søndag den 12. maj 2019

Når drømme bliver til virkelighed

Mathilde og Kimmie, de to stjerner i juniorklasse

Jeg har haft den skønneste rallyweekend i Roskilde.

Det er der mange gode grunde til.

Jeg har været prøveleder begge dage, jeg har været hundefører med Max begge dage, Mathilde har gået med Lille Bjørn og Max i juniorklasse begge dage, jeg har været dommer i dag, min debut i nordisk klasse.

Jeg har oplevet den fedeste stemning hele vejen igennem!

De tre rallyringe lå i det fjerneste hjørne af Dyrskuepladsen, men den energi jeg oplevede i ringene og omkring dem, den må de have mærket i den modsatte ende af Dyrskuepladsen!

Jeg skrev om lørdagen i går.

Jeg vil igen i dag starte med mine egne hundes resultater.

Jeg var oppe med Max i championklasse, en meget mærkelig oplevelse. Inden vi kom ind på banen smuttede han, og kom tilbage. Igen inden jeg kom ind, var han inde i dommerteltet og prøvede at komme ud under bagsiden af teltet. Han virkede rigtigt ked af det.

Jeg tog ham ind på banen, klappede ham, startede (ups, minus 3 for ikke at få klartegn) og så gik vi en pæn bane. Ikke prangende, ikke med overskud, men ok. Vi blev kun trukket for 6 udover de 3, og endte med 91 point hvilket rakte til 13. pladsen i et felt på 28. Ja, niveauet i championklasse er vildt højt!

Jeg var ret ked af starten, men Anita fik mig ned på jorden. ”Det er fordi han er træt!”. Jamen jeg har bare trænet med ham tirsdag, onsdag, torsdag og fredag og han har været med hele lørdagen, hvorfor skulle han være træt ...

Vi holder fri nu!

Mathilde skulle op med begge hunde i juniorklasse. Lidt vedmodigt, det var Lille Bjørns sidste officielle prøve. Mathilde og hundene gjorde det flot, Lille Bjørn fik 90 point og blev 4. vinder, slået på tid af nr. 3, Max blev 2. vinder med 98 point. Placeringerne betyder en konsolidering af deres placeringer som nr. 4 og 5 på ÅH-kvalifikationslisten, og de er også begge sikre på at komme til DM.

Virkelig flot arbejde af Mathilde, og det bliver dejligt at opleve mine egne hunde til de to finaler, selvom det ikke er med mig selv som fører 😊 Det, der var det allerstørste for mig i denne weekend, var den officielle lancering af Nordisk klasse i rally.

Tanken om et nordisk mesterskab i rally opstod for flere år siden, og jeg har været så heldig at ideen er blevet bakket 100 % op af DKK og pludselig er drømmen blevet til virkelighed …

To kvalifikationsprøver i denne weekend, med henholdsvis 32 og 25 deltagere, toppen af poppen i dansk rally (med stambogsførte hunde) og en begejstring ud over alle grænser.

Ja, der bliver dømt nådesløst hårdt i klassen. Jeg dømte i dag med Amanda, som sekretær, og jeg sagde et par gange til hende, at jeg følte mig ond, fordi jeg skulle trække for fejl, som vi ikke ville trække for i danske rally. Men sådan er spillets regler. NM er for top 5 ekvipager fra de Danmark, Finland, Norge og Sverige, og der er præcise regler, som på mange områder er skrappere end de danske.

Min første nordiske bane

Jeg må indrømme, at jeg havde en del kriller i maven ved denne debut som dommer i nordisk klasse. Men jeg synes ærligt talt også det gik meget godt, og erkende, at jeg er lidt tiltalt af de binære regler: Der er en masse situationer, hvor en øvelse ikke udføres korrekt, og det koster minus 10. Der var én ekvipage lørdag og én søndag, som ikke fik mindst en 10’er, og det siger alt om, hvor svært det er at få toppoint.

Der skal være et meget tæt samarbejde mellem dommer og sekretær i nordisk klasse, og Amanda og jeg er enige om, at vi gjorde det ret godt 😊 Efter dagens prøve er 2 ud af 6 kvalifikationsprøver afviklet og stillingen er:

Stillingen efter 2 af 6 kvalifikationsprøver

Der kommer til at ske en masse inden udtagelseskonkurrencerne er slut, men jeg vil nok mene at et landshold med 5 af ovenstående ekvipager, vil være et ret stærkt hold at stille med til NM 😉

Her er vinderfotos fra de to dage:

Lørdag

Søndag

Tak til alle, der bidrager til at rallysporten er en fantastisk sport er sjov at være en del af. Dommere, sekretærer, tidtagere, deltagere, arrangører – sammen gør vi dette til noget fantastisk!

Ingen kommentarer: