torsdag den 27. marts 2014

Nye mønstre

Megan har fået sin faste træningsdag mandag, hvor jeg selvtræner før mit LP-hold. Hun deler tiden med Max, så der bliver typisk 20 minutter til hende og lidt mere til Max.

I mandags var fokus på færdighedsprøverne, hvor både Megan og Max skulle testes i det fulde program til FP1, for lige at tjekke hvor der skulle sættes ind træningsmæssigt. Megan er meget mere intensiv end Max (overraskende synes jeg) for at finde frem til løsninger, hvis hun ikke får succes første gang – hun ligner fuldstændig en hund, der er klikkertrænet fra hvalp, hvad hun jo bestemt ikke er. Vi skal helt klart arbejde med at fastholde positioner (hoved på hånd og fastholde snude på spids af targetstick), potearbejde skal være lidt skarpere og slalom lidt mere flydende. Krydret med lidt rallyøvelser var det bare perfekt træning med hende. Fuld energi og vi stoppede før hun virkede træt.

Max var underlig en del af tiden, enormt med snus og så dæmpede han vildt når jeg stoppede ham, De fleste FP1-øvelser er fine, men bakningen er stadig noget rod, springet synes han ikke om når det er håndholdt, og han fastholder ikke snuden på targetsticken endnu. Max og jeg fik også trænet lidt rally.

Derefter havde jeg tredjesidste runde på mit sidste LP-hold. Jeg har kørt LP-hold fast siden efteråret 2009 og der er nogle kursister jeg kommer til at savne. Men jeg trænger virkelig til at kunne fokusere på min egen træning.

Tirsdag har jeg to timer hos Susanne med henholdsvis Max og Lille Bjørn. Susanne er en ualmindeligt dygtig og inspirerende instruktør, og hun kender sine kursister rigtigt godt, så vi får masser af konkret og anvendelig feedback. En masse af den handler om at ændre på noget, som vi plejer at gøre. Ændringerne giver usikkerhed hos føreren, som smitter af på hunden; men efter lidt tid, over nogle træningsgange, begynder det at give synlige resultater. Og det er hvad vi kommer for. Så jeg har også tilmeldt mig fortsættelsen i maj, som finder sted i Glostrup!

Max er ualmindeligt følsom, så jeg skal virkelig være forsigtig med hvordan jeg reagerer på ”fejl”; grundlæggende kan han LP-programmet rigtigt godt, han kan høre efter, hvis jeg laver en opsætning, som ikke er for svær – og han bliver frustreret, hvis han ikke meget hurtigt kommer frem til den rigtige løsning (og så har jeg gjort det for svært for ham).

Lille Bjørn var (igen) fantastisk. Bortset fra fremsending fik vi arbejdet med hele LP-programmet. Aftenens bedste oplevelse var fri ved foden, hvor Lille Bjørn for det første var konstant på og meget præcis, og for det andet fik vi et rigtigt godt tip vedr. venstrevendingerne.

Onsdag var der de faste rallyhold sammen med Anita, og dem fortsætter vi med, foreløbig er de planlagt frem til sommerferien.

I dag var Kirsten og jeg for anden torsdag i træk til filmpremiere, i dag var det The Grand Budapest Hotel. Vi startede som sidste uge med et glas vin på Villa Vino og fik igen et let måltid på Lê-Lê street kitchen. Her begynder også at tegne sig et mønster.

Weekenden bliver også noget hundepræget, men ikke med egne hunde. I morgen aften har vi første bestyrelsesmøde i den nye bestyrelse i Sydkystens Hundeskole - med en omfattende dagsorden. Og lørdag står tredje runde af Rallyinstruktøruddannelsen på planen. Merete og jeg har også planlagt fortsættelsen, endnu et mønster begynder at tegne sig ...

Ingen kommentarer: