lørdag den 11. maj 2019

Verdenspremiere på Nordisk klasse

Ida, Beatrice og nr. 1-10 fra Nordisk klasse dag 1

Jeg havde en fantastisk dag i Roskilde. Jeg havde store forventninger til dagen, ikke mindst til verdenspremieren på Nordisk klasse, og de blev bestemt indfriet.

Jeg starter ubeskedent med mine egne hunde.

Max startede i championklasse med Lone Sommer som dommer (bemærk rimet!). Opvarmning perfekt, indgang perfekt, og så slog han fra lige før startskiltet, skulle ud og hilse på tidtageren og tilbage igen. Han var meget dæmpet på den første del af banen, og der var nogle typiske dæmpe-fejl: han ville ikke stå ved keglen (ommer lykkedes) og han ville ikke dække i dæk under gang (ommer lykkedes).

Jeg fik en superfin tilbagemelding fra Lone, som bl.a. noterede meget mindre snus fra Max end tidligere, og vi endte med 81 point. Ikke prangende, men ok, når Max ikke rigtigt var på. Jeg blev faktisk helt ked af det under banegennemgangen, fordi han ikke virkede så oplagt, men han var helt på dupperne den sidste del af banen.

Ida og Beatrice (hugget fra Idas Facebook)

Nordisk klasse var som sagt verdenspremiere, det var Beatrice Palm, den svenske dommer, som brugte denne vending. Hun og sekretær Ida Lindberg, også svensk dommer, var inviteret til at dømme den første danske NM-kvalifikationsprøve. Det er en prøve, som mange vil huske, for der blev naturligvis dømt helt konsekvent efter den nordiske regler, og det betød at mange detaljer, som ville koste lidt eller intet ved en dansk rallyprøve, pludselig kostede 10 point. Faktisk fik kun én ekvipage ud af 34 ikke mindst én 10’er …

Max gik væsentligt bedre end i championklassen, men der skete også forskellige underlige ting, og jeg glemte i kampens hede en vigtig detalje, som kostede 10 point. Vi fik 4 10'ere og 6 x 1. Vi endte dermed med 54 point, det lyder ikke af meget, men rakte til en 16. plads ud af 32, og det er jeg meget tilfreds med.

Max skulle direkte fra Nordisk klasse til juniorklasse, hvor Mathilde gik til 90 point med ham og fik en 3. plads. Lille Bjørn skulle ind næsten lige efter, og fik 70 point og en 4. plads. I den samlede ÅH-kvalifikation er Lille Bjørn nu nr. 4 og Max nr. 5.

Deltagerne i første banegennemgang Nordisk klasse

Den samlede resultatliste for Nordisk klasse ligger her. Der kommer en officiel på DKKs hjemmeside i næste uge, baseret på de første to kvalifikationsprøver.

Umiddelbart kan man studse over de lave point. Sammenlignet med en dansk championklasse er det ualmindeligt lave point. Under præmieoverrækkelsen kom Beatrice specielt ind på skridtlængden – rigtigt mange fik 10’ere fordi de ikke tog korrekte skridt. Det er en helt ny klasse, og deltagerne skal have mulighed for at vænne sig til den, og ikke mindst bedømmelserne, og jeg er sikker på, at det går meget bedre i morgen for alle.

Dér har jeg fornøjelsen at skulle dømme, og jeg glæder mig meget!

Ingen kommentarer: