torsdag den 1. august 2024

Træning med Otto


I dag er det præcis 4 år siden Otto debuterede i rally, en dejlig dag som jeg tydeligt husker, beskrevet i dette blogindlæg.

I lørdags, den 27. juli 2024, altså næsten 4 år efter, debuterede han i ekspertklasse. Ingen af de andre hunde jeg har gået rally med – Megan, Lille Bjørn og Max – har ”ventet” så længe på at rykke op. Det er ikke tilfældigt at der er gået lang tid, men det var ikke et bevidst valg at der skulle gå SÅ længe, og det har også krævet en betydelig coaching indsats at få motivation tilbage. 

Jeg har tidligere skrevet om træningsplanen og hvordan jeg måler fremskridt, vi er i fuld gang og med masser af gejst. 

Et typisk træningspas indebærer at vi kører til Bårse, jeg har et kort træningspas med Max, og derefter et lidt længere med Otto. Sidstnævnte slutter med, at vi går en imaginær bane (uden skilte, improviserede øvelser, primært flow), og det eneste jeg sørger for er at holde Ottos fokus, stoppe på et tidspunkt hvor der er fokus, stoppe tiden og lege. 


Det er sjovt HVER gang og typisk kører vi derefter de få hundrede meter til Bårsesøerne og går en tur. 

Det gør vi måske 4-5 dage om ugen, Max er tit med, men jeg er også opmærksom på, at han ikke nødvendigvis skal gå så langt hver dag. I dag blev han derfor hjemme og gik tur med Kirsten, mens Otto fik træning og tur alene. 

Træningen er planlagt, men der er plads til improvisation og det er meget motiverende for mig (og for hundene er jeg sikker på), at have disse relativt korte daglige pas – vi er måske i Bårse 30-35 minutter – og masser af leg, og ret varieret træning. 

Derudover får Otto og jeg enetimer hos Karina. Endelig er vi tilmeldt en række prøver, hvor fokus er på det glade samarbejde. 

Lidt statistik fra performancejournalen:
  • Jeg gik min første rallyprøver overhovedet med Megan 23. juni 2007
  • Ottos debut i ekspertklasse var min rallyprøve nr. 700
  • Mine fire rallyhunde har gået i alt 764 prøver (heraf 63 i juniorklasse), fordelt således
    • Megan 147
    • Lille Bjørn 138 (heraf 21 junior)
    • Max 395 (heraf 42 junior)
    • Otto 84
  • Max DM-prøve den 1. september bliver hans prøve nr. 400
  • Prøven bliver min DM-prøve nr. 21 og mine hundes nr. 29, fordelt således
    • Megan 8 C
    • Lille Bjørn 2 E, 1 C og 4 J
    • Max 2 E, 6 C, 4 J og 1 S
    • Otto 1 B

Ingen kommentarer: