lørdag den 6. juni 2020

Køretøjssøg i særklasse!


Video og alle fotos: Mia Rasmussen

♥♥♥♥♥♥
Jeg var i dag på et 2-timers temakursus i køretøjssøg med Mia (Rasmussen) som instruktør.

Kurset stillede en systematisk tilgang til træning af køretøjssøg i udsigt og jeg tilmeldte mig straks med Max.

Det kan siges kort: Det er et af de bedste og mest givende kurser jeg har været på!

Mia gav en kort introduktion til en metodik, som har givet hende gode resultater, og den er enkel: på en almindelig personbil placeres kilderne på fire forskellige steder: først 1. hjulkasse før hjulet, så 3., så 4 og så 2., og hver gang før hjulet. Vi går venstre om (med uret) hvis 1. kilde er til venstre, højre om (mod uret), hvis 1. kilde er til højre. For en sjælden gangs skyld var det os som førere, der skulle styre, hvilken vej hunden søgte 😊Målet er at hunden skal holde sig til bilen.


Vi var 6 deltagere på holdet, og vi kom igennem 14 individuelle søg hver, dvs. 3½ bil hver. Der var flere hunde, der så lidt trætte ud til sidst, men nok så vigtigt: Der var meget tydelig udvikling at opleve hos alle!

Max gik fantastisk, Mia gav noget forrygende feedback, og jeg voksede og lærte 

Den vigtigste læring var nok, at underlaget er af stor betydning for hundens læsning af søget, og jeg opdagede en dramatisk udvikling i min egen følelse under søgene. Fra at være irriteret over Max’ ”unødvendige snus”, fik jeg 100 % fokus på at aflæse, om det var arbejde eller fritid, for der er naturligvis afgørende forskel. Når det var arbejde, fik han selvfølgelig lov til at arbejde videre, og når det var fritid, blev han opmuntret til at søge igen. Se videoen øverst!



Mia var lige i øjet med sine tilbagemeldinger til mig, og det gav virkelig energi til at fortsætte med Nose Work-træningen.

Vi blev opfordret til at følge hinandens søg, og det var også meget givtigt.


2 timer fløj afsted, jeg lærte en masse, der var en supergod og konstruktiv stemning, det var et skønt kursus.


Mia fik også taget fotos og videoer undervejs, så alt i dette indlæg er med tak til Mia.

Mias begejstring er smittende, hendes engagement i Nose Work generelt og den enkelte deltager i særdeleshed vidunderlig, tusind tak for et ekstremt godt kursus

Ingen kommentarer: