tirsdag den 12. januar 2010

Filmklassikere, træning og specialklubber

Tiden flyver, og det koster lidt på hundetræningskontoen, når jeg har bevilget mig selv en filmklassiker hver aften. De sidste tre dage er det Orson Welles, der har stået for tur, med Touch of Evil, Citizen Kane og The Magnificent Ambersons.
Søndag trænede jeg lidt kegle, springapport og fremsending, inden konkurrencelydighedsholdet i Sydkystens Hundeskole. Der var kun to deltagere i går, så vi nåede alle øvelser igennem, og Megan fik lov at være med i en LP2 fællesdæk (perfekt), og en fællessid (gik med, da jeg gik, øv).
Derefter havde jeg aftalt at den skønne engelske springer spaniel Basse fra mit hvalpehold skulle komme med sine forældre, for at få noget introduktion til udstilling, og det var rigtigt hyggeligt – ikke mindst for Basse og Megan som legede og hyggede sig det meste af tiden.
Hjemme igen trænede jeg lidt stillingsskift med Lille Bjørn – flot.
Det kommer selvfølgelig ikke bag på læsere af denne blog, at jeg får rodet mig ind i alt muligt. Men aktuelt er jeg temmelig nyudpeget racerepræsentant for Norwich Terriere i Dansk Terrier Klub. Lizzie Bauder, som er ansvarshavende racerepræsentant, har spurgt mig, fordi jeg står for klubbens hjemmeside og alt det organisatoriske i forbindelse med det årlige skue for Norwich terriere. Og jeg kom til sat sige ja. Årets skue er netop åbnet for tilmeldinger, det bliver den 25. april og igen sammen med Norfolk terrierne og igen hos Køge-Herfølge Jagtforening.
I Spaniel Klubben fik jeg sidste år lov til at udstede pokaler til årets LP-spaniels og sammen med Katrine Søgaard arrangerede jeg den første LP-prøve i Spaniel Klubbens regi. Jeg har spurgt om jeg må få lov igen i 2010, både til at udstede pokaler og stå en for LP-prøve kun for spaniels, og forslaget er under behandling, og jeg håber på et positivt resultat.
Ind imellem får jeg skam trænet med både Lille Bjørn og Megan. Da Kirsten til aften faldt over et træningsskema for Megan udbrød hun: "Så kan jeg godt forstå hun ikke gider!". Så bad jeg hende om at tjekke næste side, og så kom det ”Nå, hvor er det synd for ham, det er alt for meget” – det var Lille Bjørns træningsskema. Jeg har to skemaer, hvor de detaljer jeg godt vil træne med de to (altså to individuelle skemaer), og så planlægger jeg træningen ved at markere de øvelser vi skal træne i en specifik træningsrunde på skemaet. Så er det nemt at hakke af, at vi har gennemført detaljen og skrive kommentarer, hvis det ikke bare er et hak :-)
Fredag ser lige nu ud som en fridag, så der kommer begge hundene til Jersie.

lørdag den 9. januar 2010

Enetime hos Marianne Jensen

Ved støtteauktionen for det danske LP-landshold købte jeg en træningstime hos Marianne Jensen. Og i dag skulle præmien så indløses, og det blev den sandelig, med renters rente :-) Da vi sluttede var der gået tre timer! Lille Bjørn og Megan havde hver fået halvdelen af tiden, og begge virkede stadig oplagte da vi stoppede – men de var godt nok noget trætte da vi kom hjem, så lidt har det da slidt på dem …
Det jeg havde bedt om fokus på var for Lille Bjørns vedkommende en fuld LP2 (dog ingen fællesdæk), med Mariannes kommentarer til vores aktuelle niveau og forbedringsområder.
For Megan havde jeg udarbejdet en top-6 over udfordringer lige nu.
Vi nåede det hele og lidt til, fordi Megan bestemt ikke synes hun havde fået lov at vise nok :-)

Lille Bjørn
  • Fri ved fod: Lille Bjørn går en ganske pæn fri ved fod, men jeg skal have fokus på at han går lidt for langt fremme (måske fordi belønningerne ligger i højre lomme) og har en del skæve pladser. Og så skal jeg passe på med ikke at belønne ham i plads når han hopper, men når han sidder i ro.
  • Frem- og tilbagespring: Meget flot, med en skæv plads til sidst. Jeg skal træne med target på den anden side af springet, så der kommer en ”pause” inden tilbagespringet, og ikke det pludselige og belastende tilbagespring direkte efter landing. Og samtidig kommer han lidt længere ind mod midten af springet, hvor han i dag lander lidt yderligt med risiko for ikke at tage tilbagespringet. Og så skal jeg (generelt) passe på kropssprog ved plads til sidst, jeg skal træne den plads særskilt.
  • Apportering: Jeg skal arbejde særskilt med start og afslutning. I starten træner vi med belønning for ikke at reagere på at først Marianne og siden jeg kaster apporten, samtidig med at ”Bliv” fjernes. I afleveringen stopper Lille Bjørn med apporten i munden før han kommer helt ind, og jeg lokker ved at bakke. Det er blevet et mønster (det samme ser vi siden i næseprøven), så jeg skal arbejde med at blive stående, og så få ham ind.
  • Stå – Sid: Vi træner kun sid, og det eneste problem er at Lille Bjørn går videre inden jeg kommer tilbage til sidst. Da der er lidt uro, da jeg går tilbage, prøver vi også med at jeg går højre om tilbage, og det virker bedre, så det træner jeg på. Og jeg behøver ikke at gå SÅ tæt på ham når jeg går tilbage. Og derudover skal jeg træne bare at gå tilbage og så beløn, så han ikke skal gå med hver gang jeg kommer tilbage.
  • Fremsending: Forkommando er vigtig, for hvis hunden ikke er opmærksom på det rigtige felt, kan det være et andet der trækker til konkurrence. Jeg prøver med at dreje Lille Bjørns hoved i den rigtige retning, han vægrer sig, så det duer ikke. Jeg skal finde på noget med ”kig på felt”, når der står en derude. Lille Bjørn løber fint derud i dag.
  • Stillingsskift: Sit-stå trænes. Stå virker ikke godt, så jeg kan overveje at skifte til Bliv, som Lille Bjørn reagerer fint på. Og andre ideer: pind foran bagpoterne (Åsa), så Lille Bjørn mærker at han ikke skal rykke frem. Og belønning bagved i madskål virker godt.
  • Indkald fra dæk: Jeg dirigeres i fire vendinger, og Marianne siger at det giver et lille gib i Lille Bjørn ved højre, og han løfter sig en lille smule. Ellers er det flot, han kommer fint i indkald, men laver lidt stor bue, da jeg vender. Jeg skal træne at han kommer rigtigt ind i plads før vendingen, så det bliver en almindelig omkring i fri ved fod.
  • Næseprøve: Lille Bjørn finder meget flot den rigtige, men tøver lidt ved tilbagegang, stopper, og da jeg kalder, smider han apporten. Hans navn skal ikke bruges dér. Jeg skal overveje plads eller ligefrem apport i den situation. Det ser ud som om det er et mønster, at han ikke reagerer når jeg bliver stående :-( Så nu skal jeg altså bare holde fødderne i ro, når vi træner.
Megan
  • Fremsending til kegle/placering bag kegle: Hvis hunden forstår den efterfølgende kommando, er det næsten lige meget hvordan hunden står ved keglen, så det er ikke afgørende at den står præcis bag ved kegle – og det giver ikke ekstra point. Det Megan gør pt. er fint.
  • Sid under gang: Vi prøver som jeg normalt går, og Megan står, da jeg siger Sid. Da jeg går langsommere sidder hun. Jeg går for hurtigt i almindelig gang, jeg skal tage mindre skridt, og gå lidt langsommere, så er der ikke noget problem :-)
  • Indkald med dæk: Vi skal tilbage til start, og med håndtegn og verbalt få nogle gode, skarpe dækker, før jeg øger afstand og efterhånden får en af kommandoerne væk.
  • Fremsending til felt fra kegle: Vi træner med madskål ved kegle og madskål ved felt (kræver hjælper) og hund sendes fra kegle til felt og felt til kegle, for at få tempo. Kan udbygges til at have felt på hver side af keglen, så dirigering også kommer med. Anden idé: Fremsending til kegle og umiddelbart derefter til felt (uden stop), for at få samme tempo hele vejen = løbefelt! Så er det (næsten) kun i konkurrencesituation hunden skal stoppes ved keglen.
  • Apportering fra kegle: Vi prøver tre gange med madskåle i stedet for kegler, og Megan forstår simpelthen ikke dirigeringen. Så tilbage til start: To madskåle, som hjælper kommer godbidder i, Megan placeret midt imellem keglerne, og så står jeg tæt på og laver dirigering mod højre/venstre, varieret, og gradvis øget afstand mellem fører og hund osv.
  • Stillingsskiftet stå-sit: Som Lille Bjørn, forhindring foran bagpoterne til bevægelsesmønstret er på plads.
  • Fri ved fod: Fordi Megan er så tændt, tager vi lige lidt ekstra :-) Jeg bliver dirigeret lidt og får prøvet nogle finesser, og der er flere momenter som jeg ikke var bevidst om er en del af fri ved fod i Eliteklasse:
    • Løb og stop (signal: højre ben stopper og venstre i plads)
    • Start i løb (signal: fører foroverbøjet)
    • Start: venstre/højre om og almindelig gang mv.
    • Almindelig gang venstre/højre om og stop (sidste del er som venstre/højre om på stedet, der må ikke tages ekstra skridt)
Tre timers træning, to hunde der er meget trætte på den gode måde, en fører der bare har fået en masse nye ideer at arbejde videre med – samt positiv feedback på at det ser godt ud med begge hundene, og at Marianne kan se tydelige fremskridt hos føreren. Hvad kan man forlange mere?
Tusind tak Marianne for endnu en fantastisk træningsomgang!

onsdag den 6. januar 2010

Lille Bjørn og Megan i Jersie

Lille Bjørn er bare så skøn at arbejde med, så jeg har tit dårlig samvittighed over at jeg ikke træner noget mere med ham. Han vil så gerne, og nu går vi så i gang mere struktureret. Jeg har opdateret hans træningsplan og vi arbejder målrettet mod LP2.
Ved morgenens træning i Jersie havde jeg derfor både ham og Megan med og hold da op hvor var Lille Bjørn bare totalt tændt. På cirka 25 meget afvekslende minutter nåede vi følgende:
  • Fremsending. Jeg startede med at stille feltet op, hente ham i bilen, tog linen af cirka 10 meter fra feltet, fik ham i plads og gav ham kommandoen, han knaldede ud i feltet, blev stoppet i midten og fik en masse godbidder! Vi gentog fra en anden side med samme resultat. Jeg har tjekket i træningsloggen, og vi har ikke trænet dette siden juli 2009 :-)
  • Fri ved fod: En af de øvelser han nemt kan gå død i, hvis de varer for længe, så det blev nogle ganske korte pas (med belønning mellem hvert element): alm. Gang, venstre vending, højre vending, omkring, løb, venstre vending, højre vending, omkring; alle 2-skridtsøvesler med belønning mellem hver anden og alle vendinger med belønning til sidst. Når der er kontakt, og det var der i dag, er der superkontakt!!!
  • Stå under gang: Kun ståen, som han indtager flot, og hvor jeg belønner cirka halvvejs tilbage mod ham, og frem til jeg er ud for ham. Jeg eksperimenterede en enkelt gang med at gå højre om ham tilbage, det skal jeg lige have set på.
  • Apporteringen lavede vi som fuld øvelse i dagens anledning. Han bliver pænt ved kastet (på verbal kommando), tager apporten pænt, men var lidt tøvende da han kom halvvejs tilbage. Jeg bakkede og opmuntrede og han kom helt i plads men smed så apporten. Vi skal træne holde fast og slip-kommando!
  • Så trænede vi stillingsskift: dæk-stå (helt kort afstand), samt dæk-sit og sit-dæk på 5 meter.
  • Endelig indkald fra dæk, som ikke stod på listen til i dag – men jeg blev revet lidt med – og det gik fantastisk. Flot dæk, han lå perfekt under min gang, og kom på første kommando ind i superflot plads.
Det var bare totalt skønt at arbejde med ham!!!
Så kom Camilla, Lille Bjørn fik fri, og styrtede ned til Camilla. Og så kom han ikke da jeg kaldte …
Jeg trænede noget kortere tid med Megan, og konstaterede bl.a. at fremsending til kegle ikke er indlært ordentligt. Føreren er vist kommet til at forcere her, for Megan stillede sig kun første gang bag keglen, så blev det lidt ved siden af og flere gange over keglen. Vi prøver lige forfra.
Ind imellem tog vi lidt Move on og Setup som afveksling, og ellers var det bakke og foran, vi arbejdede med. Bakningen bliver noget skæv når hun står foran mig, så jeg har fået belønnet lidt for meget for det. Ved siden af mig ser man den samme tendens, men det blev hurtigt rettet op.
Der er mange detaljer at arbejde videre på, og jeg var flere gange ved at slå hovedet ind i den imaginære mur, og jeg kunne bare høre Bob Bailey spørge, hvem der havde trænet den høne :-)))))

tirsdag den 5. januar 2010

Føreren skal have hunden ved venstre side under og mellem øvelserne

Overskriften er et citat fra reglerne for LP Eliteklasse, de kan læses i deres fulde udstrækning på DKK’s hjemmeside.
I reglerne står også: ”Hvis hunden forlader føreren mellem øvelserne, må føreren kalde på hunden én gang uden at forlade sin position. Hvis hunden kommer tilbage, viser dommeren det gule kort. Hvis hunden ikke kommer tilbage eller hvis den forlader føreren igen, følger diskvalifikation.”
Så det er altså meget vigtigt at hunden hele tiden er hos føreren, også mellem øvelserne. Det kom jeg til at tænke på efter en i øvrigt ganske vellykket træning i Jersie i dag. Jeg trænede kegle, fremsending til felt, dirigeret apportering, indkald med stå, indkald med dæk, stillingsskift stå-sit og sit-stå, alt sammen separat.
Når jeg gav Megan fri fik hun lov at snuse, og kom faktisk ret langt væk flere gange.
Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, at hvis hun syntes at træningen var bare i nærheden af at være rigtigt spændende, så var hun blevet hos mig, eller været meget tættere på.
Så Camilla gav mig ideen, at jeg skal træne særskilt, at Megan bare skal gå ved min side, ikke gøre andet end at gå ved venstre side af mig og blive belønnet for det.
Og så er jeg tilmeldt et kursus den 23. januar, hvor Palle Bergsø vil gennemgå alle Eliteklasse-øvelserne med nogle demohunde, og fortælle hvad dommerne ser på, når de bedømmer. Herunder også hvad man må og ikke må mellem øvelserne.
Meget interessant, og også lidt nørdet at bruge en dag på det :-)

søndag den 3. januar 2010

Årets første træning i Sydkystens Hundeskole

Jeg er så heldig at være instruktør på et lille entusiastisk konkurrencelydighedshold i Sydkystens Hundeskole.
Årets første træning fandt sted i dag i Jersie i 9 graders frost. Jeg plejer at have Megan med og træne før og efter holdet, men i dag lod jeg hende blive hjemme, for jeg ville altså ikke lade hende ligge i bilen i 1½ time i den kulde …
Men tre varmtpåklædte hundeførere med tændte hunde var kl. kl. 9. Jeg startede med nogle generelle kommentarer, dels baseret på vores hidtidige træning, dels baseret på iagttagelser fra Nørdklubbens generalprøve den 30. december 2009:
  • Hunden skal kun reagere på førerens stemme, ikke på min eller nogen andens, og det skal trænes særskilt.
  • Det er ok at bruge godbidder og ekstra kommandoer (fx kropstegn og target) i startindlæringen, men der skal også være fokus på at få fjernet det overflødige, så det ikke ender med at blive dårlige vaner.
  • Man skal ikke hæve kriterierne for tidligt. Hvis hunden ikke kan lave et stillingsskift på 1 meters afstand kan den næppe på større afstande. Hvis den ikke kan ligge dæk 10 sekunder hjemme kan den ikke ligge dæk 20 sekunder på træningspladsen. Osv.
  • Indarbejd forkommandoer til alle øvelser. Ved generalprøven oplevede jeg to hunde, der ved første stillingsskift troede det var et indkald, og løb ind til føreren.
  • Husk at bruge en stemme der indikerer en mulighed for/et tilbud til hunden, ikke en kommando. Hvis føreren skal hæve stemmen (det opleves typisk i dæk-kommandoen!), er øvelsen ikke indlært godt nok endnu.
  • I en konkurrencesituation kan det være nødvendigt at gentage en kommando, men til træning gør vi det ikke. Hvis hunden ikke reagerer på første kommando, eller ikke gør det korrekte, så afbrydes øvelsen og vi prøver igen.
Så gik vi i gang med træningen. I dag arbejdede vi med:

  • Fri ved fod: almindelig gang, venstre- og højrevending og omkring.
  • Stillingsskift: stå-sid.
  • Fremsending: alle bruger target, og vi har specielt fokus på om hundene er tilstrækkeligt tændt på target, og at få stop-kommandoen med.
  • Stå og sid under gang: vi arbejde med stå, specielt belønning under tilbagegang (inden man passerer hunden).
  • Næseprøve: hvor det snedækkede græs var en hård konkurrent til diskrimineringen af næseprøver.
  • Spring: fokus er her at få alle de overflødige tegn væk, for hundene springer på kommando, uanset om der peges og drejes :-)
  • Apportering: her er specielt adskillelse af starten (hunden skal blive siddende når apporten kastes) og afslutningen (hun skal holde apporten indtil den får andet at vide) er fokusområder.
Så var der pludseligt gået 5 kvarter :-)
Jeg elsker at arbejde med konkurrencelydighedshold, for alle førerne er meget ambitiøse, og det er tydeligt at der virkelig er arbejdet med øvelserne hjemme.

lørdag den 2. januar 2010

Årets første træning i Jersie


Megan midt i elefanten

2. januar kl. 12.50 skød Megan og jeg træningen i gang for i år. Vi trænede lidt i går, men i dag havde jeg planlagt en stribe øvelser, og vi mødtes med Camilla & Emma i Jersie til tre kvarters hyggelig træning. Det sneede da vi kom, men det holdt næsten op med det samme, og med et par frostgrader og solskin var det herligt træningsvejr.
Min udfordring lige nu er, at kampagnerne har givet nogle rigtigt gode bakninger og elefanter, men til gengæld vil Megan også gerne tilbyde disse kraftigt belønnede adfærder i andre sammenhæng. Stillingsskiftet dæk-stå er således momentant blevet til dæk-stå-bak, så der er jeg nu hurtigt til at få belønnet ståen. Ligesådan er der nogle fremsendinger til kegle, hvor jeg får noget snurren omkring keglen :-) Dejligt med de mange tilbud, og heldigvis nemt at fjerne igen.
I dag havde jeg efter lidt opvarmning med elefant og kegle (!) fokus på nogle momenter i forhold til rally prøven den 13. februar.
  • Foran-kommandoen er bestemt ikke på plads, jeg skal køre mere kampagne på den, Megan er stadig afhængig af kropssignal og lokning.
  • 1-2-3 skridt bagud giver lidt problemer, fordi Megan ikke følger tæt nok med når jeg går bagud, og ser ud som om hun spekulerer på om hun skal gå på plads eller sidde foran – kommer lige til at tænke på at jeg glemmer at give kommando når jeg bakker, rigtigt smart :-(
  • 3 skridt baglæns gang hvor Megan bakker ved siden af fungerer fint til rally, men jeg vil gerne have en endnu skarpere placering lige ud for mig, så det også bliver til 2-skridt bagud i fri ved fod, så det arbejder vi på.
  • Tyskervendingen (med move on) fungerer fint.
  • Stillingsskift ved siden af mig fungerer også uden problemer.
  • Vi kæmper lidt med øvelsen, hvor hunden skal sidde, føreren dreje og gå et skridt og kalde hunden i plads. Megan følger med de første to gange, så jeg må koble bliv-kommando på (er jeg ikke meget for) og belønne for at blive siddende.
  • Endelig slutter vi med plads fra en masse forskellige vinkler. I ovenstående starter vi bare i nogenlunde plads (fordi det er andre momenter vi fokuserer på), men her arbejder vi på knivskarpe pladser, og det er der god brug for …

Megan, Camilla og Emma

Endelig er der fri leg og gnavning i pinde, og jeg træner den vanskelige disciplin at nære mig, mens Megan misundeligt ser Emma få godbidder. Og jeg kan næsten nære mig :-))))

fredag den 1. januar 2010

Godt nytår



Nytårsaften plejer at være en rolig dag hos os, og i går var ingen undtagelse.
Jeg trænede lidt med Lille Bjørn og Megan i haven: næseprøve, felt, elefant, fri ved fod, stillingsskift samt kegle og bakning (de to sidste kun med Megan). Det hele gik fint, men jeg skal lige i tænkeboks med næseprøven. Jeg havde lagt 13 næseprøver ud i tre rækker, og den med min fært lå midt i sidste række. Lille Bjørn fandt uden problemer den rigtige og kom ind med den, og smed den foran mig. Megan fandt helt tydeligt den rigtige, men fik rykket ved flere af næseprøverne, så den med fært kom til at ligge op ad en anden, og hun kom ind med den forkerte. Hun blev sendt ud igen og kom ind med den rigtige. Megan er superdygtig til at diskriminere, men sjusker noget i optag og lidt i aflevering, og det skal vi arbejde med.
Det har været en fredelig nytårsaften. Kirsten og jeg har været os selv og fik en lækker tre-retters med tilhørende vine.
Hundene var forholdsvis rolige. Otto er der aldrig noget med, han sover bare. Megan bliver lidt urolig når aftenen skrider frem og skyderiet tager til. Lille Bjørn kan slet ikke klare alt skyderiet og gør konstant.
Problemet bliver ligesom sidste år løst ved at Megan og Lille Bjørn kom ud i entreen, og ret hurtigt faldt til ro.
Kirsten og jeg så Truffauts ” La sirène du Mississipi” og så var klokken næsten 24 :-)
Godt nytår til alle der læser denne blog!