tirsdag den 16. februar 2010

Træning hos Johanna Allanach 16. februar 2010

Dagens træning hos Johanna mindede mig igen om, hvorfor jeg går til træning :-) Der skal bare være en god iagttager til at se hvad jeg laver, og give mig input til, eller minde mig om, hvad jeg skal gøre. Det er igen igen:
  • at sætte kriterier
  • at sænke kriterier/eller ændre strategi, hvis noget ikke virker
  • at klikke for det rigtige – meget ofte kan jeg blive fristet til at klikke for position i stedet for bevægelse
  • at belønne, så det understøtter den ønskede bevægelse.
Og ja, det er fuldstændig som hønsetræning.

Øvelserne:
  • Kasse: Hmm. Jeg har lille kasse med, hvor Megan under træning kun har fået forbenene op, og så har tilbudt elefant. Hvordan kan jeg komme videre? Sænke kriterierne, fx bruge større kasse eller lokke hende op når jeg belønner. Og huske at klikke for bevægelse, ikke for at hun står med to ben oppe.
  • Sit: Sit og bliv siddende, hvor jeg trækker i halsbånd og kaster godbidder omkring mig. Megan sidder helt stiv, flot.
  • Dæk: Dæk og bliv liggende, hvor jeg trækker i halsbånd og kaster godbidder omkring mig. Også super flot.
  • Løft bagben: Fx ved at kilde på venstre bagpote, og klikke for bevægelse. Går fint, undtagen når Megan tilbyder anden adfærd, og jeg så flytter mig, i stedet for at give hende muligheden for at vælge det rigtige.
  • Tandvisning: Denne gang varmer vi op, og laver så en flot demo for Johanna. Jeg skal passe på med at rose lige når Megan har slikket og så stopper, så det ikke bliver kæde.
  • Feet up: Megan kan ikke lide det, og vil hurtigt ned igen, men da jeg får armen ud til side, så hun ikke skal se mig i hovedet når hun står op, virker det. Jeg får øget tiden, og skal huske at time ned-kommandoen, så den kommer før hun selv overvejer at springe. Og efter ned-kommando skal jeg bare flytte armen, hvis Megan ikke reagerer.
  • Apportering: Jeg skal gøre den apport interessant, lege med den, Johanna og jeg spille bold med den, så er den bliver mere og mere attraktiv. Megan tager den, vi løber rundt og har det sjovt, halen logrer og jeg afslutter og giver belønning.
  • Slalom: Jeg skal huske at belønne for bevægelse i den rigtige retning, Megan skal bevæge sig. Og det begynder elelrs bare at køre. Megan er vildt tændt på at gøre det rigtige, og indimellem får vi move on setup, forfra mellem mine ben mv.
Træt, glad hund og glad fører takker for endnu en herlig træningstime.

Ingen kommentarer: