tirsdag den 6. februar 2018

Window of opportunity (Nose Work og HTM)


Aftenens Nose Work træning med Lille Bjørn hos Merete startede med introduktion til en øvelse, inspireret af Meretes deltagelse af et kursus hos Simon Prins i lørdags. Jeg havde læst om kurset og øvelsen i Mias blogindlæg, og pønsede selv på at træne den, så det var perfekt timet af Merete 😊


Kilden lå under én af 25 rallyskilteholdere, indgangen var mellem de gule kegler, og vi skulle have lagt en strategi på forhånd for, hvilken vej vi ville gå. Når hunden markerede (forhåbentlig den rigtige), skulle vi gå videre/træde et skridt tilbage, og se hvad der skete.

Jeg valgte at gå mod uret, Lille Bjørn lavede flot markering, jeg gik lidt videre og trådte tilbage, han kiggede op og markerede igen – ros og belønning!!!!

Det var meget symptomatisk for dagens træning – Lille Bjørn er blevet virkelig skarp, og hans fører har sørme også udviklet sig en del!!!!


I køkkensøget arbejdede Lille Bjørn på den ene side et stykke tid, der var lidt interesse for nogle steder, men ikke rigtigt noget afgørende, men noget jeg kunne have reageret på tidligere og animeret ham til at søge videre. Nu valgte jeg at sende ham over på den anden side og sætte ham i gang, han arbejdede flot, fik tydelig fært ved skraldespanden, arbejdede ved den og pludselig søgte han uden om den og ind i et lille ”hul” og lavede den flotteste markering.



Der var nogle søg med problemløsning, ingen problemer, der var nogle lave søg, flotte markeringer, der var nogle høje søg, som vi ikke var sikre på, hvor var, men Lille Bjørn stoppede op og hoppede i vejret og det var bare så smukt!

Der var også et bokssøg, som ikke voldte problemer.

Lille Bjørn var bare en stjerne.

Apropos Window of Opportunity så var det i dag jeg officielt fik meldt fra rallyprøven i DKK Kreds 3 den 20. maj, fordi jeg hellere (= prioritere/vælge til) vil til HTM-prøver i Sverige - Snapphanedansen 2018, Hässleholmsgården, Hässleholm. Det gjorde ikke beslutningen sværere, at Liv spurgte om vi skulle følges 😊 Jeg vil bare meget hellere HTM end rally, og sådan er det!

Apropos Sverige, så er der nu kommet PM og katalog til rallyprøverne 18. februar i Svalövs BHK. Jeg var sikker på at der ville blive trukket lod, med 223 tilmeldte til de to prøver. Men nej, der bliver ikke trukket lod. 57 hunde til den ene Nybörjarklass, 54 til den anden. Der bliver to banegennemgange til hver prøve, og jeg fik en superbehandling, da jeg skrev og spurgte om Lille Bjørn kunne blive rykket til anden halvdel af første prøve. Det betyder banegennemgang cirka kl. 10:30 i stedet for kl. 8:00, og det er meget værdsat!

I øvrigt er det Kirstens fødselsdag, og den blev fejret med en skøn frokost på Rønnede Kro med Lis og Poul.

En dejlig dag på mange måder!

Ingen kommentarer: