mandag den 30. juni 2014

Eftertanker

Det nye hundehus er meget populært

Indrømmet, sidste uge var meget hektisk: Først tre intensive arbejdsdage op til ferien, og så 4 meget intensive Hundedage 2014.

Den gruppe, der har trukket det store læs, nyder at det hele er overstået på en god måde. Langt de fleste tilbagemeldinger har været positive både overfor planlægningen, det faglige indhold, instruktørerne, rammerne og arealet og vi nyder virkelig alle roserne.

Vejret var vi meget heldige med, men vi synes nu også vi fortjente det :-) ½ times regn på 4 dage, hvor der mange andre steder ikke så langt fra Bramsnæs var rigtigt dårligt vejr.

Jeg må indrømme at jeg lørdag aften tænkte lidt bekymret over afslutningen søndag. At pakke telte og udstyr (ikke mindst rallyskilte) sammen i regnvejr er ikke den fedeste måde at afslutte et kursus på. Vi fik solskin og det var næsten for varmt. Så ligesom til prøver: Lad være med at tage sorgerne på forskud :-)

Dagen derpå har jeg naturligvis tænkt over hvad kurserne og prøverne giver anledning til i forhold til min videre træning og mine opgavemål.

Megan er den nemme. Jeg skal fortsætte som hidtil :-) Lejlighedsvis træning, som er en spøjs blanding af tricks og rallyøvelser/momenter, gerne et intensivt forløb over 10-15 minutter, og så ikke mere. Og kun ved festlige lejligheder mere end 1 gang pr. uge. Det fungerer fint.

Megans grundlydighed er virkelig god, og når jeg slapper af, som jeg har gjort til de sidste prøver efter skilt 2-3 stykker, så går vi drømmebaner. Jeg nævnte for mig selv i dag, at det jeg underviste i i går om starttræning, kunne jeg passende prøve selv i mere udtalt grad. For sikke starter Megan og jeg så ville få!!

Konkurrencemæssigt fortsætter vi i championklasse- DM 2015 kunne da være sjovt at komme til! – og FP2.

Lille Bjørn er også nem. Vi skal bare fortsætte træningen støt og roligt. Jeg har det nu virkelig inde under huden at bevare den positive attitude, så da Lille Bjørn ikke rokkede sig ud af flækken i stillingsskift, gik jeg tættere på: han ville ikke stå på 5 meter, men først ved 3, og så blev han belønnet vildt for det.

Marianne skrev under helhedsindtryk: ”Dejlig glad og logrende hund, som nyder samarbejdet med sin støttende fører. Mangler lidt præcision og sikkerhed i denne svære klasse.” Det er så sandt som det er sagt. Lille Bjørn skal bare bevare sin glæde, og det er virkelig småting vi arbejder med.

Siri læste vores problem med afslutninger med nogen i munden meget præcist: Lille Bjørn er ikke glad ved at komme tilbage med noget i munden, virker usikker, og han gør det så godt. som han kan. Jeg har fået nogle teknikker til at arbejde med den del, så får vi has på det. Tilsvarende med stillingsskiftet.

Den helt store udfordring er indkaldet, for når Lille Bjørn er glad og logrende så kommer han med topfart og har meget svært ved at stoppe på tre længder, så det tænker jeg lige videre over.

Konkurrencemæssigt fortsætter jeg med LP og kun LP. Medmindre vi er heldige og kommer til DM i rally, hvor vi pt. ligger på en delt 2. reserveplads. HVIS vi får en invitation siger vi naturligvis ja tak, og så skal der trænes nye skilte!!!

Max elsker apportering på vand

Max, lille Max. Bortset fra torsdag hos Siri havde han det ikke særligt sjovt ret meget af tiden. Han er underhunden herhjemme og det er ikke godt for hans selvværd. Så mit fokus i ferien – hvor der hverken er træning eller undervisning i kalenderen - er at have meget tid med Max alene og få styrket vores relation.

I dag cyklede vi op til den lokale Poppi og købte en gummibøje til apportering og derefter tog vi ned til stranden og legede med den. Ingen regler, bare langt ud i vandet, godkendt at knaldapportere og vi havde det smadderhyggeligt. Det var det bedste oldefar Otto vidste – men i modsætning til Otto er Max lydløs i denne sammenhæng, det er rigtigt godt.

Jeg skal ikke holde helt træningsfri, for der er under 4 uger til Megan, Max og jeg skal op til FP2, så der skal trænes lidt.

søndag den 29. juni 2014

Hundedagene 2014

Megan 1. vinder i Championklasse

I dag sluttede Hundedagene 2014, 4 fantastiske dage med masser af kurser torsdag, fredag og søndag og med officielle LP- og rallyprøver lørdag.

På samme areal var der officielle rallyprøver fredag aften.

Mens dette skrives kommer de officielle evalueringer dryppende ind, og de fleste er heldigvis positive. Jeg deltog torsdag i LP-kursus hos Siri, det er omtalt i min blog

Fredag var jeg LP-kursus hos Charlotte Lyngholm. Hun er dygtig og jeg fik flere gode råd til den videre træning af Max. Jeg synes der er lidt for mange anekdoter fra en svunden tid og savnede lidt fastere struktur på kurset.

Eftermiddagen var lidt træls – for nu at bruge et udtryk, som jeg ellers aldrig bruger. Max blev ked af det på et tidspunkt under fællesøvelserne, halen mellem benene og det lykkedes ikke rigtigt at få den op igen før vi kom hjem.

Fra 16.15 dømte jeg Rallyprøver for DKK. Masser af fint førerarbejde, bl.a. 3 x 100 i begynderklasse.

Jeg fører nøje regnskab med de rallyprøver jeg dømmer og havde en flaske Asti med til ekvipage nr. 500, som jeg har dømt.

Lørdag var der LP- og rallyprøver. Udover at være med til at arrangere skulle jeg op med Megan i rally, Max i rally og Lille Bjørn i LP3. Det var noget at puslespil at få planen til at gå op, da der var flere der skulle op i både rally og LP, men takket være stort fleksibilitet fra specielt Marianne Jensen, som dømte LP, gik det fint.

Megan var dagens stjerne, hun hang lidt i starten, men da jeg kom i tanker om, at jeg skulle tænke positivt gik hun som en drøm, og vi endte med 93 point (1 ommer og 4 x 1) og 1. vinder. Det var virkelig en dejlig fornemmelse i et felt på 10 deltagere, hvoraf 5 blev IB’et.

Prøven var samtidig Charlotte og Spots afsked med rally, hvor de har været med på topplan i mange år. Jeg håber dejlige Spot får et godt og værdigt otium.

Max havde det bestemt ikke bedre end fredag eftermiddag, så jeg måtte trække ham efter første skilt, fordi han ikke var glad. Vi hyggede i ærespladsen, men selv efter at ringen var tom og jeg ville lege med ham derinde, var der ingen logrende hale. Jeg håber håber det har noget med arealet at gøre.

Lille Bjørn var oppe som sidste hund i LP3. Han var bare dejlig at arbejde med og vi endte med 184,5 og en 3. præmie. Vi fik 0 i stillingsskift, hvor han ikke ville indtage nogen skifter, og i indkald, hvor stoppet blev for langt – han havde godt nok også fart på! Jeg huskede alt det positive, og blev kun lidt irriteret på ham da han tissede lige før vi startede fællesdæk … Men jeg synes virkelig jeg støttede ham optimalt.

Om eftermiddagen kunne jeg slappe helt af og nyde LP2 og LP1, med masser af superflotte præstationer.

Truende skuer, men ingen regn!!!

I dag skulle jeg om på den anden side af bordet, idet Anita og jeg skulle undervise på to rallyhold, et begynder/øvet og et ekspert/champion. Vi har fået nogle flotte tilbagemeldinger, og vi synes også selv det gik ret godt :-)

Nogle gode og alsidige programmer, hvor vi fik testet deltagerne, arbejdet med svære momenter og svære forløb og forhåbentlig gav alle noget med hjem, som de kunne arbejde videre med. Jeg var især fascineret af det jeg så i sektionen med starttræning, for hold da op hvor var der nogle starter der udviklede sig fra lala til det perfekte.

Anita og jeg har efterhånden undervist sammen flere år og jeg tror vores glæde ved at undervise sammen smitter af på kursisterne.

Hundedagene 2015 bliver de til noget? Svaret er ja, vi skal i bestyrelsen tale om form og indhold.

Men jeg synes det har været en perfekt start på min sommerferie, at kunne deltage i spændende kurser, dømme rally, deltage i LP- og rallyprøver samt undervise i rally – alt sammen på 4 dage.

torsdag den 26. juni 2014

Hundedagene 2014 dag 1 eller Godt begyndt …


I dag løb dag 1 af Hundedagene 2014 af stablen og det ser ud som om det bliver en succes.

Der kom to afbud i morges, og det gav anledning til lidt svære overvejelser fra min side, som endte med at jeg udnyttede muligheden for komme på Siris LP-hold og overlade pladsen på Christinas LP-hold til Susanne og Berry.

Jeg har trænet hos Siri flere gange, se fx denne blog og er RET begejstret for hende og hendes træningsfilosofi.

Vi arbejdede meget med det at belønne, at variere belønninger i tid, type og intensitet og at graduere belønninger i forhold til det, hunden yder. Hvor mange belønner fx tilnærmelsesvist proportionalt efter en fuld prøve i forhold til, hvad de giver for små momenter i træningen?

Føreren skal selvfølgelig være 100 % engageret i belønningen.

Vi havde en del fællesøvelser, bl.a. skulle vi arbejde med at holde hundens kontakt mens medkursister og diverse udlagte genstande fungerede som forstyrrelser, og derefter skulle vi være klædt ud som distraktion, deraf billedet foroven, hvor jeg er iført paryk og briller.

Mine fokusøvelser var afslutning af apport og stillingsskift med Lille Bjørn. Lille Bjørn er glad for apporteringsdelen af apporten, meget lidt glad for afslutningen, så det arbejdede vi med, ved at lave øvelser hvor han skulle arbejde, så han glemte apporten i munden. Og det lykkedes til fulde, på et tidspunkt ville han ikke slippe den, da jeg præsenterede et favoritlegetøj :-)

Max var også lidt på, vi arbejde med omvendt lokning, han kunne se sit favoritlegetøj mens han havde næseprøvepind i munden, og tygningen forsvandt, fordi han skulle fokusere på den potentielle belønning, som han også fik umiddelbart efter.

I stillingsskiftet er Lille Bjørn god til at indtage skifterne, når jeg bruger en lys og venlig stemme – jeg har hørt det mange gange før, og en dag gør jeg det også rigtigt til en prøve.

Siri var som altid superengageret og inspirerende og sprudlede af ideer hele dagen igennem, en stor fornøjelse for os kursister.


Vejrudsigten var bekymrende, men heldigvis slap vi med en ½ times regn mod afslutningen. Men vi kunne høre torden ret tæt på og himlen så frygtindgydende ud.

I morgen står den for Max og mit vedkommende på LP hos Charlotte Lyngholm og om aftenen skal jeg dømme rallyprøve for DKK.

onsdag den 25. juni 2014

Dårlig generalprøve


Jeg havde planlagt at træningen i går skulle være generalprøve for Lille Bjørn til LP-prøven på lørdag.

Fokus var derfor flow i indkald, felt og næseprøve (I umiddelbar forlængelse af hinanden).

Desværre lod jeg mig lokke til at lave feltet om og derfra gik det op i hat og briller. Der var en masse der gik lala og kun fællessitten var i skabet.

Så håbet om at køre hjem med en god mavefornemmelse blev bestemt ikke indfriet. Undskyldninger, udover førerens manglende focus ... Ingen gyldige.

Max var dejligt på, og vi fik igen trænet en skøn blanding af tricks, rally og LP-momenter. Bortset fra springapport var fri ved fod dagens højdepunkt, hold da op, nu holder han kontakten i længere passager, og vendingerne til modsat side begynder også at ligne noget.

I dag havde jeg sidste arbejdsdag før ferien og første ferieaften er blevet brugt til at gøre papirer klar til Hundedagene, som begynder i morgen, pakke bil, gøre rallybaner klar til på fredag, gøre papirer og materialer klar til LP- og rallyprøver lørdag samt overveje gennemførelse af to rallyhold søndag sammen med Anita – som heldigvis ER i fuld gang med planlægningen.

Jeg er sikker på at den dobbelte regnbue, som vi kunne se til aften, bringer held for alle Hundedagene!

fredag den 20. juni 2014

Stilhed før stormen

Instruktør og den anden deltager på andet hold :-)

Arbejdsmæssigt har det været en travl uge, hundemæssigt ganske stille: Der har kun været træning tirsdag aften og undervisning onsdag aften.

Tirsdags kom jeg først hjem fra arbejde ca. 17:40, og træningen i Glostrup startede 17:45. En mindre nørdet person havde måske valgt at blive hjemme, men jeg tog afsted med Lille Bjørn og Max efter at have skiftet tøj, og var fremme 18:15, fandt ud af at der kun var én anden deltager på holdet, og fik fantastisk træning med Max.

Susanne havde lagt en fin bane med kegler (fri ved fod + position under gang), fremsending med afdækning, gå rundt og indkald, fremsending, blive liggende, gå forbi og kald ind, belønningszone, fri ved fod til kegle, stillingsskift, indkald med stop, belønningszone, fri ved fod, dirigeret apport, belønningszone.

Max kom mere og mere på, halen logrede mere og mere – jeg tror faktisk han havde det ret sjovt.

For det var en varieret bane med mange uventede momenter (krævede fokus) og belønningerne var efter den nye standard med masser af leg og masser af belønning for at søge kontakt til mig (bytte kedelig godbid i græsset med god godbid hos mig).

Vi sluttede med flotte fællesøvelser, ikke mindst dæk uden lyd, selvom jeg var i skjul flere gange. Han har brændt toppen af energien af, dejligt.

Endelig trænede vi næseprøve (som afslutning på næste hold), og hans tilbagefald  (hvor han ikke diskriminerer) blev der rettet op på.

Det var 20+ grader, hvilket bestemt ikke behager Lille Bjørn, men gode frikadeller og gode belønninger med legetøj fik ham til at knokle løs.

Igen var vi kun to på holdet.

Alle momenter vi trænede gik fint, uden at være helt i top, men tæt på det bedste, Lille Bjørn kan præstere. Stor ros fra Susanne og stor ros til Susanne, for virkelig at møde os, hvor vi er, og arbejde med netop de detaljer, som det er vigtigt at få udviklet.

Onsdag var der afslutning på de to rallyhold i Osted,hvor alle kom til at gå 4-5 baner bedømt som til prøve. En 11 skiltes "almindelig" bane, en 7 skiltes keglebane - ret kompliceret, selv om det, bortset fra fristende 8-tal, kun var begynderskilte - samt 2-3 korte baner med 3 skilte hver, hvor fokus var: at have fokus fra starten.

For alle burde under normale omstændigheder kunne gå 3 skilte til 100 point, hvilket bestemt ikke var resultatet i onsdags :-)

Det er to meget hyggelige hold og det er en fornøjelse at undervise sammen med Anita og have Amanda med som føl.

Weekenden er helt uden hundeaktiviteter, men i næste uge taver vi revanche. Først træning hos Susanne tirsdag aften, og så Hundedagene 2014 med torsdag LP-kursus hos Christina Ingerslev, fredag LP-kursus hos Charlotte Lyngholm, lørdag LP-prøve med Lille Bjørn og rallyprøver med Megan og Max og endelig søndag undervisning i rally med Anita.

En flyvende start på sommerferien.

Der er stadig ledige pladser på flere hold på Hundedagene 2014.

lørdag den 14. juni 2014

Maximus



Tiden flyver og pludselig er Max blevet tre år.

Han er en lækker, meget kvik, meget lærenem og ekstremt følsom hund. Hans drøm er at Lille Bjørn flytter, for Lille Bjørn er meget dominerende og Max er en helt anden og meget mere selvsikker hund, når Lille Bjørn ikke er i nærheden.

Jeg havde alle intentioner om ikke at pace ham frem. Men det gik alligevel for stærkt 

Han er blevet RBM, RØM, LP1og LP2. Han blev Danmarksmester i rally begynder og LP1 i DTK 2012, årets rally øvet terrier i DTK 2012 samt Danmarksmester i LP3 i DTK 2013. Han har senest bestået en Færdighedsprøve 1.

Det afgørende gennembrud mangler. Han har gået nogle flotte LP3-prøver og han har gået nogle elendige. Han har gået nogle superflotte rally ekspertbaner og nogle mindre fantastiske.

Han er ualmindeligt følsom hund, og det har jeg været klar over men ikke tilstrækkeligt bevidst om.

Han har potentialet til noget kæmpestort med den rigtige fører – og det må jeg virkelig forsøge at være.


Jeg elsker alle vores hunde, men der er noget helt specielt ved Max. Når vi er på bølgelængde er han verdens skønneste hund at arbejde med, og det er kun førerens manglende evner der gør, at Max ikke er en superstjerne i dag.

torsdag den 12. juni 2014

Life's full o' consequence

Hundemæssigt har det været en normal uge: LP hos Susanne med Max og Lille Bjørn tirsdag, Rallyundervisning med Anita og Amanda onsdag og blandet træning med Max hos Johanna i dag.

Tirsdagens træning var ikke særlig opmuntrende. Max og jeg kom skævt ind på hinanden fra start, det var meget lummert, der var en højløbsk tæve og træningen blev selvforstærkende dårlig. Max løb fra mig flere gange, hvilket ikke gjorde situationen bedre. Max lavede en masse pænt, men min attitude var dårlig. Øv.

Lille Bjørn har det bestemt ikke godt med varme, men han arbejdede superflot og med masser af energi.

Susanne stillede til sidst et rigtigt godt spørgsmål: ”Hvad kan jeg gøre for dig, så du træner Max med samme glæde som Lille Bjørn?”.

Det var et godt spørgsmål og jeg har spekuleret meget over det.

Så i dag blev beslutningen, at jeg kun tog Max med til træningen hos Johanna (sidste uge var Lille Bjørn også med). Jeg var bevæbnet med legetøj og to af de rigtigt gode var i træningsvesten og blev brugt meget til interaktiv leg. Først og fremmest havde jeg den rigtige attitude – det skal være sjovt, hele vejen igennem.

Så det blev en meget varieret træningstime. Da jeg skrev træningsnoter kunne jeg konstatere at jeg havde arbejdet med 10 af de 11 øvelser i Færdighedsprøve 2 samt 6 LP3-øvelser. Vi havde gode gennembrud i træningen af bakning, potearbejde, positionsarbejde og arbejde med ryggen til. Fremsendingen som slet ikke fungerede forleden var superb, næseprøven som er skruet tilbage til nul, fik Johanna bragt tilbage til et fornuftigt niveau og selv fællesdæk blev en god oplevelse.

Ja, livet er fuld af konsekvens, og hvis jeg kommer med en ordentlig attitude til træningen, så får jeg belønning mangefold igen. Simple but not easy.

Jeg gik ovenikøbet før timen var slut, men havde det så godt mentalt, som jeg kun har efter de allerbedste træningstimer. Max har fået en stor undskyldning og har tilgivet mig for minopførsel i tirsdags.