søndag den 25. januar 2009

Weekendkursus for konkurrencehundeførere - den fulde historie

Hele holdet (foto: Charlotte Lyngholm)

Da Charlotte Lyngholm annoncerede et weekendkursus for konkurrencehundeførere 17.-18. januar meldte jeg mig straks til. Bare hør en teaser:
”Får DU indfriet dine ønsker med din konkurrencehund?
Opnår du de mål DU har sat dig?
Sidder din og din hunds basislæring "lige i øjet"?
Hvor er du selv henne i forhold til din planlægning og udførelse af at opbygge en konkurrencehund?
På dette kursus, som er det første i en kursusrække, vil vi arbejde anderledes end du måske er vant til. Her vil vi først møde DIG, lige præcis der, hvor du er og finde ud af, hvad det er du gerne vil.
Herefter vil vi sammen etablere en for dig systematisk og enkel måde at træne DIN hund på, så DU nemmere opnår det du gerne vil.
Vi vil som nævnt ovenfor tage udgangspunkt i at arbejde med dit mentale jeg i forhold til tilstand og indstilling, som konkurrenceudøver (hunden skal nok følge med, når du først selv er der, hvor du virkelig gerne vil være).
Herudover vil vi arbejde med detaljer og præcision indenfor specifikke øvelser.”


Lørdag den 17. januar 2009
I kursets introduktion fortalte Charlotte om en række af sine inspirationskilder til kurset, hvor jeg bl.a. noterede følgende bøger: Brandon Bays: Rejsen og Kirsten Stendevad & Christine Eilvig: Millionøsemetoden som jeg gerne vil læse. Stephen R. Coveys: 7 gode vaner og Ulrik Wilbeks: Tro på dig selv var også blandt inspirationskilderne.
I plenum skulle vi svare på de fire indledende spørgsmål. Mine svar:

Får DU indfriet dine ønsker med din konkurrencehund? Nej
Opnår du de mål DU har sat dig? Ja
Sidder din og din hunds basislæring "lige i øjet"? Nej
Hvor er du selv henne i forhold til din planlægning og udførelse af at opbygge en konkurrencehund? Jeg har en dygtig og lærenem hund, jeg skal først og fremmest arbejde med mig selv for at få potentialet udnyttet.

Kend din hund
Næste opgave var ”Kend din hund”:
  • Beskriv nogle af din hunds, for dig, bedste/stærke sider: Masser af energi, når hun er tændt, ivrig, madglad
  • Beskriv nogle af din hunds, for dig, dårlige/svage sider: Snuser meget, mister hurtigt koncentrationen, ustabil
  • Nævn din hunds 2 sikreste/bedste øvelser: Fremsending og næseprøve
  • Nævn din hunds 2 svageste øvelser: Jeg ville ønske jeg kunne sige fri ved fod, men det er fællesdæk og sid i gruppe

Derefter skulle vi to og to prøve bedste/svageste øvelser i praksis. Vores makkere var Conni & Peia.
Megan var bare totalt tændt! Det var omkring frysepunktet, der var får i omegnen, og der var masser af interessante dufte. Men hun lavede en flot næseprøve med et rigtigt flot søg. Og selvom hun sænkede farten lidt til sidst i fremsendingen kom hun smukt i feltet, blev dækket af med håndtegn alene, og afslutningen af øvelsen var også meget fin.
Fællesdækken gik ok! Conni og jeg gik ca. 10 meter væk fra hundene, og selvom Peia rejste sig og blev dækket af igen, lå Megan bomstille, og jeg afsluttede øvelsen efter 30 sekunder. Stor jubel.
I fællessitten gik Megan med i første omgang, men da Conni blev stående hos Peia i anden omgang blev Megan siddende. Jeg har noteret at jeg skal have set på min Bliv-kommando med håndtegn, som vist ikke er særlig hensigtsmæssig.

Efter en lækker frokost kom vi til punktet ”Din mentale tilstand”.

Din mentale tilstand
Dagens højdepunkt for mig var øvelsen i visualisering/meditation/om at være i nuet.
Vi skulle individuelt planlægge en lydighedsøvelse efter Stadils metode. Jeg valgte fri ved fod. Øvelsens fem trin er:

  • Slip selvbevidstheden: Jeg lukkede øjnene, og trak vejret og pustede ud tre gange
  • Gå efter din passion: Jeg lukkede øjnene og visualiserede hele øvelsen
  • Se muligheder – ikke begrænsninger: Det havde jeg allerede indarbejdet i 2.
  • Follow your inner moonlight – don’t hide the madness (AllenGinsberg): Mærke følelsen af at det det bare lykkes
  • Slip kontrollen, og vær villig til at lukke en smule kaos ind: gå ud og gør det!

Jeg skrev samme aften på Facebook til Hanne Skaarup: ”Men uden at afsløre noget af indholdet kan jeg da fortælle at Megan gik sit livs fri ved fod i forbindelse med en af øvelserne, en fantastisk oplevelse for mig!” og Conni, min makker, kommenterede ”… og for mig som tilskuer..:-)))))”.
Jeg startede øvelsen med nogle dybe indåndinger og havde derefter kun fokus på mig selv: Hovedet oppe, gå lige ud, korrekt fodarbejde i vendinger og drejninger og hold da op hvor det fungerede!!!

Fri ved fod (Foto: Conni Hansen)

Jeg er sikker på at det er den bedste fri ved fod vi nogen sinde har gået. Jeg fik at vide at Megan havde kigget underligt, fordi jeg slet ikke kiggede efter hende, og så fulgte hun ellers med. Der var lidt snusen, men modsat ”normalt” gjorde jeg ikke underlige ting for at få hende frem, jeg holdt fokus på mig selv, med det resultat at hun søgte ind i plads. En totalt fed oplevelse. Jeg forlængende oven i købet den langsomme gang, fordi det føltes så godt!
Og for at det ikke skulle være løgn gentog vi øvelsen lidt efter, med samme succes. Dog afbrudt efter tre vendinger, fordi Conni sagde at jeg bare skulle belønne Megan, så flot hun gik!!
Da jeg hentede Megan i bilen blev jeg opmærksom på, at jeg ikke havde visualiseret det der ligger før selve øvelsesstart og det der ligger bagefter, og det er jo også vigtigt og skal med i kommende visualiseringer.
Næsten øvelse var visualisering og bekræftelse. Den tager udgangspunkt i Coveys 2. vane ”Begynd med slutningen”. Vi talte om proces (træning) kontra produkt (konkurrence). Med udgangspunkt i et eksempel fra Covey skulle vi skrive ”en bekræftelse”, der beskrev hvordan vi ville håndtere en hændelse, hvor hunden agerede uønsket. En situation hvor hunden under træning eller konkurrence gør ”fejl” og finde anden måde jeg vil agere på, så den bliver konstruktiv.
Mit svar: Når Megan ikke opfører sig som jeg forventer/ønsker agerer jeg:
  • Med fasthed og selvkontrol
  • Uden at blive irriteret
  • Ser det som en forbedringsmulighed

Kommentar: Det skal være modsætningen til at agere irriteret og sige nej, uden at kamme over så det virker som belønning, det skal være neutralt.
Og så skulle vi træne for at øve dette.
Jeg valgte en dirigeret apportering, hvor jeg dog selv kastede apporterne, mens Megan så på. Og hvad skete? Megan gik perfekt med mig ud til keglen, stillede sig flot, og løb og hentede den rigtige apport og kom perfekt ind i plads!!!
Så prøvede jeg en LP2 apportering, og ved Gud om hun ikke igen kom ind i en perfekt plads.
Så prøvede jeg en dirigeret apportering igen, og der blev fåreflokken for meget, så jeg fik lejlighed til at øve rolig afbrydelse, og sætte øvelsen i gang med ryggen til distraktionen.
Samme rolige adfærd udviste jeg da hun igen igen snuppede godbidder i Anjas pose.
Til sidst tog vi tre fremsendinger. I den første stillede Megan sig ved springet, som stod ved siden af feltet. Jeg kaldte hende roligt til mig igen. Næste gang gik hun i snus i feltet, da hun kiggede op kaldte jeg hende roligt tilbage. Og i tredje omgang stille hun sig perfekt midt i feltet, blev dækker af med håndtegn, og masser af jubel.
Tiden var noget overskredet, så opgaven med at synliggøre personlige træningsområder på træningskort blev til en hjemmeopgave til næste dag. Vi skulle i positive formuleringer beskrive 3 vaner eller holdninger, vi skulle ændre, for at lykkes bedre i træning og konkurrence.
Mit første bud på et svar er:

  • Jeg vil være i kontakt med Megan når vi træner og konkurrerer, fra vi timer ind til vi timer ud
  • Jeg vil være begejstret når vi lykkes med momenter og øvelser
  • Jeg vil starte alle øvelser med to-tre dybe indåndinger og udpustninger for at skabe 100 % fokus

Søndag den 18. januar 2009
Vi begyndte dagen med opfølgning på dag 1. Jeg synes førstedagen havde været exceptionelt god; noget teori og praksis, som jeg har arbejdet med i andre sammenhænge, faldt pludselig på plads, og Charlotte er bare så inspirerende. Så jeg startede med kort at fortælle det, og give Charlotte en flaske mousserende vin som godbid :-)
Der var opfølgning på anvendelse af træningskortene, der var flere der havde udfyldt dem lørdag aften …
Næste emne var Indstilling til dig selv. Om at tro på sig selv, om at have overskud, om at bevare evnen til at glæde sig. Og om at tro på sin hund; som Charlotte sagde: ”Vær glad for din hund, eller skil dig af med den!”
Som en teknik til at visualisere sine drømme viste Charlotte en collage hun havde lavet i forbindelse med et andet kursus, og jeg fik ideen til at finde et fotografi af lydighedslandsholdet og skifte en af Border Collierne ud med en engelsk springer spaniel og en af førerne med mig :-)
Næste tema var Indstilling til andre. Charlotte refererede bl.a. til Rhonda Byrne og ”The Secret” og ”the law of attraction”, om at vi opnår det vi fokuserer på. Hvis vi er utilfredse, tænker at noget ikke vil lykkes, tænker negativt så vil dette efter al sandsynlighed forstærke sig selv. Hvorimod tilfredshed, tror på at man kan og positive tanker øge sandsynligheden for at tingene lykkes.
”Det vi sender ud, får vi tilbage”.
Vi fik nogle spørgsmål, som vi kunne overveje for os selv der hjemme.
Næste emne: Misundelse. Misundelse er en grim og meget menneskelig følelse, men også en følelse der dræner energi. Så også på det område, skal vi vende følelsen, og heller tænke, hvordan vi kan lære af dem, vi ellers ville være misundelige på, og erkende at vi også har de muligheder.
Og så Et energiniveau højere. Man kan ikke ændre sin personlighed, men man kan ændre sin adfærd. Man kan kompensere for sin personlighed ved at være bevidst om sin adfærd. Og træningen af adfærden kan fx ske ved at tage konkrete punkter med på træningskortet. Charlotte gav os et skema, hvor vi kunne score de enkelte træningsdage; fra ”Kom hjem i dårligt humør – og det smittede” til ”Kom hjem og var glad – og det smittede”.
Kalenderen med træningsdage var på 5 dage pr. uge (max!), for hunden har også brug for hvile fra LP-træningen, eller hvad man nu træner seriøst (Thorndike).
Jeg har noteret som en idé, at jeg i min træningslog skal notere en vurdering af dagens træning eller evt. øvelsen i forhold til Charlottes skala.
Endelig havde vi punktet Den ”nye generation”, hvor vi hjemme skulle svare på spørgsmål om hvordan fremtidens lydighedsudøvere og –landshold skal være mv.

Kendskab til lydighedsøvelserne
Vi skulle vælge to favoritøvelser og to øvelser, som vi gerne ville elske, og arbejde med dem, sammen med vores makker.
Jeg startede med næseprøven, og den gik superflot, som jeg havde regnet med. Det gjorde springapporteringen ikke. Først løb Megan direkte ud til Connis rygsæk for at finde godbidder; så prøvede jeg fra den anden side af springet, og Megan sprang og løb ud til hegnet for at rengøre sig, som det hedder i reglementet. Jeg drejede så springet 90 grader, og denne gang fik vi en fin øvelse. Det væsentlige i øvelsen var, at jeg bevarede roen hele tiden i overensstemmelse med en af reglerne på mit træningskort.
Så kom de to øvelser, som jeg gerne ville elske: stillingsskift og Stå, sid, dæk under gang. Jeg startede stillingsskiftet med et par dybe indåndinger, gik 10 meter ud, fik flot sit, flot stå og så på dækken begyndte Megan at kradse sig. Jeg bevarede roen helt, og afventede at hun var færdig, og selvom hun gik fremad dækkende jeg hende roligt af, afsluttede øvelsen normalt og roste. Endelig stillingsskift under gang, hvor jeg havde en fuldstændig rolig start efter indåndingerne, fik en flot stå, en ok sit (hvor jeg sænkede tempoet lidt) og en god dæk (med håndtegn). Dvs. en optimal øvelse på dagen.
Så var der tid til en velfortjent frokost!

Så kom vi til Signalforståelse kontra signalforvirring. Charlotte kom igen med en god introduktion, og dette emne handler jo virkelig om at gøre det nemmest muligt for hunden; hvis man fx bruger håndtegn til både stå og dæk i Eliteindkaldet, så brug højre hånd til den ene og venstre til den anden, så hunden så snart førerens hånd begynder at bevæge sig, er med på hvad den skal.
Vi skulle nu vælge en af de øvelser, som vi gerne ville elske, tænke øvelsen igennem bl.a. i forhold til vores signaler fra før klarmelding til der bliver sagt ja tak. Mens en gruppe på fem blev videofilmet en efter en med de andre som tilskuere, skulle en anden gruppe på fem træne øvelser.

Jeg valgte Stå, sid, dæk under gang. For mig blev øvelsen lærerig på en lidt mere omfattende måde, end jeg havde regnet med. Da vi stod hos Charlotte havde jeg svært ved at få kontakt til Megan (!), og Charlotte bad mig blive ved med at gå, indtil Megan fik kontakt, også give stå-kommandoen, og rose da det fungerede.
Den tog jeg med til Stå, sid, dæk under gang efter en lille omvej, fordi Megan i første gennemførelse pludselig stak af for at undersøge Anjas spændende pose. Jeg gik roligt hen, koblede Megan og gik tilbage med en ualmindeligt opmærksom hund, begyndte øvelsen igen, og nu fungerede det! Først ståen, så sitten; dækken blev til en sit, men jeg fortsatte bag øvelsen og fik en ok dæk næste gang (hvor jeg havde Megans opmærksomhed), og afslutning og ros. Ro hos mig hele vejen, og afslutning og belønning på mine betingelser, ikke på Megans.
Charlotte understregede, at vi må acceptere at slippe detaljer, når vi arbejde med at få flow i øvelsen.
Næste emne: Din hunds mentale tilstand. Her skulle vi overveje en række spørgsmål om hvordan vores hund har det, hvordan den har det med træningstilrettelæggelsen (fx antallet af gentagelser), arbejdsglæde osv. Det blev en tage med hjem opgave.
Endelig sluttede vi med Kondition og kost, både hundens og førerens. Igen noget vi kunne overveje hjemme. Men det væsentlige er at være opmærksom på at, det at være til stævne en hel dag og være koncentreret i et fuldt lydighedsprogram, kræver både mental og fysisk styrke hos hund og fører.

Evaluering
Jeg har trænet hos Charlotte Lyngholm siden 11. august 2008. Jeg troede det var løgn, er det ikke længere siden jeg begyndte træne hos hende? Men det er rigtigt, jeg har lige tjekket datoen. Jeg synes jeg har kendt Charlotte flere år, og det er svært at forestille sig mere entusiastisk, engageret, sprudlende, inspirerende mv. hunde- og mentaltræner end hende.
Og vi oplevede virkelig alt det bedste af Charlotte på disse to dage!
”Jeg har en mission. At bringe jer alle hen, hvor I godt vil hen.” Og det Charlotte havde samlet til disse to dage var udvalgte visdomsord fra en stribe ledelses-/coachingbøger mv., og sat sammen til en spændende helhed. Det er svært at argumentere imod vigtigheden af emnerne:

  • Man skal kende sin hund
  • Man skal kende de enkelte øvelser og det samlede program
  • Man skal vide hvordan man fysisk bygger sig op til et stævne, og holder sig på toppen hele dagen
  • Og sidst men ikke mindst skal man være mentalt klar til at gennemføre hele trænings- og konkurrenceforløbet

Jeg synes der var en fin balance mellem teori og praksis, med overvægt på det teoretiske, hvor vi først og fremmest skulle arbejde med os selv, ikke med hunden.
Charlotte er enestående til at illustrere teorien med eksempler fra vores egen virkelighed, og hun er en meget levende og underholdende instruktør. Herligt.
Det var også et fund af et hold, som bare svingede godt sammen. Rammerne var perfekte, maden var lækker, det har bare været en fornøjelse.
Jeg glæder mig allerede til fortsættelsen, et weekendkursus for konkurrencehundeførere med Helle Damkjær som gæsteunderviser den 21.-22. februar.

2 kommentarer:

Bluedog sagde ...

Tak for den gode beskrivelse af kurset, rigtig dejlig læsning:o)

Bluedog sagde ...

Hej Paul

Du er blevet tagget:o)

This is what you should do:

Open a document or file folder,
Click on the fifth folder and then the fifth photo.
Post the photo and describe it.
Then tag 5 other bloggers.

Håber du vil lege med:o)

Mange hilsner
Vicky og drengene