søndag den 10. november 2013

Sej Bjørn

 

I går var Max og jeg på anden og sidste del af Christinas Sund Hund.

Jeg synes det har været et virkelig godt kursus. Der var en rød tråd i kurset, der var godt materiale at tage med hjem, der var fin introduktion til/forklaring af hvorfor de enkelte elementer var med og betydningen af dem. Christina er god både til komme med oplæg og til at cirkulere og hjælpe og give fedback. Og svarede naturligvis fint på alle spørgsmål. Et fantastisk kursus! Jeg kan kun anbefale andre at tilmelde sig, hvis det bliver opslået igen.

Som en bonus oplevede jeg at Max var meget stille og flere gange slappe helt af, det føltes rigtigt godt. Så var jeg hjemme til en hurtig frokost og af sted til hallen igen med Lille Bjørn og Megan.

Vi havde arrangeret uofficielle rallyprøver, og da der kun var 8 deltagere blev der mulighed for at alle gik mindst 2 baner, og en enkelt nåede at gå 2 begynder, 2 øvede og 1 ekspertbane – masser af prøverutine på en eftermiddag!

Derefter havde jeg planlagt at gå en begynderbane med Lille Bjørn og Megan, samt træne lidt smådetaljer. Det gik fint med Megan, masser af energi, men jeg kan godt mærke jeg skal træne lidt mere systematisk med hende, hvis vi skal kunne begå os på nogenlunde fornuftigt niveau.

Lille Bjørn arbejde også godt, når vi ikke gik lang siderne i hallen. Han er åbenbart bange for de høje sider, og trækker væk fra dem. Så vi trænede midt i hallen og det gik fint.

I dag gik turen så til Årslevhallen, hvor DKK Kreds 3 havde arrangeret en flot prøve med LP og rally i hver sin hal. Som nævnt i en tidligere blog havde jeg fået lov at bytte Max med Lille Bjørn, så dagens program var at Lille Bjørn skulle op i rallyekspertklasse, derefter i LP3 og endelig skulle Megan op i rallychampionklasse.

Det endte lidt klemt, fordi fællesøvelserne i LP3 skulle i gang 2 hunde før jeg skulle ind i rallyekspertklasse. Så fællesøvelserne blev skubbet og Lille Bjørn gik en flot ekspertklasse, lavede en super æresplads (dæk foran) hvorefter vi strøg ind i den anden hal og lavede fællesøvelser og dernæst var første hund i LP3. Jeg er sikker på at jeg kunne være rykket i LP3, men det passede fint med at jeg efter LP3 kunne hente Megan og varme hende op til rally.

Det lyder lidt hektisk men var det ikke, og jeg tror både Lille Bjørn og jeg havde det fint med det tætte forløb. Han var lidt forpustet til sidst, og han kunne ikke lide banderne om banen, men det betød kun marginalt for vores præstation.

I ekspertklasse gik han bare så flot, vi startede med tre skilte med i alt 7 sitter og 1 dæk, og der kom et utålmodigt bjæf under det tredje skilt. Men derefter gik han bare med fin kontakt, og det var kun småting der blev trukket for. Ærespladsen som var min store bekymring før i tiden: Intet problem, han lå eksemplarisk foran mig. Vi endte med 96 point og blev nummer 2 ud af 18. Det var Lille Bjørns første rallyprøve siden september 2012 og hans grundøvelser til rally sidder bestemt fast.

Så stod den på LP3.
  1. Fællessit var til 10
  2. Fællesdæk – han stod da jeg kom tilbage, vi fik 7½, da han  havde rejst sig efter 3 minutter og 20 sekunder.
  3. Fri ved fod, føltes rigtigt godt og vi fik 8. Noget af hans bedste.
  4. Stillingsskift har vi kæmpet med et stykke tid og sørme om han ikke tog de første skifter i dag: sid og stå. Så ville han ikke sidde igen, og vi endte med 6, fordi han også rykkede for langt i sidste skifte. Men positivt at han tog de første.
  5. Apporteringen: mit hovedkriterium var at han gik rigtigt og det gjorde han. Så skete der alt muligt andet: Han satte sig da apporterne blev lagt, han hang ved udgangen, han tabte apporten på vej tilbage og skulle have kommando for at samle op og han smed den til sidst. 7½
  6. Springapporten fik vi 8½ for. Skæv plads og han smed apporten før aflevering.
  7. Positioner under gang fik vi 8 for, han mistede sitten men resten var flot.
  8. Indkald med stå. Dagens eneste 0, han havde stillet sig op og han stoppede ikke indenfor tre kropslængder.
  9. Fremsending. Jeg måtte give en ekstra kommando og han dækkede over den forreste kant, lidt rigeligt synes jeg. Men vi fik 7.
  10. Næseprøven var til 8, han smed apporten og måtte have en ekstra pladskommando.
  11. 8 i helhed
Samlet 194,5 og en 3. præmie,

Der var noget lidt sjov adfærd, som jeg tilskriver banderne; han ville ikke altid følge med ud og have belønning. Generelt synes jeg Lille Bjørn gik rigtigt flot, med god intensitet. Indkaldet plejer at være bedre og marginalerne skal bare rykkes lidt opad, så er den næste 1. præmie hjemme.

Megan var den egentlige årsag til at jeg havde tilmeldt, fordi jeg gerne vil forsøge at kvalificere hende til DM igen. Jeg kan godt afsløre at det mål ikke blev nået. Med 71 point blev hun 4. vinder ud af 6, og det rækker ikke så langt.

Men pointene er heldigvis ikke nær så slemme som de lyder. De 10 mistede skyldtes at hun i forbindelse med en ommer lige efter det fristende 8-tal absolut skulle tilbage og røre ved en af fristelserne. Og da jeg derefter fik en snurre rundt i sidseskift foran besluttede jeg ikke at lave det om (minus 10). Så var der to ommere og 3 til det løse.

Ja, jeg synes faktisk også Megan gik ganske pænt. Men jeg kan da godt mærke at vi er lidt rustne så vi må planlægge nogle faste træningsseancer.

Og selvom jeg kunne blive fristet til at gøre lidt mere med Lille Bjørn og rally så er fokus ubetinget at han skal i Eliteklasse først :-)

Det var vel nok en dejlig dag!

Ingen kommentarer: