onsdag den 7. februar 2018

Nose Work i Jersie


Vi var desværre allerede nået til sidste runde af Lonnis luksus Nose Work træning. For første gang var vi fuldt hold, for første gang var vi ikke i Køge Marina, men i stedet ved DKK. Der var igen en masse søg at arbejde med. Bokssøg med 13 bokse og 2 kilder. 4 x 4 bokse med 1 kilde hver. En lang stribe plasticdimser med 5 kilder. 2 udesøg med henholdsvis 4 og 3 kilder. Et bilsøg med 2 biler og 2 kilder. Et indesøg med 2 kilder. Et indesøg med 3 kilder bemandet af Lonni.

Masser at gå i gang med!

Jeg startede med Max. Lidt opvarmning, og så i gang fra en ende af. Han var lige frisk nok, så jeg måtte starte nogle af bokssøgene om for at få hans fokus på at søge. Men derefter var der ingen slinger og superflotte markeringer. Udesøgene havde han det lidt sværere med. Der var nogle stykker han markerede fint, nogle han blev frustreret over, og som jeg valgte at springe over.

Bilsøgene var superflotte, han kredsede længe om det første rigtige hjul, og tjekkede alle hullerne og lavede den mest fantastiske markering, korrekt! Ligeså med det næste bilsøg.



Indesøget med to kilder gik fint, jeg måtte løfte ham op på nogle kasser til det andet, og så kunne han komme til kilden og markere.

Indesøget hos Lonni, han fandt 1 ud af 3 inden for tidsgrænsen på 3 minutter. De sidste to måtte vi arbejde lidt mere med, men vi fandt dem.

Det er meget tydeligt at jeg skal arbejde med hans udholdenhed. Han bliver frustreret, hvis han ikke relativt hurtigt finder noget. Han kan også være lidt ufokuseret i starten af søgene, jeg skal virkelig arbejde med at have hans fokus fra starten. Hans arbejdsiver, når han er tæt på kilden er skøn og hans markeringer er fantastiske.

Så blev det Lille Bjørns tur.

De første tre bokssøg gik fantastisk. Han arbejdede helt systematisk og lavede fine markeringer.

De to udesøg voldte ham store problemer. Der var et eller andet under trappen, som indgik i det ene søg, som trak helt vildt, så jeg endte med at springe det over i første omgang. Det andet kæmpede vi også med, fandt en kilde (højt, flot markering), og gik videre til bokssøgene og striben med plasticdimser. Flotte og klare markeringer.

Bilsøget blev der arbejde lidt mere med. Han var for hurtig i starten og gik forbi det første hjul, og gik forbi det andet, men vendte om lige efter og fandt hurtigt kilden. Dernæst fortsatte vi rundt til udgangspunktet, og så kom han i gang ved det første hjul og lavede en fin markering.




Det første indesøg, ingen problemer med det lave søg, det høje: jeg måtte løfte ham op på kassen, og igen en flot markering, da han kunne komme til kilden.

Så kom han i bilen og holdt pause indtil sidste søg.

Søget hos Lonni var ligesom Max’ uden line. Han arbejdede godt, men fandt ikke noget inden for de tre minutter. Vi fortsatte, og med hjælp og en enkelt flytning fandt han alle tre, men det var helt klart meget svære søg for ham. Det ene, under kanten på nederste hylde i en reol, var han meget længe om at komme til. Kilden under en kontorstol placeret op af et bord, kæmpede ham også meget længe med, men fandt det til sidst. Det sidste under skrivebordet kunne han ikke finde, så Lonni måtte flytte det, så han fik succes til sidst.

Det har været fire fantastiske træningsrunder med en masse spændende, varierede søg, under vidt forskellige vilkår, Lonni har altid tænkt over det hele, så båd førere og hunde bliver udfordret på en spændende måde, og så vi får godt input til den videre træning.

For mig har det været fantastisk at kunne have begge hunde med, og kunne sammenligne dem direkte på præcis de samme søg. Jeg har fået et meget mere præcist billede af stærke og svage sider hos dem begge og hos mig selv, og på min forskellige adfærd over for de to hunde. Fx er jeg blevet meget opmærksom på, hvordan Lille Bjørn observerer mig, når han går i stå, og jeg skal virkelig være opmærksom på min adfærd, så jeg ikke ubevidst styrer ham.

Og så er Lonni virkelig skarp til at iagttage og kommentere og rådgive, så der virkelig er masser at tage med til den videre træning. Tusind tak Lonni, fordi du giver lave sådanne luksushold!

Ingen kommentarer: