fredag den 29. maj 2015

Something's Gotten Hold of My Heart


Der er ikke gået en træningsrunde i de sidste par uger hvor jeg ikke er blevet spurgt til hvornår det nu er Max og jeg skal debutere i HTM. Så er det dejligt at være så rutineret at man bare kan svare at det er 5. juni og at det skrider godt fremad med programmet. Hvilket også er tæt på sandheden …

Blandingen af præcision og mulighed for improvisation i HTM bliver jeg mere og mere fascineret af, jeg er virkelig blevet grebet af den disciplin.

Jeg er også blevet (om muligt) endnu mere fascineret af, at jeg med Max har fået den mest lærenemme og alsidige hund, jeg kunne drømme om. Både i rally og LP er han den hund, jeg har haft lettest ved at indlære øvelserne med – og jeg VÉD godt at jeg har lært, meget af at træne med de to andre!!! – og overgangen til HTM har været meget nem.

Mit fokus med Max er pt. primært rally (DM og Årets Hund), men med HTM1-debuten præcis en uge fremme er der også kommet rigtigt meget fokus på det.

Jeg er også blevet lidt grebet af tanken om at kunne vende tilbage til LP med ham, så jeg træner nu systematisk med ham i det alt sammen. Jeg er sikker på, at det er godt for vores samarbejde, at vi dyrker alt muligt forskelligt, for hans skarpe hjerne kræver hele tiden udfordringer.

I tirsdags trænede jeg med ham sammen med Lonni inden mit LP-hold, og det er bare en fornøjelse som de ”gamle” LP-øvelser bare fungerer: springapport, positioner, indkald og fremsending. Endelig noget HTM med musik, hvor jeg stadig justerer overgange og positioner, stadig varierer afslutningen, og også mærker øget stabilitet fra Max’ side.

I går var vi til træning hos Johanna, og jeg nåede at træne rally (en bane var opstillet), HTM (med og uden musik) samt LP (alle øvelser i LP3).

I rallyen arbejder jeg stadig med at få endnu mere fokus i bl.a. vendinger, som Max typisk mister kontakt I.

I HTM var der fokus på positioner, og i P2 specielt mine hænder (virker godt når de er på ryggen).

I LP’en er jeg startet helt forfra med fællesøvelserne. Fællessit, var med ganske korte pas, hvor jeg bevægede mig meget, og bl.a. var ude at hente belønningslegetøj. 3-4 belønninger indenfor et minut og ikke en lyd. I fællesdæk varierede jeg også meget, der var lidt lyd, efter et minut kom han i stå og det næste minut arbejde ved med fællesstå og ikke en lyd …

Masser af skarpe øvelser, specielt var jeg tilfreds med stillingsskift, springapport, indkald og fremsending.

Så var der lige de to øvelser jeg havde gemt til sidst, da vi var på hos Johanna. Dirigeret apport var en ren katastrofe. Max har simpelthen ikke lært dirigering ordentligt, så vi går tilbage til start. Næseprøven … det positive er, at han kom tilbage med den rigtige, men det var et stresset søg og som Johanna så sødt sagde: pinden så ud som om en bæver havde haft fat i den …

Så masser at arbejde med, men jeg må erkende at lysten til at arbejde målrettet mod en LP3-prøve er vendt tilbage.

Hvordan skal de sidste 7 dage frem til debuten i HTM så bruges? Ja, planen ligger fast:
  • Lørdag: Ingen træning
  • Søndag: Dress rehearsal med Anita i hal
  • Mandag: Enetime hos Anja + træning i hal
  • Tirsdag: Træning med Lonni (LP/HTM)
  • Onsdag: Rallyhold hos Anita
  • Torsdag: Rallyhold hos Johanna
  • Fredag: FP2 og HTM1
Something's Gotten Hold of My Heart (Roger Greenaway & Roger Cook), det er den sang Anita går HTM til. Da Anita nævnte den for mig første gang, spurgte jeg straks, om det var Gene Pitneys udgave (fra 1967), men det var Stig Rossens indspilning. Bortset fra Walking the Dog, er det den sang, som kører mest inde i mit hoved p.t., fordi jeg hører den ret meget til træning :-)

Det er en meget romantisk sang, som også er tæt på at beskrive mit forhold til Max. Jeg ville ønske at han havde lidt mere gåpåmod og at han ikke peb så meget, men jeg er vild med ham og han har altså fået et godt tag om mit hjerte.

Jeg glæder mig til at arbejde videre med ham, blive rallystjerner, komme videre i LP og at have sjov sammen også til HTM.

Ingen kommentarer: