fredag den 26. juni 2020

Ferie på Bornholm

Fredag morgen
I denne uge holder vi ferie på Bornholm. Den blev bestilt i november 2019, dels en ferielejlighed i Klintely i Allinge til Kirsten, Max, Otto og mig, dels et sommerhus til Sandra, Christian, Frasse, Leo og Leah.

Det er ikke 14 dage siden, vi stort set havde opgivet turen, og havde aflyst både lejlighed og sommerhus, pga. restriktionerne for svenske statsborgeres indrejse i Danmark i Corona-situationen.

Heldigvis faldt det hele alligevel på plads, og med dokumentation for, at der var det krævede antal overnatninger, mindst 6, kunne Sandra også få lov til at komme til Bornholm uden problemer.

Luksusplatte på Arnager Røgeri
Vi sejlede alle fra Ystad 10:30 i mandags, og efter ankomsten til Rønne mødtes vi på Arnager Røgeri, hvor vi fik en dejlig frokost. Der er en fin legeplads som en del af Røgeriet og Bornholms Lufthavn ligger lige ved siden af, så det var perfekt for børnebørnene.

Bornholms Ismejeri & Kaffebar
Næste stop for Kirsten og mig var Svaneke og Bornholms Ismejeri & Kaffebar, hvor vi fik feriens første isvaffel.

Inden aftensmaden - vi havde aftalt at grille et udvalg af pølser med diverse tilbehør – luftede jeg hundene sammen med Leo på 4 år. Jeg fortalte, at det var første gang Otto var på Bornholm, og spurgte, om Leo kunne huske, at han havde været her sidste år. Det kunne han, og han kunne også huske, at det sidste år var Lille Bjørn og Max, der var med 💓

Tirsdag morgen
Tirsdag stod hundene og jeg først op, og gik en tur til Sandkås Strand og et stykke nordpå ad kyststien mod Allinge, før vi gik ind over land og retur.

Vi kørte til Schweizerkonditoriet i Allinge og købte morgenbrød, fik morgenmad i sommerhuset og handlede til den store grillaften, i anledning af sankthans.

Flæskestegsburger
Vi fik frokost på Svaneke Bryghus, jeg en fantastisk flæskestegsburger, Kirsten en ret mislykket hønsesalat, jeg fik en dejlig Sorte Muld fra fad til.

Jeg gik i vandet på vores lokale Sandkås Strand, Max var med, Otto ville ikke i.

Vi havde en skøn grillaften, sankthansaften uden bål, med masser at spise og drikke og dejlig leg med alle børnebørnene.

Onsdag morgen
Onsdag havde vi udvidet morgenturen, selvom vi startede kl. 7, var det allerede ret lunt, og vi kom hjem godt varme efter 3 km. Kirsten og jeg fik let morgenmad udenfor Schweizerkonditoriet

Vi kørte til Svaneke, bl.a. fordi jeg skulle købe noget vin hos Vinøst. Vi var i Snogebæk, fordi vi naturligvis skulle have en flødebollesoftice hos Kjærstrup, og vi endte med en enkel og dejlig frokost hos Bech Chokolade i Snogebæk.

Eftermiddagsturen gik langs en gå-/cykelrute lige bag Klintely mod Tejn, og tilbage via kyststien til Sandkås Strand.

Aftensmaden bestilte vi som takeaway hos Restaurant Sommer i Allinge. De annoncerede med 10 forskellige småretter, som man kunne vælge som takeaway, og vi valgte følgende fem.

Ceviche af hvid fisk, line, chili, ærter, rødløg

Varmrøget laks, æble, agurk, rugbrød, wasabi

Perlebyg, svampe, spinat, sprød parmesan

Grillet cuvette, svampe, majs, timian sauce
Rørt tatar, sennep, svampe, sprød tapioca, estragonmayo
Kaffen fik vi hos svenskerne.

Torsdag morgen
I går torsdag var morgenturen næsten en gentagelse af i går, bortset fra en afstikker til vandet, så hundene kunne dyppe tæerne.

DGI-broen

Kirsten på DGI-broen
Vi havde planlagt en tur til Vang Granitbrud, hvor vi aldrig har været tidligere, og det var en stor oplevelse. Vi fik bl.a. prøvet at passere DGI-broen, designet af Peter Bonnén, dog uden hundene, da konstruktionen ikke er egnet til hundepoter.

Vi kørte derefter det korte stræk til Vang og gik en tur på havnen.

Lobster rolls
Frokosten havde vi besluttet skulle være hos Bay Frost i Listed, lobster rolls og et glas Sauvignon Blanc, det er svært at matche.

Max ved kunst på Listed Havn

Napoleonskage fra bager Mortensen
Vi tog omkring Nexø, fordi vi havde besluttet at købe nogle kager fra bager Mortensen. Deres Napoleonskage er fantastisk!!!

Vi havde ikke lyst til den store aftensmad, så vi var omkring SuperBrugsen i Allinge og købe skinke og melon.

Endnu en dejlig dag, total afslapning.

I dag var morgenrutinen næsten den samme. Kirsten undrede sig i går over, at jeg bruger vækkeur i ferien, så det var slået fra, jeg vågnede derfor først 6:40, 10 minutter senere end normalt 😉

Morgenturen blev modsat, med uret, og jeg kom til at gå lidt for langt, så vi fik set noget nyt og virkelig fik varmen.

Hammersø

Vi synes ikke vejret er til de store udskejelser, så vi valgte den korte tur til parkeringspladsen ved Hammersø og Opalsøen, og fik rundt om Hammersø.

Det vi trængte mest til bagefter, var en softice, og den fik vi hos Promenadekiosken i Sandvig.

Østerlars Kirke

Døbefonten

Udsnit af kalkmalerier
Ret spontant besluttede vi at besøge en rundkirke og kørte til Sankt Ols Kirke, som var lukket … Vi besøgte derfor i stedet Østerlars Kirke, som vi aldrig har besøgt tidligere. Det er den ældste af Bornholms fire rundkirker, bl.a. med nogle spændende kalkmalerier af Jesu liv. Jeg var både oppe på 1. og 2. stokværk, og nød den flotte udsigt. Den kirke er virkelig et besøg værd.

Det var høj frokosttid, og vi var ikke ret langt fra Listed, så vi gentog succesen fra i går, og fik lobster rolls og Sauvignon Blanc hos Bay Frost.

Derefter gik turen omkring Svaneke og Vinøst, hvor vi hentede en picnickurv, som vi skal have til aften.

Endnu en skøn feriedag.

Hundene synes vist det er lidt kedeligt, og glæder sig til at komme hjem i haven og slappe af!