fredag den 8. juni 2012

SMART

Indenfor systemudvikling taler man om SMARTe-krav, forstået som at krav skal være: Specific, Measurable, Attainable, Realistic & Time-Bound. Gode mål lever også op til disse kriterier. Alle de mål jeg skrev I denne blog fra den 22. december 2011  lever op til de fire første kriterier, mens formuleringen ”de kommende år” er lige løs nok til at leve op til det sidste kriterium.

I takt med at målene nås (eller ikke nås) skal man naturligvis revurdere dem. Og det har jeg gjort efter rallyprøverne sidste søndag. For Max og Megan er intet ændret, bortset fra at jeg gerne vil skærpe tidskravet til i år for de nævnte mål. For Lille Bjørn er de tre mål nået (pinde i ekspertklasse, DKRLCH og bestå LP3).

Men efter onsdagens undervisning med Anita fik hun mig godt nok sendt i tænkeboksen vedr. Lille Bjørn og min plan om at gå op med ham i championklasse den 29. juni. Anita sagde det noget kortere, men jeg opfattede det således: Lille Bjørn har endelig opnået DKRLCH og han er godt i gang med LP3. Hvis jeg begynder at træne højrehandling med ham nu, kan det indebære en risiko for at der opstår usikkerhed i LP. Hvorfor introducere den usikkerhed nu, hvor det går så godt i LP?

Jeg kunne argumentere for, som jeg gør overfor mange kursister, at hunden sagtens kan skelne mellem rally og LP, og at man selvfølgelig kan træne og konkurrere indenfor begge discipliner sideløbende uden problemer. Men jeg må dog også erkende at der er et stort spring fra ekspert til champion. Én ting er de nye skilte, men at kunne højrehandle ordentligt tager tid. Så jeg har taget Anitas råd helt til mig, og holder fokus på LP med Lille Bjørn den kommende tid. Så han deltager i ekspertklasse den 29. juni.

Det har været en meget stille uge træningsmæssigt indtil nu, men dog med en masse hunderelaterede aktiviteter. Bestyrelsesmøde i Sydkystens Hundeskole i tirsdags med en drøm af en bestyrelse!!!, undervisning i Osted onsdag og i dag kig på en spændende mulighed for en hal til Sydkystens Hundeskole – ikke så langt fra Skandinavisk Transport Center i Køge, fornuftig størrelse og med mulighed for udendørs areal også.

I morgen står den op Kick Ass Champ Class hos Johanna; jeg medbringer både Megan og Lille Bjørn. Det er et lille eksklusivt hold med 5 deltagere (3 nørder), og jeg har lovet Anita at hun gerne må træne med Megan, så har jeg fokus på Lille Bjørn. Og sidstnævnte er ikke i modstrid med det jeg skrev ovenfor vedr. Lille Bjørn og rally, for selvfølgelig tager han ikke skade af en dag med championtræning :-)

Og i dag kom programmet så for kurset 4.-5. juli Cues and Behavior Chains med Kathy Sdao:
  • What a cue can do • Exercise 1: Cue discrimination test
  • “Good enough” syndrome
  • Maximizing clarity
  • Exercise 2A: “Prove It” game
  • Discussion of Exercise 2
  • Exercise 2B: “Prove It” again
  • Changing cues for fluent behaviors
  • Exercise 3: Cue shift
  • Adding the first cue: Prompt fading vs temporal conditioning
  • Exercise 4: Get a Cue, Part One = fading a prompt or lure
  • Exercise 5: Get a Cue, Part Two = temporal conditioning
  • Trumping cues • Adduction, briefly
  • Exercise 6: Cueing adduction
  • Behavior chains: what they are and how they’re created
  • Maintaining & breaking chains
  • Exercise 7: Build a simple chain
  • Cueing adducted behaviors (& behavior chains)
  • Exercise 8: Continue building a behavior chain; add cue
Gæt om jeg glæder mig!

1 kommentar:

conni sagde ...

Gæt om du er NØRD..:-)))