onsdag den 21. januar 2009

En rigtig hænderne over hovedet dag - lydighedstræning 21. januar

Jeg havde en fridag i dag, og havde fået mulighed for at træne med Karen Frost, Charlotte Lia og Sus i et ridehus. Og det blev en træningsdag til 5 = en rigtig hænderne over hovedet dag! Som noget nyt er jeg nemlig nu også begyndt at skrive i træningsloggen hvordan den samlede træning er forløbet, vurderet ud fra hvordan jeg havde det, da jeg kom hjem. Og i dag var bare en topdag.
Selvom vi har været sammen med alle hundene før er det ingen af dem vi ”plejer” at træne med, hestene er kraftige distraktioner ligesom underlaget i ridehuset er – så det var gode forstyrrende rammer.
Megan var rigtigt på fra start, hun virkede glad hele tiden, der var masser af belønninger hele tiden, og det gik rigtigt godt.
Vi startede med ståen i Stå, sid og dæk under gang, og der er større og større succes med kontakt fra starten, og så sidder øvelsen altså lige i øjet. Karen foreslog (igen) at overveje fodstilling ved hver af de tre positioner.
Indkald med stå fungerer også ok, men der er tendens til ved gentagelser at Megan sætter tempoet ned før stoptegnet, så vi skal have trænet noget mere variation, så der er mange indkald uden stop også, med belønning for tempo og kun tempo.
Sid i Stå, sid og dæk under gang fungerede også fint flere gange. Det er tydeligt, set i bakspejlet, at min uvane med at vende overkroppen når Megan hænger, også har medført kludder i netop denne øvelse. For når hun er med i gangen, og får kommandoen, sidder positionen der meget præcist.
Jeg prøver at gennemføre alle stillingsskift alene med håndtegn og dæk-stå, dæk-sit, sit-dæk og sit-stå sidder bare lige i øjet på 15 meter. Stå-dæk og stå-sit har jeg fortsat ikke fået et rigtigt flow i, så Megan rykker frem når jeg kommer ikke ret langt væk.
Så skulle vi lige have en næseprøve (Elite), som Charlotte dirigerede. Det var meget flot. Bortset fra en ekstra find-kommando gik alt strygende, et flot søg og en flot aflevering – og jubel!!
Så til fællesøvelserne, som indtil weekendens kursus var to ikke så populære øvelser. Men i dag troede jeg selvfølgelig på dem, og det smittede sandelig af!
Fællessitten var bare en fornøjelse. Først stod jeg på 20 meter i 30 sekunder, belønnede, og tog så 10, 20 og 10 sekunder i skjul med belønning mellem hver og afslutning til sidst. Og Megan sad bare superflot hele tiden. Og det på trods af at hun gennem porten kunne se hestefolden med to heste (og sådan nogen kan Megan ikke tåle).
Fællesdæk. Vi varmede stille op med 30 sekunder hvor jeg var synlig, efter belønning gik jeg i skjul og Megan rejste sig ret hurtigt. Jeg gik helt roligt tilbage til hende, og dækkede hende af som ved starten af øvelsen, og gik ud i skjul; belønnede efter 30 sekunder, efter 50 sekunder og endelig sluttede vi af efter 1:45 – og masser af jubel for Megan, Spot og Tulle.
Jeg skulle mene at det var tre meget tilfredse førere der tog hjem med hænderne over hovedet efter godt 2 timers træning!

Ingen kommentarer: