mandag den 25. maj 2015

Nedtælling



Der er flere nedtællinger i gang, både hunderelaterede og på andre fronter.

Blandt det hunderelaterede.

Hundedagene 2015, som afvikles sidst i juni – der er en del praktik, som vi er i fuld gang med at se på i Sydkystens Hundeskole

Min egen deltagelse i to LP-kurser på Hundedagene 2015. Det er godt nok meget luksusproblemer, men jeg er tilmeldt hold hos Christina Ingerslev og Siri Jungersen, og jeg er simpelthen i tvivl om jeg vil udnyttede de to pladser og i givet fald hvem jeg skal have med.

Min egen undervisning i LP- og rally. Intet er planlagt ud over nogen enkelttimer i maj/juni og nogle hold lørdag på Hundedagene. Men vil jeg fortsætte eller drosle helt ned for at fokusere på min egen træning?

Megans karriere – den er nem. Jeg fortsætter så længe hun går, som hun gør nu I rally. Ikke vildt påvirket af alderen og med ordentligt førerarbejde, så går det ok. Vi nærmer os rallyprøve nr. 100, vi drømmer stadig om DM og håber stadig på Årets Hund. Ikke så tossede mål at have med Megan, snart 12 år.

Lille Bjørns karriere indenfor LP. Jeg er simpelthen i tvivl. Jeg har planlagt tre LP-prøver med ham de kommende måneder, og som det gik i lørdags er det fristende at forlænge karrieren. Men med mindre der sker noget ekstraordinært, bliver det også afslutningen. Jeg vil ikke ærgre mig ret meget over at han ikke bliver DKLPCH, men glæde mig over at han fik LP3-titlen og denne fantastiske hilsen fra dommer Hans Ove Pedersen på Facebook om prøven i lørdags:

Paul har ret. Den lille terrier var en stjerne på dagen. Magen til iver har jeg sjældent set. Ivrigt pustende arbejdede hunden i galop på den ene opgave efter den anden. Ærgerligt at en sådan tilfældig detalje skal fratage hunden nogle point på dagen. En fremragende repræsentant for sin race. Føreren må have gjort det nødvendige for at støtte hunden til præstationen. Tillykke.”

Hvad skal Lille Bjørn efter LP-pensioneringen? Jeg har altid talt om at han skal gå rally championklasse, men jeg véd ærligt talt ikke, om jeg orker. Det må tiden afgøre.

Så er der Max.

I rally er vi ved at skærpe formen frem mod DM og Årets Hund i ekspertklasse, og derefter står den på championklasse.

LP-karrieren havde jeg sådan set afskrevet, men ikke helt. Jeg træner stadig LP med ham og han er godt nok den skarpeste hund jeg har haft til alt andet end fællesøvelserne. Jeg kom til at tale med Susanne Bach om det i dag, og hun gav mig nogle ideer til at starte forfra med træningen af de to øvelser, hvilket jeg nemt kan fristes til.

HTM-karrieren er dårlig gået i gang, men her er der virkelig nedtælling i gang. Om 11 dage har vi debuteret og det bliver stort.

Anita og jeg var i Undinehallen i dag og træne, det er dér prøverne 5. juni afholdes. Det var rigtigt godt at træne der: Lille dejlig hal, men for en normal hanhund et vildt spændende underlag og for en lidt usikker hund også lidt udfordrende omgivelser, ikke så meget plads og der bliver tæt at gå i forhold til dommere og tilskuere. Men efter dagens træning giver det ikke anledning til bekymring.

Jeg eksperimenterer stadig med overgange, mens positionerne ligger fast; de sidste 30 sekunder er meget eksperimentelle stadig væk. At gå inde i hallen affødte også justeringer, så Max kommer til at vende mod dommeren i afslutningsdelen. Der kommer til at ske en masse frem til 5. juni, bl.a. er der dress rehearsal med kostume og det hele 31. maj.

Lige nu glæder jeg mig vildt, og jeg tror også jeg vil have det sådan, når vi kommer på banen den 5. juni. Jeg kan bare mærke at Max og jeg får et helt særligt forhold til Walking the Dog, som vi kommer til at optræde med rigtigt mange gange – og debuten vil uvægerligt være noget Ganske særligt.

Videoen er fra dagens sidste prøve, vi var vist begge lidt trætte efter næsten 1½ time i hallen.

Ingen kommentarer: