torsdag den 26. juni 2014

Hundedagene 2014 dag 1 eller Godt begyndt …


I dag løb dag 1 af Hundedagene 2014 af stablen og det ser ud som om det bliver en succes.

Der kom to afbud i morges, og det gav anledning til lidt svære overvejelser fra min side, som endte med at jeg udnyttede muligheden for komme på Siris LP-hold og overlade pladsen på Christinas LP-hold til Susanne og Berry.

Jeg har trænet hos Siri flere gange, se fx denne blog og er RET begejstret for hende og hendes træningsfilosofi.

Vi arbejdede meget med det at belønne, at variere belønninger i tid, type og intensitet og at graduere belønninger i forhold til det, hunden yder. Hvor mange belønner fx tilnærmelsesvist proportionalt efter en fuld prøve i forhold til, hvad de giver for små momenter i træningen?

Føreren skal selvfølgelig være 100 % engageret i belønningen.

Vi havde en del fællesøvelser, bl.a. skulle vi arbejde med at holde hundens kontakt mens medkursister og diverse udlagte genstande fungerede som forstyrrelser, og derefter skulle vi være klædt ud som distraktion, deraf billedet foroven, hvor jeg er iført paryk og briller.

Mine fokusøvelser var afslutning af apport og stillingsskift med Lille Bjørn. Lille Bjørn er glad for apporteringsdelen af apporten, meget lidt glad for afslutningen, så det arbejdede vi med, ved at lave øvelser hvor han skulle arbejde, så han glemte apporten i munden. Og det lykkedes til fulde, på et tidspunkt ville han ikke slippe den, da jeg præsenterede et favoritlegetøj :-)

Max var også lidt på, vi arbejde med omvendt lokning, han kunne se sit favoritlegetøj mens han havde næseprøvepind i munden, og tygningen forsvandt, fordi han skulle fokusere på den potentielle belønning, som han også fik umiddelbart efter.

I stillingsskiftet er Lille Bjørn god til at indtage skifterne, når jeg bruger en lys og venlig stemme – jeg har hørt det mange gange før, og en dag gør jeg det også rigtigt til en prøve.

Siri var som altid superengageret og inspirerende og sprudlede af ideer hele dagen igennem, en stor fornøjelse for os kursister.


Vejrudsigten var bekymrende, men heldigvis slap vi med en ½ times regn mod afslutningen. Men vi kunne høre torden ret tæt på og himlen så frygtindgydende ud.

I morgen står den for Max og mit vedkommende på LP hos Charlotte Lyngholm og om aftenen skal jeg dømme rallyprøve for DKK.

Ingen kommentarer: