torsdag den 24. oktober 2019

NM i rally 2019

Fra sidste danske kvalifikationsprøve 22. september 2019 i Ballerup

Det første nordiske mesterskab i rally afholdes 26.-27. oktober 2019 i Sjællands Agility Center i Ringsted.

DKK er vært og planlægningen har stået på i lang tid. I weekenden skal det hele så spille i praksis.

Det skal det nok komme til.

Rigtigt mange gode kræfter har været involveret i planlægningen og bliver en del af gennemførelsen.

I alfabetisk orden:
  • Amanda Haue Jakobsson, som er sekretær for den danske dommer (mig 😊)
  • Anita Jakobsson, som er hovedsekretær, og skal registrere alle resultaterne, og sørge for at de bliver lagt på Facebook
  • Birgitte Rønsner, som er teamleder og har ansvaret for det danske landshold, både forberedelser og i weekenden, og har skaffet tøjsponsor
  • Johanna Allanach, som er medejer af Sjællands Agility Center, og har ydet ekstraordinær service, for at skabe gode rammer for NM
  • Karina Green, som har skaffet fine sponsorpræmier
  • Lone Sommer, som er stævnespeaker
  • Lonni Prirsching, som er udvalgssekretær, har haft rigtigt mange opgaver i forbindelse med NM
  • Mette Winther, som er madmor og runner (den der henter dommersedlerne og afleverer til hovedsekretæren)
  • Stine Smith, som er ansvarlig for livestreaming, og reservesekretær, hvis der skulle ske noget
Jeg glæder mig til, at vi sammen skal få det hele til at gå op i en højere enhed i weekenden.

Jeg sender en hel masse god karma i retning af det danske landshold:
  • Eva Aaen & Border collie Nrg's Billy Bob (Toby)
  • Christina Ulrich Pedersen & Border collie Gawain's Future Dream (Tempo)
  • Ditte Wolsted & Border collie Beautiful Borders Jumping J.J (Pepsi)
  • Ditte Wolsted & Border collie Border Top's Rift (Wupti)
  • Tom Mathiasen & Border collie Border Star Mester Energy (Mester)
  • Gitte Freytag & Shetland sheepdog Ahl's Paya Papaya (Paya)
Jeg ved, at de har forberedt sig meget omhyggeligt og haft flere fællestræninger. Jeg har haft fornøjelsen at designe nogle baner til deres træning og bedømme en del af banerne på video. Det ser rigtigt godt ud, og jeg kan kun håbe det allerbedste for dem alle i weekenden.

Jeg har selv haft en del at se til i forbindelse med forberedelserne, men lige nu har jeg den rigtigt gode følelse, som jeg plejer at have, når jeg véd af planlægningen har været optimal. Jeg er også erfaren nok til at vide, at planlægningen aldrig afspejler virkeligheden 100 %, og er helt klar til at justere og improvisere, hvis og når, der er behov for det.

Det underlige ved at dømme NM er, at det er et helt selvstændigt regelsæt, som kunne skal anvendes for ”alvor” til tre prøver om året, nemlig selve NM.

Men heldigvis har der været danske kvalifikationsprøver med anvendelse af nordiske skilte, hvor jeg har dømt godt 60 hunde og været sekretær for Amanda på omkring 30. Jeg har dømt en uofficiel prøve, i forbindelse med et hold i nordisk klasse og dømt prøver på video.

Jeg har samlet dømt cirka 120 nordiske baner de sidste 5 måneder, og jeg føler mig ærligt talt godt rustet til at dømme NM. Der vil uvægerligt opstå fejl, når fire dommere fra fire lande skal dømme efter regler, som de i sagens natur ikke har på rygmarven, som de har deres nationale regler. Det er én af grundene, til at vi er fire dommere, for formodningen er, at gennemsnittet af vores fire bedømmelser er det tætteste vi kan komme på en retfærdig bedømmelse af hver ekvipage.

Jeg har pakket bilen i eftermiddags med alt det, jeg skal have med. I morgen tidlig kører jeg til DKK og får alt det, der står der, af Lonni.

Så er jeg klar til at stå tidligt op lørdag morgen (vi er seks der mødes kl. 5:30 for at gøre klar) og få en fantastisk weekend sammen med topekvipager fra de fire nordiske lande.

Højdepunkterne bliver kåring af det bedste nordiske hold lørdag og bedste nordiske ekvipage søndag.

Jeg glæder mig 😊

Ingen kommentarer: