fredag den 10. maj 2019

2001 – revitalisering og store forventninger

God weekend :-)

Det er bestemt ikke hverdagskost, at jeg melder fra hundetræning, men det var så tæt på, at jeg havde meldt fra til første runde af FS/HTM-træningen i dag hos Johanna. Max har været til træning tirsdag (NW), onsdag (rally), torsdag (rally), han skal op i championklasse, nordisk klasse og juniorklasse i weekenden i Roskilde hvor jeg skal være prøveleder/dommer. En fredag eftermiddag med træning var måske ikke så oplagt.

Jeg vendte situationen med Amanda i går, da vi talte om forberedelser til weekenden, og den oplagte idé, som jeg så ikke lige havde set, var at droppe den første del af træningen i dag (1 times fællestræning) og bare tage mine 20 minutter i den individuelle runde.

Jeg fik aftalt det med Johanna, og det var bare så perfekt!

Jeg kom, fik luftet Max, og varmede op i hallen med lidt rallyøvelser. Max kom ud i bilen, og ind igen, da der var ca. 5 minutter til vi skulle på. Lidt mere rally, og så var det vores tur.

Vi startede med at vise vores FS2-nummer, som vi gik 6. april, og ikke har beskæftiget os med siden. Man kunne godt se, det var lidt rustent. Derefter kom Max i bilen, og så var jeg klar til at modtage input fra Johanna og de andre kursister.

Nu vil jeg bestemt ikke afsløre alle detaljer, men en kort opsummering vil jeg da ikke undlade:
  • der er mange rigtigt gode passager i nummeret
  • Jeg skal gennemgå nummeret og notere for hver passage hvilket niveau den er på (klasse 1, 2, 3) og stræbe efter at løfte, dem, der står til klasse 1
  • Symmetri – at starte og slutte med noget, der ligner hinanden, binder enderne sammen
  • Rekvisitter, som vil give mange flere muligheder for at variere adfærd, og vil kunne bruges til at støtte Max tæt på, og måske ligefrem være belønninger (spring), fremfor at arbejde med øvelser på afstand, som han tydeligvis ikke bryder sig om
  • Jeg kan bruge kropsdele som rekvisitter, fx cirkle om arm, når jeg sidder
  • Eksempler på rekvisitter:
    • Avis (handy, nem at have på sig)
    • Pibe
    • Monokel
    • Lommeur (When I’m 64 handler om noget med alder/tid)
    • Stok
  • Anvendelse af pauser, som vil være en særlig pointe i et nummer, hvor tid er et tema
Summa summarum: jeg tog vildt inspireret hjem. Jeg har fået så mange ideer at arbejde med, og jeg kan igen begynde at opbygge et nyt program. Der er over et halvt år til næste FS-prøve, så jeg har al mulig anledning til at planlægge og træne programmet ordentligt, og stille med et flot nummer på Samsø.

Der er så meget potentiale i det, og det skal der arbejdes på at udvikle.


Weekenden står i rallyens tegn. Lille Bjørn, Max og jeg er at finde på Roskilde Dyreskueplads de næste to dage. Der er masser at glæde sig til og jeg skal nok sørge for at få det maksimale ud af weekenden.

Jeg glæder mig især til at møde en masse skønne rallyentusiaster, til de største championklasser nogensinde og til de to første kvalifikationsprøver til det nordiske mesterskab.

Ingen kommentarer: