torsdag den 5. juli 2018

Vedligeholdelse, planlægning, perspektiv

For præcis tre år siden

Det var svært ikke at komme til at tænke på alder og behov for vedligeholdelse på en dag, hvor bilen skulle til serviceeftersyn og jeg selv til tandlæge med en tand, der skulle ordnes.

Ingen af delene er noget jeg eksperimenterer med. Bilen bliver vedligeholdet af Ali fra OKBilService i Solrød, som jeg valgte efter flere dårlige oplevelser hos det autoriserede værksted, hos forhandleren hvor bilen var købt. Ali er pålidelig, rimelig, holder aftalerne, ham vil jeg meget gerne anbefale.

Det samme vil jeg gøre med tandlægen.dk Solrød, som jeg har brugt som tandlæge i mange år. Aftalen i dag var aftalt i mandags, da en krone på en tand ikke-planlagt røg af. Den blev klaret midlertidigt i dag, og der blev taget mål til den blivende erstatning.

For første gang skete måltagning med elektronisk udstyr, fra 3Shape, hvor Christian arbejder. Det var en stor fornøjelse, og jeg fortalte begejstret Christian om det bagefter, Han spurgte til detaljer om anlægget, og det er vistnok den udgave, som han har været med til at udvikle. Det er da skønt at min søn er med til at skabe udstyr, som gør at mine tænder kan blive vedligeholdt topprofessionelt 😊

Det med vedligeholdelse gælder i alle mulige sammenhænge, også hundenes træning. Alt det, de og vi er gode til, kommer jo ikke af ingenting. Det kommer af at vi har belønnet rigtigt meget for det. Hvis vi holder op med det, vil vi typisk opleve at adfærden bliver svækket.

Typisk kan hundene ufatteligt meget, hvis de får lov til at lære det, og jeg er ikke i tvivl om, at der sagtens kan komme masser af ny adfærd oveni. Jeg er derfor meget opsat på at følge planen fra forrige blog med Lille Bjørn, der er tre stykker ny adfærd, som vi skal have styr på til 6. august – som er deadline for at indsende nye videoer. Have styr på, det lyder så flot. Det betyder at jeg gerne vil vise, at vi er kommet videre i forhold til udgangspunkterne, som jeg viste på videoer sidst.

Lille Bjørn vil så gerne, og også bevise at det med at man ikke kan lære gamle hunde nye tricks ikke gælder for Norwich terriere … Det har været tydeligt for læsere af min blog længe, men det kan tåle at blive gentaget: Lille Bjørn har jeg større fokus på end Max. Sådan var det ikke for over tre år siden, da jeg begyndte at gå til coaching hos Anja. Men sådan er det blevet, og det er blevet fantastisk.

Ved den 13. coachingsession i december stod HTM øverst på prioriteringslisten for begge hunde og det gør den i endnu højere grad i dag.

Jeg blev MEGET overrasket, da jeg tjekkede performancejournalen. Sidste coachingsession blev gennemført efter Lille Bjørns 2. HTM-prøve, siden er det blevet til yderligere 8: 2 x HTM1 og dermed HTM1-titlen. 2 x HTM2 (2. vinder begge gange), 2 svenske HTM2 (og oprykning i Sverige), og 2 x HTM2, hvor vi blev 1. vinder begge gange.

Hvis det ikke er et vink med en vognstang, så véd jeg ikke, hvad det er.

Lille Bjørn bliver central i min enetime på mandag og i coachingsessionen umiddelbart efter.

Han vil og han kan, jeg skal bare have styr på det hele i mit hoved – og det er ikke altid lige let.

Hvis jeg ikke havde meldt fra HTM-summer camp i år skulle Lille Bjørn have været med alene. Det er sådan jeg har det med ham lige nu.

Der er to prøver, som har prioritet hos mig resten af året, selvom der står mange andre i kalenderen http://bordertoborder.dk/docs/traening/kalender.php, det er HTM-prøverne 9. september i Mørkøv (vores sidste HTM2) og 20. oktober på Samsø (vores første HTM3).

Og bare rolig: Max er hverken gemt eller glemt. Han har bare 2. prioritet lige nu 😉

Ingen kommentarer: