fredag den 6. januar 2017

Stemning, motivation og påklædning



Jeg har haft nogle rigtigt gode oplevelser arbejdsmæssigt denne uge, og det affødt i dag, at jeg kunne give nogle tilbagemeldinger, som det føltes godt at give og blev modtaget vel. En fin måde at starte weekenden på.

Jeg tog tidligt afsted fra arbejde, for jeg havde besluttet at Lonni skulle have sit diplom for Sydkystens Hundeskoles Hundepris 2016, og det blev ganske utilfældigt timet til i dag kl. 14:30. Lonni havde et Nose Work-hold ved DKK 13:30-14:30, og hun havde tilbudt, at hvis jeg kom forbi med en hund, kunne jeg lave nogle søg før hun ryddede op, og det var en perfekt anledning til en diplomoverrækkelse med tilskuere:

Jeg havde Max med, og da vi kom i gang, havde han nogle gode søg. Vi lånte en line (som jeg fik lov at købe bagefter), gik i alt seks søg, og fik nogle rigtigt gode læringspunkter:
  • Om starten, at sætte Max rigtigt op til søgte
  • Om mit blik (ikke på Max)
  • Om at afvente tydelige(re) markeringer fra Max
  • Om at Max skal arbejde mere med lette søg, han bliver hurtigt frustreret – og søger så alternativer som at tisse (!!!!) eller elefanten på spande/kasser (gode distraktioner, når vi bliver bedre) eller snuse til andet spændende
  • Om at arbejde med søg, hvor han ikke kan markere duftkilden (man kan se at han arbejder for at komme helt ind)
Da jeg kom hjem skulle jeg overveje indholdet af et kursus på mandag. Den 21. august deltog Max og jeg i kurset Motivation og Belønningsteknik hos Anja. Der var udtalt ønske om et opfølgningskursus, og det er nu på mandag.

Der kom en reminder med de gode spørgsmål: ”Hvordan er det gået med træningen siden sidst? er der nogle af øvelserne I har et særligt ønske om, at vi fokuserer på igen eller videreudvikler?”

Der er gået så lang tid siden sidst, og hvad var det konkret vi arbejdede med? Det står naturligvis i et blogindlæg Guld.

Jeg synes ærligt talt jeg har været rigtig god til at anvende det, vi arbejdede med. Der kom nogle andre oplevelser og kurser kort tid efter, så også medvirkede til det. Men jeg har virkelig været meget optaget af – det meste af tiden! – at have fokus på motivation.

Så jeg tror jeg ønsker mere af det samme, endnu mere variabel og uforudsigelig belønning, endnu flere forstyrrelser. Som fx dette:


som er fra Summer Camp 2016 Simply the best, better than all the rest - og det var for sjov :-)

Og så kom jeg til noget, som jeg har grublet over et stykke tid. Jeg har hørt min nye HTM-musik flere gange daglig på det sidste, og jeg er sikker på, at jeg skal prøve den af. For det første kan jeg lide musikken og teksten: Vemodig, gammeldags, nostalgisk. Mange temposkift og mange overgange, det kan blive et fantastisk et nummer.

Men for at komme i den helt rigtige stemning, når jeg skal til at overveje opbygningen af programmet, skal jeg finde ud af den rigtige påklædning.

Hvad gør man for at få ideer?

Man starter en gruppechat ”Påklædning til HTM”, inviterer seks nørder og kommer med dette oplæg:

I dette indlæg er link til mit næste htm-nummer: http://paulmegan.blogspot.dk/2016/12/svre-beslutninger-og-stjalne-kys.html?m=1. I dette indlæg er dansk oversættelse af teksten: http://paulmegan.blogspot.dk/2016/12/que-reste-t-il-de-nos-amours.html?m=1. Jeg søger hjælp til påklædning /kostume der passer til :-)

Jeg fik præcis det jeg ønskede: Kommentarer og synspunkter og ideer.

Den korte opsummering (mine kommentarer med rødt):

Rekvisit. Høj hat eller stok som rekvisit, hvis du får brug for en sådan - husk at den skal give mening!

Påklædning
  • "gammeldags" eller måske snarere gamle dyder
  • elegant (sort sæt med hvid skjorte) og det afslappede (åbentstående jakke, ubunden butterfly måske rød), måske sorte seler
Jeg synes rigtigt godt om tøjforslaget, det er sådan noget – på vej hjem fra festen, hvilket jo er det, sangen handler om …. På vej hjem fra livets fest, vemod over den forsvundne kærlighed

Præcis den stemning jeg fanger, Paul).

Musikken
Der er mange skiftende hastigheder i musikken. Hvis du kan lave det knivskarpt vil det ligne en million, men bliver det tøvende og upræcist ser det ikke godt ud.

Det er en dejlig og lidt sørgmodig men svær melodi. Fedt nummer, men det er mere et "Louise" nummer end et "Paul" nummer:-) Syntes det er lidt for "danseagtigt" i forhold til dig Paul. For mange overgange der skal være knivskarpe i en klase tre og det er meget svært til sådan et "fint" nummer.

Fedt nummer Paul. Dejlig stemning.

Det skal være knivskarpt hvis jeg skal have noget at gøre i HTM3 :-) Og ja, svær musik med masser af muligheder.
Det er skrevet af Charles Trenet til ham selv, indspillet i mange versioner, både af mænd og kvinder. Jeg er bevidst gået efter noget helt andet end Walking the Dog, som er meget ”gå der ud af”, og måske er det for fint og danseagtigt, men jeg er vild med nummeret og stemningen. Der er mange links og temposkift, det er udfordrende, og det skal det være i HTM3.
Jeg håber jeg kommer i HTM3, i første omgang har jeg planlagt 2 x HTM2 med det nye nummer. Hvis det bliver for svært at få det på et niveau, så jeg kan bestå HTM3, så har jeg gjort forsøget :-)

Men under alle omstændigheder er der nye positioner og retninger og tempi at arbejde med, og hvis de ikke kommer til at fungere til denne musik, så kommer der noget andet ;.)

Jeg kender dig ikke træningsmæssigt godt nok til at kunne udtale mig om teknikken og øvelserne, men jeg er enig i din tilgang om at prøve det af. Hvis musikken og stemningen er den rigtige, så kast dig ud i det! Så kan du i hvert fald sige, at du prøvede, og det er - i hvert fald for mig - vigtigt ;-)

Jeg var lige ved at opgive htm før Samsø, men nu er det prioriterer. Helt klart er klasse 3 langt over vores niveau nu, men jeg vil bestemt kunne sige at jeg har prøvet ;-)

Tusind tak til Anita, Conni, Louise, Mia, Neel og Sandie, fordi I inspirerede!

Ingen kommentarer: