lørdag den 10. maj 2014

Lortedag (Hvis det ikke fungerer, er det ikke hundens skyld)


En noget ualmindelig overskrift, men der var en del, som oplevede mig i Fensmark i dag, som ikke var i tvivl om at jeg var godt gammeldags møgirriteret på mig selv.

Sydkystens Hundeskole havde i samarbejde med DKK Kreds 10 arrangeret dobbelte rallyprøver med Anita Jakobsson og Lone Sommer som dommere.

Vejret var lækkert prøvevejr, der var nogle baner som passede mig perfekt, så rammerne var på plads.

Kredsprøver er kvalifikationsprøver til DKKs Danmarksmesterskaber i rally og målet var naturligvis at Megan skulle forbedre sin score til DM (pt. 88 er langt fra nok) og Max skulle have certifikater i Ekspertklasse (og drømme drømme DM-kvalifikation som bonus).

Ingen af målene blev nået og det var ærgerligt. Måden det skete på, specielt måden Max ”mistede” et certifikat på, var kreperlig.

Dagens fire prøver i rækkefølge.

Megan startede i Championklasse hos Anita. En ganske regulær bane og en Megan der ikke var helt så tændt, som jeg havde troet. De to ommere havde jeg ikke forventet og da vi desuden blev trukket 7 point for småtteri endte vi på 87 point. Og jeg fik desuden kludret med højre/venstre-kommandoerne, så det gjorde det bestemt ikke nemmere for Megan. Øv.

Max startede i Ekspertklasse hos Lone. Han gik som en drøm, en anelse snus men ellers ikke noget af betydning. Tyskervendingen (skilt 10), han kom om bag skiltet, hurtig kalkulation – den koster 3, den laver vi ikke om. Og så kostede den 10 point  VI endte med 88 point, så det var en meget dyr fejlkalkulation. ØV ØV ØV

I anden runde gik Max igen fantastisk (nu hos Anita). Vi startede med ærespladsen (sit foran), som gik fint. På banen gik det godt indtil vi kom til springvandet (lige efter tulipanen). Ingen kontakt og jeg lavede den om, ingen kontakt og minus 13 point. Da han så satte sig ved stå hent/bring lavede jeg ikke om men gennemførte bare banen. Det viste sig, at jeg også havde mistet 10 på det allerførste skilt ”Sit Løb fremad”, hvor jeg bare løb, så 3 x 10 + en ommer = IB. ØV ØV

Til sidst var en træt Megan oppe som dagens allersidste ekvipage og gik fantastisk. Jeg burde have accepteret hendes bak foran fører (det gjorde jeg ikke, og så lagde hun sig) og hun endte på beskedne 80 point, med 2 x 3 og 1 x 10 i fradrag. Så resten var bare ret lækkert.

Bundlinjen: 2 meget dygtige hunde, der gjorde deres allerbedste, 4 resultater der ikke kan bruges til noget = en fører der skal tænke over hvordan han undgår de dumme fejl.

Ingen kommentarer: