søndag den 12. juni 2016

Det er ikke så svært, når man først får det lært

Søndag aften i drivhuset :-)

Charlotte Lia og jeg var inviteret til at dømme henholdsvis LP og rally ved kåringen i Dansk Hundeskole i Roskilde i dag. Jeg kunne godt have tænkt mig nogle flere deltagere i rally, men de fem der gik op var virkeligt gode og fik flotte point. I LP var jeg sekretær for Charlotte, da rallyen var slut, og for første gang så jeg det ”nye” LP1-program. Masser af flot førerarbejde, og også en masse, der er helt nye i LP, og først skal i gang med den spændende proces det er, at komme fra begynderstadiet og til at arbejde videre med nørdede detaljer, efterhånden som man bliver suget ind i sporten.

En proces som sagtens kan tage flere år, og blive en varig besættelse …

Derefter gik turen til Garbogaard, hvor Louise og jeg havde aftalt at træne sammen, inden HTM-prøverne den 26. juni samme sted. Jeg fik arbejdet med en masse detaljer i mit FS-program, og har fået nogle gode idéer til forenklinger, som jeg overvejer at tage ind. Jeg skal nok tænke meget mere på, hvad Max kan, end hvad jeg ønsker at vise.

Begge dagens oplevelser leder direkte til dagens hovedfokus, tanker om gårsdagens prøver i Vejen. Jeg har fået de officielle bedømmelser, og de er samlet her:

HTM2 (Jette Porter, Inge-Dorte Graakjær, Emmy Marie Simonsen) 22.80, ikke bestået.
Udførelse
  • Han hænger lidt i de fleste positioner i dag. Mangler lidt præcision (7.2)
  • ”Hænger lidt” i positioner og er ind imellem lidt tøvende. Fine temposkift. Ellers gode positioner (7.4)
  • Pas på tydelige kropskommandoer – drejede skuldre mv. Fører retter en hel del ind efter hunden – der bør være hunden, der følger føreren. Hænger lidt i nogen positioner (7.5)
Sværhedsgrad/Indhold
  • 7.5
  • 7.5
  • Fint (8.0)
Musik og fortolkning
  • God udnyttelse af ringen, godt musikvalg (7.5)
  • God historie fortalt fint til musikken. Fin humor :-) (7.6)
  • 8.2
FS1 (Johanna Allanach, Inge-Dorte Graakjær, Jette Haastrup) 23.10 ikke bestået
Udførelse
  • En del tøven undervejs. Generelt godt flow i de passager, der fungerede godt, fin udførelse af flere sekvenser (6.5)
  • Fint lille program (7.5)
  • Fint samarbejde – mane forskellige tricks, men lidt upræcise indimellem. Måske skulle du tage enkelte ud (8).
Sværhedsgrad/Indhold
  • Passende for klassen. Fin variation af moves og links (8.0)
  • Fint for klassen (7.5)
  • Fint til klassen (8)
Musik og fortolkning
  • Ok for ekvipagen (8.2)
  • Dejlig historie (7.5)
  • God fortolkning og tema (8.1)
HTM’en ser altså ikke så slem ud. FS’en ser også ok ud, der er bare den 6,5 (= hvorfor laver du ikke noget andet med din hund? :-) ).

Mit blogindlæg fra i går er blevet det, der i min afgrænsede verden er et viralt hit: mere end 400 visninger på et døgn er … usædvanligt. Jeg kan konstater, at min formulering ”Så helt seriøst to forsøg til, og så en vurdering af om Max og jeg skal finde på noget andet at bruge tiden på end HTM/FS. HTM og FS elsker jeg, men det må så blive med en anden hund.” er blevet opfatter som, at jeg ikke ville fortsætte med HTM/FS, hvis vi ikke fik nogle bedre resultater.

Det mente jeg uden tvivl, da jeg skrev det, men det er ikke det, jeg mener.

Jeg har fået rigtigt mange tilbagemeldinger: Vantro, overraskelse, skufffelse, forståelse mv. Og både ud fra mine egne eftertanker og tilbagemeldingerne er konklusionen utvetydig: Jeg stopper ikke i HTM/FS, uanset hvordan det går til de to nævnte prøver. Der er så meget jeg skal lære, og det arbejder jeg videre med.

Ingen kommentarer: