torsdag den 15. oktober 2020

Året der gik og året der kommer

Mandag eftermiddag

Efter Årets Hund finalen i lørdags stod den på årets sidste dommeropgave søndag, hvor jeg sammen med Anita skulle dømme en dobbelt rallyprøve for Specialklubben for Belgiske Hyrdehunde Kreds 3, i Herringløse Agilitycenter. Som altid meget velafviklet. Jeg havde Annie og Stine som aspiranter, Anita havde Liv aspirant, det er tre de seks nye dommere, der er godt på vej.
Siden jeg den 14. juni begyndte at gå til rallyprøver igen efter Corona-nedlukningen, er det blevet til 15 prøver med Max og 9 med Otto. Jeg har været inde på det før, men vil da gerne gentage, at det virkelig kører for mig med begge hunde.

Max og jeg har et fantastisk samspil ved stort set alle prøver, og vores samarbejde har aldrig været bedre. Som flere har påpeget overfor mig, har Max ikke ændret sig ret meget de sidste år, det har jeg derimod og det gør al verden til forskel. Vi er på toppen, og der har vi tænkt os at blive …

Otto debuterede i rally 1. august, og jeg har meldt ud, og har været tro mod løftet, at det i år overhovedet ikke handler om resultater, det handler om, at vi har det sjovt sammen. Det har jeg med to mindre undtagelser overholdt hver gang. Finalen ved Årets Hund var lige i øjet.

 

Vi har gået 9 prøver sammen, og alle prøverne har været fine: Otto har været fokuseret, når jeg var der for ham, lidt mindre, hvis jeg ikke var skarp nok. Det var virkeligt tilfældigt, at vi deltog i prøver, der kvalificerede til Årets Hund, det var slet ikke planen, men bonussen var, at vi kom til finalen, og også performede godt der.

Jeg har faktisk med Otto gjort en masse af det, som jeg har arbejdet imod at undgå med Max. Jeg har ønsket at kunne fokusere på hundene, når jeg gik til prøve, undgå at være prøveleder og/eller dommer, og tage på lange ture. Og hvad skete: Ottos prøve nr. 2 og 3 var på Bornholm, hvor jeg også dømte lidt den ene dag, til HMC, hvor jeg også skulle dømme, Kreds 2, hvor jeg også skulle dømme, og sidst til Årets Hund hvor jeg var arrangør, dømte og var oppe med begge hunde.

Det jeg har lært er, at Otto (og Max!) er der 100 % for mig, hvis jeg har fokus på ham (dem). Det er jeg ret tilfreds med 😊

Otto bliver 16 måneder om et par dage, vi er på starten af et forhåbentlig langt liv sammen, hvor vi skal udvikle os sammen og have det sjovt sammen, hver gang vi træner og hver gang vi går på banen.

Resten af året er meget begrænset prøvemæssigt, men ganske spændende.

Den 24. november skal Max og jeg til NW2 hos Hvalsø Hundevenner og 25. november debuterer Otto i NW1 samme sted. Jeg kan ikke huske, hvornår vi sidst har været til NW-prøve, det bliver godt at prøve igen.

Den 7. november arrangerer Sydkystens Hundeskole en enkelt rallyprøve i Sjællands Agilitycenter, det bliver helt sikkert en fin prøve, om end vemodig, da det er Anitas sidste prøve som dommer. Jeg skal naturligvis op med begge hunde, og Mathilde skal op med Max i juniorklasse.

Dagen efter skal Max op i NW2 i Pudelklubben i Rødovre.

Den 28. november tager Lonni og jeg til Bornholm for at deltage i rallyprøven i Kreds 8.

Og så rundes årets af 31. december med dobbelt rallyprøve i Herringløse. Jeg skal op med begge hunde til begge prøver, fordi jeg specifikt har ønsket ikke at stå for arrangementet, og det bliver rigtigt rart.

Tirsdag morgen

I dag blev det afgjort, at DM i rally 2021 skal afholdes den 28. august på Vilhelmsborg som en del af DKK’s Hund i Fokus. Lonni og jeg er naturligvis straks begyndt at se på bemanding, der skal inviteres dommere og hjælpere snart, så det er på plads. Sponsorholdet fra i år er heldigvis friske igen, så de klør på i 2021 også.

Med hensyn til selve afviklingen lægger jeg bestemt ikke skjul på, at jeg meget gerne vil være med. Som deltager! Med Otto i begynderklasse og Max i championklasse.

Der er ingen tvivl om, at rally får prioritet med begge hunde også i 2021. Vi hygger med NW ved siden af, men ellers er det det glade rallysamarbejde og øget præcision i øvelser og i transport, som vi skal have fokus på.

Ingen kommentarer: