mandag den 20. maj 2024

Fire fede rallyprøver

Skønt med en kølende dukkert i den varme synes Max :-)

I går gik jeg fire rallyprøver i forbindelse med Sydkystens Hundeskoles dobbeltprøve i Ringsted.

Jeg præker selv, at man skal adskille oplevelse på banen – samspillet med hunden, de gode følelser, alt det vi selv kan påvirke – fra point og placeringer, som vi ikke kan påvirke. Jeg har derfor gjort det til en vane at skrive efter hver prøve, hvordan jeg oplevede den, med fokus på det positive, og helst inden jeg fik resultatet.

Jeg har bevidst ikke været så skarp på den front på det sidste, fordi jeg mente jeg kunne håndtere feedbacken uanset hvad, og det er en refleks at have fokus på det positive.

Det lykkes desværre ikke helt i går. Hvis jeg havde skrevet dette indlæg i går aftes, ville det ikke have været konstruktivt, og overskriften havde bestemt ikke være den samme 😉

Men en god nats søvn, en masse eftertanke og noget coaching har fået det hele på plads.

Så her er der lidt om fire fede rallyprøver.

Prøve 1 – Max i seniorklasse, dommer Johanna

En helt regulær bane, som i øvrigt alle baner på dagen. Johanne havde nogle finurlige 8-tals øvelser, men det var det.

Max hang lidt i starten, og vi måtte lave øvelse 2, 3 og 4 om. Og det var det, jeg holdt hovedet koldt (!) og vi gik resten fint.

Tak til Amanda for at filme:


Bonus info: 91 point og 2. vinder.

Foto: Christina

Prøve 2 – Max i seniorklasse, dommer Johanna

Som det kan ses af videoen - tak til Liv for at filme – var der ikke meget energi i Max, og jeg måtte arbejde usædvanligt meget for at holde gejsten på banen. Men vi arbejdede os igennem, selvom der var ting der slet ikke lykkedes.


Jeg havde det ikke særligt godt efter den prøve, ikke pga. resultatet, men fordi jeg fornemmede en Max, som ikke var så fit, som jeg havde troet. Jeg var ude i bilen og var rigtig ked af det, men blev mirakuløst hjulpet af Johanna. Vi havde parkeret ved siden af hinanden, hun skulle afsted og hun spurgte hvordan jeg havde det – det var vist ret åbenlyst at jeg ikke var ok.

En fed og nøgtern analyse fra Johanna, som så en Max som var absolut fysisk fit, og lavede bl.a. cirkel om fører på smukkeste vis uden besvær – men som også tydeligt døjede med varmen; hvilket jeg i øvrigt også selv gjorde. Så jeg fik nogle tips til hvordan det kunne håndteres ved fremtidige varme prøver, og jeg var meget, meget lettet. Og en understregning af, at Max var helt ok! Tusind tak til Johanna!

Prøve 3 - Otto i Øvet klasse, dommer Janne

Otto var virkelig fyldt med energi af den allerbedste slags! Han gik en prøve, hvor jeg virkelig nød at han var på, var med mig hele vejen, og hvor jeg virkelig fornemmede hvor meget vi har udviklet os de seneste par måneder. En virkelig skøn oplevelse.

Bonus: 3 ommere og minus 4 for nogle meget høje hop, og dermed fik vi vores femte bronzepind i øvet klasse.

Prøve 4 - Otto i Øvet klasse, dommer Liv

Jeg tror seriøst Otto og jeg gik vores livs bane!!! Liv mener Ottos debut i begynderklasse er med i konkurrencen, så jeg omformulerer til vores livs bane i Øvet klasse – indtil videre 😉
At jeg mistede orienteringen på banen, det var bare ærgerligt, og som Liv så sødt nævnte, det er jo bare en miniudgave af sekvenser, som jeg selv har anvendt på nogle af mine baner.

Jeg fik en meget flot feedback fra Liv om vores udvikling, Ottos fokus, at han strålede og ikke hoppede særligt meget – og begik så dagens største fejl – jeg lod mig i den grad gå på af resultatet. Så jeg har læst op på de slides, som jeg bruger når jeg underviser i mental træning, det var for dumt at jeg reagerede sådan.

Sammenfatningen af Ottos prøver er at han har udviklet sig til endnu større stjerne; som Christina, der var med som sekretær, sagde: Han er ved at blive voksen!

Det var det der var det allerbedste ved i går. Jeg kunne mærke, at jeg - havde en helt anden afslappet attitude, inden jeg gik på banen og på banen, end jeg har haft med nogen af mine andre hunde. Otto er bare glad og ivrig, han vil så gerne det hele. Der er ingen lyd længere, der er bare glædeshop, og de er også aftagende, uden at hans glæde er det.

Jeg elsker at gå med ham på banen, jeg nyder det i den grad, og jeg elsker at vi kan lege vildt bagefter med hans yndlingslegetøj. Jeg er meget heldig, at jeg har ham og Max, og stadig kan nyde at gå til prøve med dem begge.

Ingen kommentarer: