mandag den 30. december 2019

Tanker om 2019



Megan med en meget stolt far for 9 år siden :-)
I Lanny Basshams nyhedsmail for december opfordrer han til at reflektere over 2019. En måde at gribe det an på er at svare på tre spørgsmål, som jeg har klippet direkte fra nyhedsmailen.

Jeg har helt bevidst gemt besvarelsen til i dag!

1. What do you want to remember about the year past? My suggestion is to only focus on your successes. Look at the competitions in your journal that met or exceeded your expectations. Did you have any “break-through” experiences? Try to visualize how you felt as you write down these moments. You are building your Self-Image by doing this form of rehearsal.

Der er rigtigt meget jeg gerne vil huske 2019 for. Ingen der har fulgt min blog bare sporadisk, er vist i tvivl om, at det har været et ekstraordinært år for mig, med mange succeser og med mindst ét gennembrud.

Der var de to rallyprøver med Max 9.2, der var en fantastisk Nose Work prøve med Max, der var rallyprøven med Max til 99 point, der var en magisk juleafslutning med alle tre hunde. Og meget, meget mere.

Jeg kan garantere, at jeg har visualiseret prøverne mange gange, og min højre øreflip har fået mange tryk, for at forstærke visualiseringerne. Jeg kan genkalde den fantastiske følelse indeni. Det føles fantastisk.

2. What did you learn this year? There is a section in your Performance Journal dedicated to this effort. I suggest you make a written summary of every entry you made in this section of your journal. How did you grow this year? Sometimes personal growth and maturity is difficult to measure just by looking at score or where you ended up on the leaderboard. December is the time of year to evaluate how far you have come since the first of the year.

Min allervigtigste læring i år, har været at jeg var i stand til at styre min mentale tilstand før, under og efter konkurrencer og i andre situationer, hvor det var nødvendigt eller vigtigt – fx træning, og mange arbejdsmæssige og private situationer.

I konkurrencesammenhæng er jeg efter mange tilløb kommet dertil, at jeg med ret stor træfsikkerhed kan styre, at jeg mentalt har det rette fokus når jeg planlægger/forbereder konkurrencen, når jeg konkurrerer - både opvarmning, indgang, gennemførelse, udgang og forstærkning af hund/mig selv og modtagelse af feedback. Uanset det pointmæssige resultat.

Jeg husker specielt en prøve 1. december, hvor jeg reagerede præcis som jeg havde trænet, på trods af dårlige point, men ikke har været særlig god til tidligere.

Jeg kan tydeligt se, at min tilgang til træning og konkurrence med Otto er helt anderledes end den har været med tidligere hunde, på den positive måde.

Meget af det jeg har arbejdet bevidst med at opnå er nu blevet reflekser, hvilket er meget vigtigt, for så skal jeg ikke bruge energi på at tænke på det til prøver.

3. What changes are you going to make next year? If you could do over every mistake you made last year, what changes would you make? I believe every perceived liability is a hidden asset. If you could improve just one thing next year, that would make the most significant difference in reaching your goals, what would it be? Set a goal to make it one of the things you are best at next year.

Umiddelbart skal jeg “bare” gøre mere af det samme i 2020. Altså gøre, som jeg har gjort ved de prøver, hvor det er gået bedst. Der hvor det ikke er gået godt (fx dag to på Samsø), er det fordi jeg har tænkt resultater. Det er det dummeste jeg kan gøre, og det er mit store mål i 2020: At kunne tage ALLE prøver som en sjov oplevelse jeg og hundene skal have sammen, hvor det eneste der betyder noget er at vi har en fest sammen på banen. Hvis det medfører point eller placeringer, der kan bruges til noget, er det en bonus. Det er ikke det vigtigste.

For at få endnu mere styr på det, har jeg en coachingsession i januar 2020, hvor jeg skal have hjælp til den praktiske tilgange til dette.

Finally, I offer two suggestions. First, if you are not keeping a performance journal, I hope you can see how important one can be in the Reinforcement Phase of a year. Start keeping one in the new year. Next, decide to let go of all mistakes made last year. View them as lessons you needed to learn. Making mistakes is inevitable, learning from them is a choice.

Jeg fører en performance journal, nemlig denne blog og et regneark med alle mulige nørdede detaljer.

Alle fejl i 2019 er omsat til læring, og 2020 kan bare komme an 😊

Ingen kommentarer: