søndag den 13. september 2015

Spontanitet og planlægning

Fra dagens spændende kursus

Jeg var i dag til et meget spændende kursus , som blev annonceret således: ”Spot kursus – Rally Ekspert/Champion & Styrke træning for hunden. Instruktører: Johanna Allanach & Charlotte Frigast. Hvornår: 13/9 kl. 12.45-14.45 – indendørs i Sjællands Agility Center, Ringsted.”

Det blev opslået 7.9. kl. 8:14 og jeg var tilmeldt 2 minutter efter, jeg ved af erfaring at sådanne hold bliver hurtigt overtegnet, og det lød som om det var ét, der var skræddersyet til mig.

Og det var det :-)

I første time var jeg i gruppen hos Charlotte, vi fik en kort introduktion til Core-træning og formålet med den, og derefter kunne vi under kyndig vejledning arbejde med alle mulige redskaber: Balance Disc, FitBone, Peanut Ball, kasser, luftmadrasser mv.

Vi fik meget pædagogisk hjælp til at få hundene til at gøre de rigtige bevægelser, langsomt og roligt, og det var herligt at se Max med halen oppe og arbejde ihærdigt med alle de nye aktiviteter. Meget spændende og bestemt også noget vi skal arbejde videre med, for at holde hundene fit.

Anden del af kurset havde fokus på hundeførere i konkurrencesituationen, Johanna havde som start en lille øvelse hvor hun og de fire deltagere stod i cirkel:
  • Først skulle Johanna gå hen til en anden og sige ”Bøh”, den pågældende skulle gå videre og sige ”Bøh” til en tredje, osv. til alle havde fået to ”Bøh”-er
  • En ny kæde, hvor vi hver skulle sige navnet på en frugt
  • Så skulle vi gå den første kæde og den anden kæde blev igangsat undervejs, så jeg fx mens jeg gik og skulle ”Bøh”e en i den første kæde skulle høre, at der blev sagt ”Pære” som var mit signal til at jeg skulle sige ”Ananas”
  • Endelig blev en tredje kæde introduceret, hvor vi hver skulle give et visuelt signal I en kæde
  • De tre kæder skulle så udføres i et sammenhængende forløb
Pointen var, at det var meget svært at holde øje med de mange signaler parallelt, hvilket er den situation, vi ofte udsætter hunden for til en prøve.

Vi havde derefter forskellige praktiske øvelser, hvor der var konkurrenceelement indlagt:
  • Vi skulle i to hold gå en 8-skiltes bane, hvor hver deltager mindst skulle gå tre skilte og der skulle være udskiftning ved fejl,
  • Den samme bane gennemføres individuelt bagfra
  • En 4-skiltes bane, som vi skulle lære udenad, og så gå uden skilte
  • Den samme 4-skiltes bane, hvor vi skulle gå uden skilte, og først lige inden vi gik, fik at vide hvilken øvelse vi skulle udføre som den næste 
Det var rigtigt spændende, at diskutere hvad der sker i disse situationer, og hvad det betyder i konkurrencesammenhæng. Jo bedre du kan banen, jo bedre kan du støtte din hund.

Jeg følte mig rigtigt ovenpå, fordi Max var totalt skarp hele vejen. Specielt var det lækkert med banen der skulle gås bagfra, føreren før mig fik en meget lang feedback, og jeg arbejdede rigtigt godt med at holde fokus hos Max, så vi var helt klar, da vi skulle på banen.

Skilt 2 havde jeg helt svedt ud, men jeg kom i tanker om det i sidste øjeblik, der var et andet, som jeg kom lidt skævt ind på, fordi cirkel om fører gik lidt for langsomt, men hold da op hvor var det lækkert at se Max arbejde så fokuseret.

Det er hallen hvor vi skal til HTM og FP den 26. september, med helt nyt underlag, som det var godt at få prøvet af.

Coveret til HTM2-CD'en

På planlægningssiden er jeg gået i detailmode:
  • FP3 har jeg kun trænet som momenter og selvstændige øvelser, nu er planen for den praktiske gennemførelse ved at være på plads, bl.a. med kædning af tre øvelser og hele heelwork-forløbet
  • HTM1-programmet finpudser vi på - ½ enetime hos Anja i morgen, sammen med Anita & Osseau som har den anden ½
  • Start på HTM2-programmet, CD er brændt og jeg har bedt Anja og Anita om at give input i morgen, når jeg for første gang skal gå det med Max … Og nej, jeg skal ikke være sømand som Gene Kelly er i filmen!
  • Og så er jeg i det små i gang med at planlægge Titelprøven, som naturligvis er afhængig af en bestået FP3, men der er altså 3-4 øvelser som vi dårligt er gået i gang med

Ingen kommentarer: