torsdag den 9. april 2020

Too much intelligence

Nytrimmet Otto med dejligt kødben
I 1990’erne arbejde jeg i konsulentvirksomheden Cap Geminis danske afdeling. Hovedkontoret lå i Paris, og jeg kan huske, at vi på et tidspunkt fik at vide, at vi havde Too much intelligence, og det var vist ikke ubetinget positivt ment 😉 Pointen var, at de var vant til, at når der blev truffet beslutninger centralt, så blev de kommunikeret til de enkelte lande og implementeret. Sådan var det ikke i Danmark. Der blev stillet spørgsmål, diskuteret og anfægtet mv., og det endte aldrig helt, som det var tænkt.

Jeg kom til at tænke på det forleden, i relation til både Danmarks tilstand og Danmark set fra hundehøjde.

Billedet viser præcis, hvad det handler om 😉 Hele Danmark mener noget om, hvordan regeringen og de eksperter, som den bliver rådgivet af, skal håndtere Corona-situationen, og hold da op, man kan blive helt rundtosset, hvis man følger med. Og topforvirret, hvis man skal forholde sig til det.

På dette område, som utallige andre i tilværelsen, stoler jeg på, at de ansvarlige véd, hvad de har med at gøre. Jeg er sikker på, at de alle gør det, så godt de kan, og jeg tror ikke, det beriger processen, at der er mange andre meninger. Misforstå mig ikke: selvfølgelig mener jeg ikke, at det skal være diktatorisk. Men vi er i en situation hvor der er brug for fasthed og konsekvens, og så må vi bare respektere og følge anvisninger og regler.

Det samme gælder på hundefronten. Som udvalgsformand i DKK følger jeg naturligvis 100 % de anvisninger, som DKK giver, og DKK følger 100 % regeringens anvisninger. Sådan skal det være. Jeg er ikke nødvendigvis enig i det hele, men det er en privat sag, som jeg ikke ville drømme om at dele offentligt.

DKK er under massivt pres, og træffer løbende beslutninger, baseret på de gældende officielle udmeldinger.

Jeg ville både som udvalgsformand, dommer og udøver ønske, at der kunne komme klarere udmeldinger, men det kan der ikke lige nu. Kan vi holde rallyprøver fra 14. maj, skal vi flytte DM og Årets Hund, skal vi ændre kvalifikationsreglerne, kunne man ikke dit eller dat??? Vi har alle sammen en masse spørgsmål, som vi ville ønske, at der kunne svares på. Og det er bare ikke muligt lige nu. Uanset hvor mange, der spørger. Jeg synes og mener en hel masse, men jeg vil meget nødigt fremstå som en autoritet inden for et område, som jeg ved ufatteligt lidt om.

Jeg har lært et nyt udtryk i denne sammenhæng Dunning-Kruger-effekten: Citat: ”Dunning-Kruger-effekten er den kognitive bias-effekt, som kan observeres, når mennesker med kompetencer på begynderniveau har en tendens til at overvurdere egne evner voldsomt. Effekten, der er dokumenteret af og navngivet efter psykologerne David Dunning og Justin Kruger, forklares med, at man på dette niveau af forståelse og kompetence endnu ikke har lært at erkende grænserne for sine egne kompetencer.”

Så derfor oplever vi nu utallige personer, som vi ikke normalt vil opfatte som autoriteter indenfor epidemier og håndtering af dem, meget skråsikkert fortælle, hvorfor regeringen og dens rådgivere tager fejl. Måske har de ret, måske tager de fejl, men vi er nødt til at have en fast kurs. Vi kan ikke hver især agere ud fra, hvordan situationen skal håndteres, uden at kompromittere den nationale plan. Og det ville da være dumt.




I dag har været en ganske stille dag på matriklen. Morgentur med hundene. Morgentur med Kirsten til bageren. Kirsten trimmede Otto mens jeg gik tur med Max. Stille eftermiddag.


Dejlig aftensmad og undtagelsesvis vin til.

På rallyfronten er der sket positivt nyt. De opdaterede nordiske øvelsesbeskrivelser med tilhørende skilte er offentliggjort. Og Sydkystens Hundeskole har opslået noget så enkelt som en rallyprøve den 7. november i Sjællands Agility Center. Det er en prøve der ikke tæller til DM, Årets Hund eller landsholdet. Alligevel er der efter knapt et døgn kun 12 ledige pladser… Måske er rallyfolket bare totalt hungrende efter prøver 😊

Ingen kommentarer: