tirsdag den 13. august 2019

Elvte feriedag: Sommerfugle og SommerPONY

Vi har haft en fantastisk dag på Bornholm.

Morgenturen startede lidt over 6, det var begyndt at regne lidt og der var lidt torden i den fjerne. Begge dele tiltog hurtigt og da vi var nede med udsigt over stranden var tordenen ret tæt på, så jeg valgte at vende om og skynde mig tilbage, hvilket vist var en ret god idé.

Vi havde ikke noget til morgenmaden, og svenskerne sov længe, så vi kørte til Schweizerkonditoriet i Allinge og fik morgenbrød og kaffe.

Vi fik lavet aftaler med svenskerne inden vi tog til Nexø.

Vi var først i Bog & Idé, og købte nogle bøger, jeg købte Haruki Murakamis ”Sputnik min elskede” oversat af Mette Holm, samt ”gaven” af Anders Klostergaard Petersen i serien Tænkepauser fra Aarhus Universitetsforlag.

Vi endte ret spontant på Guldbønnen, og fik en kop kaffe og en gammeldags æblekage, fantastisk, som svigermor lavede den.

Vi mødtes med svenskerne ved Bornholms sommerfuglepark, og det var et vældigt populært valg, som Frasse og Leo satte pris på!

Kirsten og jeg tog derfra til Listed, og fik frokost på Bay Frost, min bestod af en oste/skinke-sandwich og en Vienna fra fad.

Jeg fik læst noget af ”gaven” – nærmere følger – og gået en tur til stranden med hundene.

Aftensmaden var booket for måneder siden, på Stammershalle Badehotel. En rigtigt dårlig anmeldelse i Politiken affødte at vi afbestilte, og den beslutning blev bekræftet af en tilsvarende dårlig omtale i Gastro.

Vi havde i stedet booket på SommerPONY på Nordlandet, og det var et fantastisk godt valg. Jeg besøgte stedet for 3 år siden, Kirsten og jeg var der sidste år, og i år var det nok det allerbedste vi har oplevet på stedet, og det siger ikke så lidt!

Vi startede med snacks og bobler, og derefter skulle jeg have PONYspark med vin (fire retter, fire vine, vand, kaffe), mens Kirsten valgte tre retter og vine separat.

Jeg skriver om besøget i min madblog én af dagene. Her kan jeg nøjes med at konstatere at maden var fantastisk, parringen med vin superb, betjeningen opmærksom og kyndig, og vi havde en gastronomisk oplevelse i topklasse.

Hjemme igen blev hundene luftet, det var vel nok en dejlig dag.