mandag den 12. marts 2018

Mathilde, Max, Bornholm, Rally, DM

Mathilde og Max i Ekkodalen

Max og jeg havde en skøn weekend på Bornholm. Det var en weekend i rallyens tegn, som det har være mange gange tidligere på Bornholm, hvor jeg inden weekenden havde dømt 9 gange og været oppe 28 gange.

Denne gang skulle Anita og jeg dømme prøver begge dage, og for én gangs skyld skulle jeg ikke selv op, men det skulle Max 😊 Amanda fulgtes med Mette og Mathilde, vi mødtes i Ystad, og efter en stille og rolig sejltur landede vi på solskinsøen, som levede op til navn, og kom til Hønsehuset i god tid til at stille banerne op.

Juniorklassen var første klasse, og Mathilde og Max første ekvipage, så opvarmningen gik i gang næsten med det samme. Vi havde aftalt at jeg gik med under banegennemgangen, og gik uden for et stykke tid inden de skulle på banen.

Desværre var Max meget snusende og ukoncentreret. Alle, der kender Max, véd at det kan være ganske overvældende, og selvom Mathilde arbejdede hårdt, blev det til en IB.

Da de to juniorer begge var dobbeltførere var det aftalt at der efter de to første hunde var banegennemgang for begyndere, og derefter skulle de to juniorer gå med deres anden hund, så de havde en fair chance for at varme hund nr. 2 op. Mathilde gik superflot med Boogie, fik 88 point, blev 2.v., blev RJM, kvalificerede sig til DM og fik 12 point til Årets Hund. Bingo!

Derefter dømte jeg Øvede, Anita Ekspert og jeg Champion.

Specielt championklasse havde jeg glædet mig ret meget tid. Et superflot felt med 14 ekvipager, naturligt tiltrukket af prøver, der talte både til DM og Årets Hund, og jeg havde designet en finurlig bane, som gav anledning til en del kommentarer på forhånd.


Ja, det var en udfordrende bane, men det blev taget med godt humør, og der blev opnået virkeligt flotte resultater. Aftenen blev tilbragt på Hasle Camping, og bar præg af at vi alle var ret trætte, så tidligt i seng og ikke så tidligt op, da vi først skulle afsted kl. 8 søndag.

Søndag var rækkefølgen vendt, så der kom Champion, Ekspert, Øvet, Junior (2), Begynder og Junior (2).

Amanda havde, det var besluttet lørdag, overtaget rollen som coach for Mathilde, med min fulde opbakning 😊, for coaching af 10-årige må jeg erkende ligger helt uden for mit erfaringsområde.

Mens jeg dømte Øvede mente jeg godt kunne høre Max-lyde i hallen, det var Amanda der havde styr på ham og Mathilde, og jeg havde intet med Max at gøre, før han havde været oppe.

Jeg forlod hallen efter banegennemgangen, idet Mathilde og Max igen skulle starte. Jeg blev hurtigt involveret i noget hundesnak, og glemte alt om prøven. Det næste der skete var at en storsmilende Amanda kom og fortalte at Mathilde og Max havde bestået med 81 point!!!

Hold da op, hvor var det flot – jeg har videoen til gode – men jeg har fået en meget detaljeret gennemgang af Mathildes meget flotte banegennemgang. Der var en 10’er for at stå stille i en ikke-stationær øvelse, 2 ommere og 3 x 1. Det blev til dagens 4. vinder, og nok så vigtigt en DM-kvalifi8kation til Mathilde og Max og 7 point til Årets Hund.

Lidt senere gik Mathilde og Boogie op igen, denne gang fik de 97 point (!), blev 2. vinder og fik yderligere 12 point til Årets Hund.

Vi var færdige allerede lidt over 14, og skulle først med færgen 18.30. Vi tog til Rønne og fik en is. Videre til Ekkodalen og luftede hundene, og jeg fik taget ovenstående foto af Marthilde og Max, og så tilbage til Rønne og tidlig og meget tiltrængt aftensmad på café Gustav inden turen gik til færgen og hjem.

Det har været en meget dejlig i weekend med et fint arrangement, masser af flotte rallypræstationer, masser af god stemning til konkurrencerne, supergodt selskab og sidst men ikke mindst Mathildes flotte arbejde med Boogie og især med Max. Mathilde har trænet rally siden august 2017, fyldte 10 i december og debuterede i rally 11. februar i år med 2 x bestået med Boogie. Hun har trænet tre gange med Max: den 19. februar, den 1. marts og den 5. marts, og så kvalificerer hun sig den 11. marts til DM med Max på deres anden prøve.

Det er bare vildt flot og imponerende, og jeg er stolt som havde det været mit eget barnebarn 😊 De passer rigtigt godt sammen, de to, så lad mit slutte med et farmor Mette citat: ”De er så gode sammen og sikke en kemi der er, han er altså en lille charmetrold ham Max 😊”

Ingen kommentarer: