lørdag den 22. maj 2010

Chicken Camp – 22. maj 2010

Meget apropos var et af emnerne i morgensamlingen ”Hvornår er noget trænet færdigt?”. Og svaret er: Når det opfylder alt i forhold til din definition af adfærden! Så hvis man fx definerer et indkald således: ”Hunden skal altid komme tilbage til mig første gang jeg kalder”, har man en seriøs opgave med at generalisere adfærden :-)
I dag stod træningen i vedligeholdelsens tegn. Med små nuancer er hønsene klar til den afsluttende prøve. Træningsplanen bestod i dag af en tegning af banen med 8 klikzoner og 8 tilhørende belønningszoner, og så et skema der angav hvor der skulle klikkes i de enkelte banegennemgange, så der blev varieret både i antal forstærkninger under banegennemgang (1, 2 eller 3 + afsluttende klik) og i steder der blev forstærket.
Formiddagens træning var derfor ganske detailorienteret, og der var ikke så mange banegennemgange, men i stedet en del diskussioner af hvordan vi bedst placerede os ved den afsluttende prøve. Herunder var det meget tydeligt, hvor meget det betyder for hønsenes stimulusbilledet hvis Tena og jeg bytter plads, så vi er nu begge endt med nogle faste placeringer for hver af vores høns, så den del så vidt muligt holdes fast under træningen.
I nedenstående videoklip kan I se først høne 9 (crossover) og derefter høne 12 gennemføre banen korrekt. Det skete lige efter frokost i dag, og dvs. der var mere end 24 timer til den endelige præsentation. Og alt burde være fryd og gammen … Jeg var ganske tilfreds og trænede samlet 9 minutter af de 20 minutter, jeg havde til rådighed.
Men i dagens næstsidste session begyndte det pludselig at knibe med høne nr. 12. Den begyndte at hakke I den første slalompind, og vi måtte arbejde med at få den forbi det punkt. Da vi umiddelbart efter fandt ud af at en af Tenas høns begyndte på samme adfærd, var vi ret konfunderede. Men vi fandt frem til en forklaring, som blev bakket op af Bob: I forhold til hvor meget hønsene bliver forstærket ”normalt”, fik de meget lidt belønning i dag, så de var bare meget sultne. Da klokken var blevet over 16 var det også på tide at skrue ned for blusset træningsmæssigt, så de fik lige lidt ekstra guf.
Men videoen viser lige to klip med høne 12, som pludselig tilbyder noget, som ikke indgår i planen for min præsentation i morgen!
I morgen har vi yderligere to træningssessioner som de hidtidige, og derefter to træningssessioner hvor vi får lov at træne vores egne høns. Og så præsentation ved 14-tiden.
Til i morgen skal vi udarbejde en plan for hvordan vi ville håndtere dette skift i træningen. Nu bliver det pludselig mig og ikke Tena der skal klikke og belønne mine høns.
Jeg tager hjem i morgen direkte efter afslutningen af kurset, efter to fantastiske uger. Opsummering og klip fra afslutningen følger i næste uge!!

Ingen kommentarer: