torsdag den 9. august 2018

Ferie dag 7 – Frisk Max, If I Were Your Kid og strålende Lille Bjørn

Det er præcis 7 år siden Max kom hjem til os

For første gang i tre dage spiste Max morgenmad, og det var en lettelse. Jeg var ikke i tvivl om at han var frisk oven på gårsdagens træning, men alligevel 😊

Vandet var simpelthen så flot, så da jeg kom hjem fra morgenturen med hundene foreslog jeg Kirsten at vi gik i vandet, og det gjorde vi så. Dejligt køligt, helt stille og ikke et menneske så langt øjet rakte. Da vi kom hjem tog jeg Max med, og så tog vi en tur i vandet sammen. Han ville godt have haft fyrtårnet med, men jeg synes det var mest hensynsfuldt over for nabolaget (og min hørelse!), at vi bare svømmede!

Mens Kirsten handlede lavede jeg de næste rallybaner, jeg føler mig ret ovenpå, når jeg er i god tid med dem 😊 De næste, jeg ikke havde designet, var ekspert- og championbanerne til Ballerup den 22. september, sidste kvalifikation til Årets Hund 2018.

Sommertid er også en god anledning til at indhente nogle læsehængepartier. Jeg havde læst næsten hele Lanny Bassham Parenting Champions da jeg fik den, men der var ret meget at overveje og først i dag fik jeg taget mig sammen til at læse de sidste 4 kapitler. Med With Winning in Mind i bagagen og nogle års erfaring med Mental Management, er det skøn genlæsning, men også med en masse meget vigtige nye vinkler i forhold til at være forælder (eller ”bare” voksen) i forhold til et barn, der ønsker at præstere.

De sidste to sider, kapitel 16, If I Were Your Kid beskriver lige præcis, hvordan vi – de voksne/forældrene – skal være.

© Lanny Bassham

Imellem andre hyggelige gøremål fik Lonni og jeg aftalt forskelligt vedrørende DKKs rallyprøver 2019 og Årets Hund 2019, og alle de hidtil godkendte prøver for 2019 er nu offentliggjort på Hundeweb. Jeg kan godt mærke, at lysten til at gå til rally med Max er vendt tilbage, efter de gode træningsoplevelser på det sidste. Jeg har aftalt med Amanda, hvordan mit fokus skal være, og med det på skrift, er jeg klar til at gå til rally med Max og kun Max 😊

Kirsten og jeg tog en dukkert lidt ud på eftermiddagen, nu med bølger og lidt flere mennesker på stranden. Skønt og meget forfriskende.

(Foto: Neel Ane Smed)

Til aften havde vi opfølgningsaften efter HTM detalje kurset hos Anja 17. maj.

Vi startede med en kort runde, hvor vi fortalte hvad vi havde gjort siden sidst. Vi talte bl.a. om det gavnlige i at have lagt videoer op i den fælles gruppe, så vi havde nogle referencepunkter og noterede ideen med en månedlig video, så man har noget helt konkret at sammenholde med.

Første øvelse var om Scary Point, med eksempel hunden holder ikke positionen, og vi fx går videre for at kompensere, eller noget. Vi skal se frygten i øjnene og arbejde med det. Jeg arbejdede med Tine og viste Lille Bjørns P2/P3. Jeg fik en masse godt input af Tine/Anja: Mit belønningspunkt er tvivlsomt (ikke lige foran, men så Lille Bjørn skal dreje hovedet lidt). Jeg står opret og belønner derfra, men i starten skal jeg slet ikke helt op, langsomt lidt op fra belønning og langsomt ned og belønne, der skal ro på, for ellers skaber jeg energi i Lille Bjørn. Jeg skal heller ikke klikke, det får også Lille Bjørn op i gear.

Og så fik jeg og vist alle andre også at vide, at vi skulle huske at give hunden FRI, og lade være med at tale med Anja, makkeren eller andre mens vi trænede. Hunden skulle have fri, så kunne vi tale.

I anden øvelse skulle vi have hunden i position, belønne for ok position, kaste godbid for at få hunden væk, gå og belønne hunden for selv at søge tilbage. En ren motivationsøvelse. Jeg arbejdede med P9 og Lille Bjørn var naturligvis helt på.

I tredje øvelse skulle vi arbejde med timing af klik/belønning i overgange, her med P1, slalom, P5 som eksempel. Vi skulle efter slalommen gå et skridt (eller flere) til venstre, og belønne for det mindste forsøg fra hunden på at følge føreren, dvs. kæmpe for at komme ind i positionen efter skiftet (ikke præcision).

Det er præcis en af de overgange, jeg arbejder med. Det er svært at holde balancen også for hunden. Lille Bjørn fangede hurtigt ideen, og jeg skal arbejde videre med den. Og så skal jeg huske, at jeg gerne må udnytte hænderne 😊

Fjerde og sidste fælles øvelse var jackpot øvelse, hvor vi fastsatte et kriterie (Tine valgte for mig: at Lille Bjørn skulle holde plads), og makkeren skulle give tegn, når vi skulle belønne, og vi så skulle løbe ud til en af posterne med belønninger og belønne hunden. Vi skal huske et særligt signal til denne øvelse.

I den individuelle tid arbejdede jeg med overgangene fra P10 til P1 og P9 til P7. Jeg har haft direkte overgange, men det er svært at komme rigtigt ind for Lille Bjørn. En veltimet twist/spin giver en flottere overgang og hunden en meget bedre mulighed for at komme lige ind i positionen.

En fantastisk træningsaften! Et rigtigt godt hold, supergod stemning, en meget veloplagt Anja og en masse gode råd. Bagefter kunne vi grine af, at hovedpointerne var at give hundene fri, når vi ikke trænede, og at give kommandoerne, før vi begyndte at bevæge os. Jamen, sådan er det altså mange gange, at det er de helt fundamentale elementer, der skal genopfriskes.

Lille Bjørn var på hele aftenen, og var skøn at arbejde med, jeg kom så veloplagt som nogensinde, og kørte høj hjem efter endnu en vidunderlig aften. Tusind tak til Anja og hele holdet for at skabe den allerbedste stemning denne pragtulde sommeraften.

Jeg har været til træning tre aftener denne uge, Nose Work med Lille Bjørn hos Merete, Rally med Max hos Amanda og nu HTM med Lille Bjørn hos Anja. Det har været tre skønne aftener, og jeg har i den grad fået inspiration, glæde og lyst til at arbejde videre med deres respektive discipliner.

Ingen kommentarer: