet fra Hundeskolen, men sådan har jeg ikke tænkt længe. Vi lever i bedste velgående, har et par nye instruktører på vej. Og masser af spændende tilbud i 2016 kommer der helt sikkert.

På prøvefronten er der bestemt også sket en masse. Jeg har tre hunde, heraf to seniorer, men alle er friske og rørige og vi træner og konkurrerer stadig afpasset den enkeltes niveau. Den aktuelle status på antal prøver er:

 
LP
Rally
I alt
Megan
40
103
143
Lille Bjørn
46
41
87
Max
17
48
65
I alt
103
192
295

Da vi fik Megan var jeg 50 år, nu nærmer jeg mig de 63 år. Det kan godt være at tiderne skifter, men jeg følger med så godt jeg kan – og der, hvor det giver mening for mig – og holder samtidig fast i det, der fungerer fra ”fortiden”.

Jeg ser frem til en masse spændende undervisning, kurser, træning, konkurrencer osv. de kommende år.

Ingen kommentarer: