tirsdag den 27. august 2019

Nose Work x 2 og masser af rally


Ferien er desværre slut – jeg kunne virkelig godt bruge noget mere 😊

De nye morgenritualer bliver indarbejdet og det indebærer bl.a. en kortere morgentur i afstand, men ikke i tid. Jeg går med alle tre hunde, og det har været et syn for guder at se mig jonglere med to flexliner og en almindelig line og tre hunde, der vil afsted i hver deres tempo.


Vi når ikke til badebroen, men vi har været heldige med vejret, så i stedet er de to første morgenfotos blevet af solopgangen, og det er bestemt ikke så tosset.

Heldigvis er træningen også kommet godt i gang igen.

Lille Bjørn startede i går på Meretes Nose Work hold, som han gik på for snart længe siden. Jeg behøvede ikke bekymre mig for, om han var blevet lidt rusten, for det var han bestemt ikke. Til gengæld skulle jeg mindes om hans hurtige markeringer og så kig op på mig, helt anderledes end Max’ markeringer, men ligeså usvigeligt sikre.


Vi startede med et beholdersøg, hvor jeg fik lavet en begynderfejl, han søgte boks 1-3 i første række og skråede så over mod 4. boks i anden række, hvor jeg gerne ville have han gjorde første række færdig først … Nå, men Lille Bjørn havde naturligvis fået fært af den rigtige, og jeg skulle naturligvis ikke have blandet mig.


Derefter lavede vi en stribe forskellige udesøg, og selvom Lille Bjørn ikke er den store fan af varme, gjorde han det supergodt. Det blev også til et flot køretøjssøg.

Merete synes bestemt jeg skal melde ham til en officiel prøve, og det har jeg også meget lyst til!

Jeg nåede hjem til noget hurtig aftensmad og derefter gik jeg i drivhuset med Max og Otto, og havde to timers telefonmøde i NKUs rallyudvalg, hvor vi drøftede en masse detaljer vedrørende bedømmelser, og talte om forløbet frem til og afviklingen af det nordiske mesterskab, som forhåbentlig er vel afsluttet om præcis to måneder.

I dag var det Max’ tur til at komme til Nose Work. Han startede med at blive luftet, vi fandt en kegle, og trænede lidt rally :-)

Til Nose Work varmede jeg ham op med 3 udesøg med henholdsvis 1, 1 og 2 kilder, og han var superskarp.


Hos Merete startede vi med beholdersøget, 2 kilder og forstyrrelsesdufte, og der var jeg igen slap. Han snusede lidt før start, og jeg fik ikke ordentlig kontakt med ham, før han selv gik i gang med ”søget”, og resultat blev en noget lallet omgang, hvor han gik lige over en beholder med fært uden at reagere, og hvor han trådte på beholdere (det plejer han aldrig at gøre) og lavede en mærkelig markering, som jeg godkendte, men ikke var korrekt. Nå, vi kom efter det og han fik markeret de to rette beholdere fint.


Derefter var vi med Merete på et Nose Work 1-2 udesøg med 5 kilder. Max lavede sit speciale, gik igennem hele området som efter et spor, og da jeg så vendte ham, kom næsen i gang og han arbejdede eksemplarisk med flere ikke helt nemme søg.




Jeg kørte hjem med samme gode følelse, som efter træningen i går. To seje hunde, som arbejder fantastisk med deres næser, og som jeg elsker at træne med. Kan man forlange mere???

Min kalender de kommende par måneder er spækket med aktiviteter, ikke mindst med rally. Der er introduktionskurser i rally, der er flere dommeropgaver, der er en Nose Work prøve og flere rallyprøver, DKK-arrangementet i Ballerup, en weekend på Samsø, der er NM i rally, der er FCI rallymøde, der er finale i Årets Hund i rally. Og alt sammen inden for mindre end 2½ måned.

Masser af gode oplevelser i vente og masser af opgaver, der skal løses. Det bliver skønt og bestemt ikke kedeligt 😉

Ingen kommentarer: