onsdag den 13. marts 2024

Sommelieruddannelsen dag 1

Første smagning

I går startede jeg på sommelieruddannelsen. Det var i tredje forsøg, de to første måtte jeg melde fra, men tredje gang er lykkens gang er jeg sikker på!

Jeg glædede mig meget til at gå i gang og mine forventninger blev mere end indfriet. Det bliver et meget spændende, formentlig ret krævende og helt sikkert lærerigt forløb.
 
Thomas Ilkjær underviser, Paul lytter på første parket :-)

Underviser er Thomas Ilkjær, som jeg inden i går ”kun” kendte som kyndig vinanmelder i Politiken. Han er involveret i en masse andet vinrelateret, bl.a. startede han i 2007 Vinakademiets sommelieruddannelse. I går var jeg sammen med 28 andre kursister med på første dag af den seneste runde af uddannelsen, som forløber over 21 hele dage.

Der bliver ikke lagt skjul på, at der skal arbejdes hårdt for at kunne gennemføre forløbet med succes. Der er meget stof og meget udenadslære, man skal kunne det godt og den enogtyvende dag bliver man eksamineret skriftlig og mundtligt i det uden hjælpemidler.

Dag 1 omfattede en lang række forskellige emner. Jeg kan fx nævne:
  • Grundlæggende information om vin (herunder EU’s definition), verdens vinbælter, vinproduktions omfang forskellige steder i verden
  • Vinens historie kort, fra Kaukasus via grækerne og siden romerne og derfra til resten af verden
  • Botanik, herunder:
    • At Vitis Vinifera (slægt og art) er grundlag for stort set al vin
    • Om Phylloxera vastatrix (vinlus), dens ødelæggende indtog i Europa 1864-65 og hvordan podning af de europæiske druesorter på amerikanske rødder reddede den europæiske vinproduktion
    • Noget om stiklinger/podning og krydsninger
  • Parametre der betyder noget for en vins stil og kvalitet: klima vejr, sted, druesort(er) og vinfremstilling
  • Om sammenhængen mellem klima vinens indhold af sukker og syre på høsttidspunktet
  • Om EU’s regler bl.a. vedrørende hvad der må/skal stå på etiketterne i forhold til oprindelse og geografi
  • Om fremstiligprocessen fra høst til aftapning, herunder væsentlige forskelle mellem hvid- og rødvin
Desuden havde vi de første to smagninger, 4 vine lige efter frokost og 2 som afslutning på dagen. Noget af de vigtige som vi skal arbejde meget med alle runder og helst også indimellem (yes!!!) er smageskemaet, som vi skal bruge som grundlag for at beskrive vinens udseende, duft og smag på en systematisk måde ud fra en række faste parametre. Det er afgørende for - at der kan kommunikeres meningsfyldt med andre om vinene - at kunne sætte en række i vidt omfang objektive kriterier på beskrivelserne. Herunder fik vi en række tips om bl.a. vurdering af sødmegrad, syre og tannin.

Thomas Ilkjær er virkelig dygtig til at formidle stoffet, så selvom noget af det kan lyde lidt tørt, så blev det formidlet på en meget pædagogisk måde. Jeg ser meget frem til at repetere materialet fra dag 1, arbejde med nogle af værktøjerne i praksis – tænk at være tvunget til at smage på vin som lektier 😊 – og læse alt materialet til dag 2, som er på næste tirsdag.

Ingen kommentarer: