onsdag den 26. november 2008

Træning hos Charlotte Lyngholm den 24. november

Mandag eftermiddag – det var begyndt at småsne, men vejrudsigten lød ikke afskrækkende, så selvfølgelig skulle vi træning hos Charlotte Lyngholm! Det tog dog 60 minutter mod de sædvanlige 45 minutter at komme til Tuse Næs, men hvad betyder det, når man skal til træning med begge hundene?
Vejr og sygdom havde reduceret deltagerantallet en del, men vi der kom fik fornøjelse af to luksustræningstimer med henholdsvis to og tre deltagere!
Lille Bjørn er på hold med Catja og Zazu, en herlig Rhodesian Ridgeback. Vi nåede ikke mindre end syv øvelser i dag.
Vi varmede op med lineføring, hvor vi skulle gå almindelig gang, løbe og gå langsom gang med valgfri vendinger (vi tog venstre). Underlaget er vildt spændende, men jeg lærte at træde et skridt til siden, give en plads kommando, og vupti var Lille Bjørn klar. Hans lineføring var rigtig god, og jeg fik også belønnet godt, og hævet intervallerne en del.
I apporteringen arbejder vi meget med at variere øvelser, hvor Lille Bjørn skal holde apporten, for efter 2-3 ens gentagelser gider han ikke mere. Så vi trænede med variationer som:

  • jeg lagde apporten og gik, Lille Bjørn samlede op og fulgte med, jeg satte hånd ind under apport mens vi gik og gav slip-kommando
  • jeg satte mig på hug, lagde eller kastede apporten lidt væk, og Lille Bjørn samlede op og kom med den og lagde i min hånd på slip
  • jeg holdt apport, Lille Bjørn tog den i munden, og holdt til jeg gav slip-kommando

Jeg skal nu fortsætte variationen og hæve kriterierne, så jeg fx under gang bukker mig ned uden at tage apporten, rejse mig igen, og så næste gang tage den, så Lille Bjørn ikke slipper når jeg bukker mig.
I næseprøven trænede vi først starten af øvelsen, hvor jeg klikkeed Lille Bjørn for at sidde i plads, blive siddende mens jeg vendte ryggen til Charlotte, og klikkede for at han blev siddende mens Charlotte fik næseprøvegenstanden og lagde den ud. Det blev rigtigt godt efter et par gentagelser. Diskrimineringen var Lille Bjørn god til, så det var ren overivrighed der gjorde at han en ud af tre gange tog den forkerte. Afleveringen var ikke god, han smed pinden, men det træner vi særskilt.
Så trænede vi rallyøvelsen: ”STOP - Dæk - gå rundt om”. Jeg har klikket en del under gangen rundt, men i dag strammede jeg den. I første forsøg klikkede jeg efter ca. 150 grader og gav en ekstra kommando. Anden gang gik jeg hele vejen rundt og gav et ekstra håndsignal undervejs. Men Lille Bjørn blev flot liggende. Stor jubel!!
Så trænede vi LP1 ståen, hvor Lille Bjørn ikke har problemer med at stå på afstand, men indgangen driller. Jeg stillede ham, gik to skridt, tilbage, han blev stående, men på klikket satte han sig. Charlotte så, at det var min håndbevægelse mod lommen med godbidder, der fik ham til at sætte sig, så nu kom godbidderne op på et bord, og inden vi havde set os om kunne jeg gå både 3 og 4 skridt ud, og Lille Bjørn blev stående både når jeg gik ind og når jeg klikkede!! Igen stor jubel!!
Så var der lige en fællesdæk. Jeg véd af erfaring at gentagelser ikke plejer at lykkes, så jeg tog chancen i første forsøg med 10 meter og 30 sekunder, og det gik flot. Efter belønning og ny dæk kommando gik jeg igen ud på 10 meter og vil hæve til 45 sekunder, men Lille Bjørn rejste sig allerede efter 15 sekunder. Her var dog forstyrrelser, idet Charlotte kom ind i hallen med springet.
Endelig skulle vi træne LP1 spring. Jeg havde som sædvanlig en del rod med at få Lille Bjørn i plads til springet, men lidt lokning med godbid klarede det! Derefter tog han et superflot spring og indtog meget flot plads. Anden gang var det nemt at lokke Lille Bjørn i plads til starten, og derefter træned vi nogle gange separat at sidde i plads ved starten, få godbid, og så gå væk igen, dvs. ikke tage spring.
Det var samlet set en fantastisk træningsomgang. En række bøvlede starter og afslutninger er der kommet facon på, så vi kan træne dem systematisk. Som Charlotte sagde: han kan jo alt det indimellem, nu skal vi bare lære starter og afslutninger :-)

Så blev det Megans tur. Det var et 50 % større hold! Camilla og Emma, Pia og Chivas samt undertegnede med Megan. Men alligevel nåede vi igen syv øvelser.
Vi varmede op med fri ved fod: Almindelig gang, løb og langsom gang med højre vendinger. Det går simpelthen fantastisk; når først jeg har kontakten er Megan blev så god til at følge mig, også i vendingerne – det ender med at blive en favoritøvelse :-). Da vi skulle demo for de andre hang Megan i udgangen, så jeg måtte afbryde øvelsen, med derefter lavede vi en flot øvelse, med et par opmuntringer undervejs.
Så skulle vi træne sidste del af apport udlagt: fra ståen til afleveringen. Megan løb ud, apporterede og tilbage i godt tempo, satte sig ret flot, men så blev det afsløret, at jeg blot satte hånden under apporten for at Megan skulle slippe. Der var ingen slip-kommando. Fy og det skal trænes!
Så udførte Megan en eksemplarisk næseprøve, 10 meter, 6 genstande, hun snusede til to og kom tilbage med den ene, som naturligvis var den rigtige; en anelse skæv plads men ellers supernydeligt!
Så tog vi lige nogle springapporter med metalapporten, og det gik strygende, men igen savnedes slip-kommandoen. Vi bliver nok nødt til at træne den til næste gang …
Fællesdækken kneb det igen med. Jeg stillede mig i 20 meters afstand (ikke i skjul) og Megan rejste sig efter kort tid. Derefter lå hun 60 sekunder, belønning, rejste sig, da jeg var på vej ud, men blev efter en ny afdækning liggende til vi blev dirigeret tilbage efter 25 sekunder. Jeg skal virkelig passe på med denne øvelse, så den bliver bygget ordentlig op igen.
Sid i gruppe. Først 20 meter i 30 sekunder og belønning. Så begyndte Megan at hænge med hovedet, men da hun løftede det kom klikket (35 sekunder) og ny belønning. Hun rejste sig da jeg gik ud i gen, og måtte lige sættes af, så jeg kunne afslutte øvelsen korrekt. Men generelt meget tilfredsstillende.
Endelig skulle vi lige have en fremsending. Feltet lå 10 meter ude. Megan have et lidt langsomt udløb, men stoppede flot midt i feltet og blev dækket af midt i. Superflot, og meget ros, specielt ovenpå søndagens dårlige feltøvelser!

Så det var to dejlige træningstimer. Charlotte forstår som altid at skabe en fantastisk energi på holdet – uanset størrelse! – der er masser af feedback, konkrete ideer til punkter der halter eller slet ikke fungerer osv. Det er sjovt, hyggeligt og totalt inspirerende at komme til træning, og jeg er sikker på at hundene synes det samme: Megan var bare på hele tiden på den gode måde, og jeg kunne dårligt få hende ind i bilen da vi skulle hjem, fordi hun ville følge med Charlotte :-)

Ingen kommentarer: