lørdag den 17. oktober 2020

Oprydning, minder, undskyldninger & planer

De to bedste hunde i verden :-)

Der er nogle opgaver som bare bliver skubbet. De står ikke på todo-listen – det burde de gøre, så jeg forholdt mig aktivt til dem – og så kan de ganske usynligt bare blive glemt. I dag kom ånden over mig, og jeg begyndte at rydde op på mit gamle kontor.

I al den tid jeg havde Lysholdt Consulting, var det min faste arbejdsmæssige base (når jeg ikke var ude hos kunder) og der er en del materiale, som der godt kunne ryddes op i.

Regnskabsmateriale fra Lysholdt-tiden. Materiale udarbejdet til og med forskellige kunder. Materiale fra starten af Sydkystens Hundeskole. Slægtsforskningsmateriale. Gamle fotos. Mapper med mine artikler, læserbreve mv. om film, hunde, slægtsforskning, projektledelse osv. Der er rigtigt meget der bliver smidt ud, men også lidt der bliver gemt. Jeg nænner ikke at smide det hele ud. Der dukker minder op, som jeg havde glemt alt om. Artikler og læserbreve. Mit sponsorat af Danmarks bedste damebridgehold (Team Lysholdt Consulting). Projekter, det blev stoppet i tide. Og masser af succeshistorier. Kursusmateriale, som jeg ikke har kigget i 10+ år, og alligevel ikke nænner at kassere …

Der var bl.a. et brev til DKK fra 1994, hvor jeg kommenterede et indlæg i Hunden, om at det var et problem for DKK, at der var så mange der ringede til dem 😉 Så jeg har med sikkerhed været medlem af DKK i hvert fald siden 1994.

Blandt materialet, som er røget ud, er ambitiøse planer for udviklingen af Lysholdt Consulting, og for Sydkystens Hundeskole. Ingen af planerne blev realiserede, men i virkeligheden var det heller ikke vigtigt. Det var drømmene, der gav masser af god energi, og lidt af det blev virkelighed.

Set i bakspejlet er der ikke noget på virksomhedsplan, jeg har fortrudt. Der var ting, der gerne måtte være gået anderledes, men bundlinjen er, at det hele er gået ret godt.

Lysholdt Consulting blev afviklet på en god måde, da jeg blev fastansat i Nets i 2014, og det var virkelig perfekt timing.

Sydkystens Hundeskole er i dag en forening med meget begrænset aktivitet, men vi har lidt penge på kistebunden, og har rammerne til at gøre det, vi vil. Den 16.-17. januar 2021 har vi fx inviteret Ida Lindgren til at undervise i rally, og søndagen er kun for os i Sydkystens Hundeskole. Lørdag er det et åbent hold, og alle pladser er besat. Ida er en fantastisk instruktør og jeg glæder mig til at være på med Max lørdag og Otto søndag. Ellers holder vi rallyprøver, fordi vi synes det er sjovt. Katrine Bøg holder kurser i Sydkystens Hundeskole regi, og det er dejligt 😊

Så er der det med undskyldninger …

Jeg bliver snart 68 år, i dag bliver jeg 24.820 dage, og jeg har gjort meget, som har såret andre, i mit lange liv. Bevidst eller ubevidst. Jeg kan ikke gøre noget af det om, selvom jeg gerne ville. Men jeg har forsøgt at undskylde overfor de berørte. Jeg har også fået at vide, at det nogle gange er for nemt bare at sige undskyld …

Jeg vil gerne være perfekt, men er bare et menneske. Jeg gør mig umage for at være ordentlig, men jeg fejler, bander over det, og forsøger at agere mere fornuftigt næste gang. Jeg gentager nogle af mine fejl, og det gør det ikke nemmere.

I hundetræning tilgiver hundene mig med det samme. I værste fald kræver det lidt ekstra træning, hvis jeg har fejlet og opdager det.

Med mennesker er det mere komplekst. Jeg vil ikke miste mennesker, jeg holder af, fordi jeg opfører mig som et fjols indimellem, så jeg håber på de vil tilgive mig, og véd, at jeg gør mig umage for at bevare venskabet.

Solopgang lørdag morgen

En af effekterne af min oprydning er, at jeg er blevet meget bevidst om vigtige læringspunkter fra fortiden, og husker, at de kun giver mening, hvis de kan anvendes fremover.

En del af fortiden popper daglig op på Facebook som minder. Det betyder rigtigt meget for mig, faktisk en del mere, end jeg selv ved kendes ved, og det føles mentalt godt. Masser af gode minder. Det er dejligt at blive mindet om, hvor langt jeg nåede med Megan, Otto og Max, og erkende, at jeg kan nå lige så langt eller længere med Otto (og endnu videre med Max), for der er én og kun én person der har ansvaret for det hele.

Ingen kommentarer: