onsdag den 18. august 2010

11 minutter

Jeg synes det hele går lidt hurtigt lige nu. Der er rigtigt mange bolde i luften både arbejdsmæssigt og hundemæssigt, så det gælder om at være effektiv :-)
I mandags var det officielle langøretræning aflyst, men det forhindrede naturligvis ikke at jeg skulle til Jersie og træne. For en gang skyld kunne jeg give en troværdig tidsplan til Kirsten for hvornår jeg ville være tilbage: ”Jeg træner alene!”. ”Skal du ikke have Megan med???” Jo, ikke sådan alene, men der var ikke Camilla, Susanne eller andre mennesker, som jeg skal tale med, så jeg havde planlagt 6 elementer jeg ville træne:
  • Fri ved fod i almindelig gang
  • Stillingsskift (hvert skifte for sig)
  • Dirigeret apport :-)
  • Stå, sid, dæk (hvert moment)
  • Indkald med stå (stoppet)
  • Fremsending (stop + dæk)
Jeg kørte ud, lod Megan blive i bilen mens jeg gjorde klar. Hentede hende, gennemførte det planlagte, gav Megan fri og tjekkede tiden. 11 minutter. Det er sådan hun og jeg godt kan lide det. Derefter legede vi lidt, men det var lummert 20+ og luftfugtighed 90+ så det var godt at komme hjem.
Det jeg specielt hæftede mig ved i træningen, var stillingsskiftet stå-dæk. Fra træningsdagbog: ”stå-dæk minus 10, ok 5, ok 5+ uden verbal … aha. Er det verbale poisoned?!”
Det betyder på dansk: Jeg lavede stillingsskift på 10 meter, Megan rykkede frem. Jeg gik tilbage, stillede hende, gik ud på 5 meter (der var keglemarkeringer af afstand), skiftet gik fint, jeg stillede hende og dækkede af uden verbal kommando, som jeg normalt bruger. Hun lavede det flot. Og jeg overvejede straks, om det nu endelige langt om længe var forklaringen på at det skifte ikke duer: forgiftet dæk? Det arbejdes der videre med (udskiftning af signal).
I går var der anden runde i tirsdags rally- og LP, og med behersket regn, og ingenting i forhold til i torsdags!! Vi har nogle små, dygtige og ambitiøse hold, og det ser meget lovende ud!
Sydkystens Hundeskole fortsætter sin positive udvikling, vi udbyder flere sporkurser, et ekstra klikkerintroduktionskursus, blev annonceret i går og har allerede 5 tilmeldinger, vi overvejer om vi skal tilknytte yderligere instruktører. Sikken en udvikling siden vores første hold for 1 år siden!
Spaniel Klubbens LP- og rallyprøver den 12. september er vi en del, der glæder os til! Krier og jeg har til aften talt om detaljer vedr. rosetter og pokaler (der bliver mange!), papirerne er klar hos DKK – vi henter dem i morgen – og de sidste penge er ved at komme ind …
Jeg glæder mig allerede vildt til LP2 med 8 spaniels, heraf 5 engelske springere – tænkt at man kan samle så mange til én prøve :-)))))

Ingen kommentarer: