tirsdag den 13. september 2011

Lille Bjørn og LP

I forbindelse med Spaniel Klubbens LP- og rallyprøver i søndags i Herfølge skulle jeg for første gang i et år op i LP, og for første gang i over to år op i LP med Lille Bjørn. Det blev en rigtig god oplevelse. På forhånd havde jeg sat succeskriteriet til en 3. præmie, men som prøven skred frem begyndte det at lugte af mere, og jeg kan dårligt være utilfreds med at det ”kun” blev til en pæn 2. præmie med disse bedømmelser fra Marianne Jensen:

  • Fællesdæk: 17/20: Rejser sig og rodet afslutning
  • Fri ved fod: 16/20: Dejligt opmærksomt følge. Ekstra kommando samt skæv plads.
  • Frem og tilbagespring: 20/20: Nydeligt
  • Apportering: 24/30: Håndtegn idet hund sendes frem, samt lidt kort kast og lidt rodet afslutning
  • Stå og sit: 17/20: Ekstra kommando plus lidt urolig stå samt skæv plads ved afslutning eller fine positioner
  • Fremsending: 28,5/30: Dobbelt kommando ved afslutning ellers fint
  • Stillingsskift: 24/30: Hund bevæger sig noget frem + noget rodet afslutning
  • Indkald fra dæk: 17/20: Et lidt løst følge + rodet afslutning, ellers fint indløb
  • Næseprøve-søg: 0/20: Hund finder desværre ikke korrekt genstand
  • Helhedsindtryk: 9/10: Dejligt arbejdsivrig hund som viser at den kender øvelserne. Flot støtte fra fører. Kun sidste præcision og sikkerhed mangler på dagen.
  • I alt: 172,5/220, 2. præmie.
Det er en af de mest tilfredsstillende LP-prøver jeg har været oppe til. Lille Bjørn var virkelig på på den gode måde, og hans energi og evigt logrende hale er da kun til at blive i godt humør af – også tilskuerne nød det kunne jeg forstå!
Der var nogle enkelte detaljer der kunne have været bedre, men generelt gik Lille Bjørn cirka det bedste han kunne i forhold til hvor vi er træningsmæssigt.
Det er første gang han ligger en fuld fællesdæk på 2 minutter. Hans fri ved fod var den bedste jeg har gået overhovedet til en prøve (Megan har fået venlige 8½ én gang). Frem- og tilbagespring var lige i øjet. Apporteringen var med en dum førerfejl i starten og en næsten perfekt afslutning. Stå/sit under gang var på niveau. Fremsendingen var tæt på perfekt. Stillingsskiftet var over forventning. Indkald fra dæk en anelse under. Næseprøven ærgerlig – men Lille Bjørn var ret træt og søgte slet ikke. Og at få 9 i helhedsindtryk hos Marianne er jeg meget meget glad for. For jeg er ikke i tvivl om, at det er udtryk for at fører og hund har gjort det godt sammen.
Jeg har virkelig fået blod på tanden på at arbejde videre med Lille Bjørn i LP.
I går aftes tog vi så lige 1½ time tricks hos Johanna, og Lille Bjørn var bare helt på igen igen.
Hold da op hvor er jeg glad for at arbejde med ham.

Ingen kommentarer: