onsdag den 21. februar 2018

Fantastisk Nose Work træning


I aften havde vi endnu en Nose Work træningsaften hos Lonni. Officielt var træningsforløbet slut, men massivt gruppepres fra de 5 kursister resulterede i en ekstra runde til aften.


Der var som altid en stribe spændende søg. Udendørs var der tre bokssøg og tre udesøg. Desuden tre indesøg, heraf de to hos Lonni.

Jeg startede med Max. Efter lidt luftning gik vi i gang med bokssøgene. Han var lidt tændt og meget optaget af underlaget lige uden for det første bokssøg (klaprende tænder), men da jeg fik ham i gang var det meget flot og to tydelige markeringer. De to andre bokssøg var der ingen problemer med.

Søget med 4 gemmer op af at trådhegn, var noget rod. Max markerede det første lave, men fræsede forbi de næste. Jeg besluttede at springe over og vende tilbage senere.

Så kom et kringlet udesøg med en kilde under en svært tilgængelig bænk, en et stykke op ad en lygtepæl og en et stykke oppe, så hunden både skulle på bænk og stå på den for at markere.

Det sidste udesøg gik fantastisk: det midterste af tre gemmer var et stykke ind i en stabel paller, og Max stak hovedet direkte ind mod kilden.

Det første indesøg havde tre gemmer. Max arbejder generelt meget bredt og ligesådan her. Men pludselig, når han fanger færten begynder han at arbejde intensivt og finder kilden. Han fandt alle tre, og så var det tid til lidt pause.

Lille Bjørn kom ud, og efter lidt luftning gik vi i gang med bokssøgene. Han arbejder fantastisk og markerer bedre og bedre, lige så tydeligt som Max, men uden at holde markeringen så længe.

Han kom tilbage i bilen, så Max kunne komme ud og være klar til indesøget hos Lonni.

Et regulært NW2 søg og Max gik som en drøm! Hans fører var også ret god sagde Lonni 😊 Flot arbejde og to meget fine markeringer og godkendte fundet-markeringer. 1:41 og det ville have været et absolut godkendt NW2-søg til en prøve!

Så kom Max tilbage i bilen og Lille Bjørn gik nogle af udesøgene. Det ved hegnet ræsede han forbi, og jeg besluttede at gå videre til det med bænken, hvor han arbejde meget ihærdigt og fik markeret flot nedefra - gemmet var i mellemrummet mellem to brædder i sædet på et bord/bænkesæt.


Søget med pallerne i midten var perfekt.



Indesøget var fremragende!

Så ventede vi på indesøget hos Lonni – et andet end det Max havde været på. Han arbejdede virkelig godt, jeg fik bevæget mig fornuftigt, og fik en godkendt fundet-markering.

Han arbejdede videre, og jeg fik lavet en markering, hvor han var på den modsatte side af kilden. Han arbvejdede videre og lavede en superflot markering.

Jeg havde den allerfedeste oplevelse med begge hundene. De arbejder begge fantastisk, gør fremskridt fra gang til gang og jeg er blevet meget bedre til at arbejde med dem og læse dem.

Lonni, Mia og jeg fik en længere eftersnak i begyndende snevejr om NW, HTM, FS, Rally og alt sådan noget.

En fantastisk træningsaften!

Ingen kommentarer: