onsdag den 20. maj 2009

Træningsplan

Der er flere der har efterlyst mere fra Chicken Camp, og det skal nok komme, men der går lige lidt tid :-) Jeg har sket ikke fået set på videooptagelserne endnu. Men nogle af klippene skal jeg bruge i et foredrag om klikkertræning i Spaniel Klubben, så det skal nok blive til noget!
Jeg har langtfra fordøjet de mange indtryk endnu, og det lykkedes mig i fredags – rigtigt flot! – kun fire dage efter at jeg var kommet hjem fra Borlänge, at præstere årets dårligste træning med Megan :-(
Jeg var selv uoplagt, det smittede sjovt nok af på Megan, og jeg fortsatte alt for længe og med flere fulde øvelser. Det var så dumt, at det ikke ville have været nok at banke hovedet ind i væggen tre gange, som vi kunne nøjes med hos Bob Bailey, når vi dummede os …
Nå, om igen, jeg måtte tilstå til træningen hos Charlotte i mandags, da hun spurgte hvordan det gik med træningen af den dirigerede apportering – som cirka er det eneste vi ikke trænede den famøse fredag, eller i det hele taget siden sidste træning.
SÅ fik vi foredraget om træningsplaner, som Bob Bailey ville have nikket meget anerkendende til. Og fra i går har jeg så trænet efter en plan med 10-15 minutters pas hver dag, de dage hvor det er dirigeret apportering er det KUN den øvelse, de øvrige dage lidt mere, men KUN momenter, ingen færdige øvelser.
I går var det dirigeret apportering på stranden, fra kegle og til højre, med gradvis øget afstand. [Og ja, det er svært at starte helt forfra!!]
I dag i Albertslund var det:
  • fuld næseprøve (!), hvor Megan tog den rigtige næseprøvegenstand to gange, men den ene gang efter at have haft en anden i munden. Og første gang reagerede hun slet ikke på startkommandoen …
  • apporterings- og afleveringsdelen af springapportering gik rigtigt pænt to gange
  • fremsending. Til kegle flot i første forsøg. Fra kegle og til felt (ikke i forlængelse af kegle) var ok i 2. omgang. 1. gang reagerede Megan ikke på kommandoen, 2. gang løb hun ud, men i en stor bue
  • så trænede vi dækken i Indkald med stå og dæk på korte afstande, succesrate <>
  • og endelig sit i Stå, sid, dæk, som er helt sikker, men forudsætter at Megan er med fra starten, og det var hun ikke første gang

Jeg var meget tilfreds med træningen, og vi holdt os hårdt til træningsplanen, men hold da op hvor er der meget der ikke fungerer …
Og det er jo positivt, for så kan vi træne videre.

Hvad med Lille Bjørn, vil nogle måske spørge. Ja, han er ikke glemt, og hvis jeg skal være helt ærlig går træningen med ham rigtigt godt. Koncentrationen er svær at fastholde længe ad gangen, men når han er på, så er der fokus og øvelserne fungerer. Ved træningen i mandags hos Charlotte var hans fremsending bare aftenens bedste øvelse for mig: Fra 15 meter løb han ud midt i feltet, stoppende på kommando, og dækkede efter nogle sekunder på kommmando. Vild jubel!!!
På lørdag skal Lille Bjørn og jeg på kursus hos Åsa Eriksson, arrangeret af Karlebos Ivrige Poter, og dette glæder vi os meget til.

Ingen kommentarer: