tirsdag den 3. december 2019

Otto og Max til Nose Work

Giv mig et A
Vi var allerede nået til næstsidste runde af denne runde af tirsdags Nose Work træningen hos Merete.

Jeg synes det er super god træning, og nyder at kunne træne med alle tre hunde (Lille Bjørn mandag) lokalt, aktuelt i Solrød Centret.

I dag trænede vi i den vestlige ende af centret.

Begynderne er rasende dygtige. Otto havde parring i første runde, en kombination af parring og ren fært i anden og siden ren fært, og han er virkelig skrap.





Der var en stribe kilder i vinduerne på det gamle posthus (6 + 3 + 6), og vi fire deltagere satte 5+5+4+4 op selv på bænke og cykelstativer og så var der to områder hos Merete med 4+3 kilder. I alt 40 kilder.

Otto kom igennem stort set det hele på flot vis. Det er en stor fornøjelse at se ham arbejde, og det er åbenlyst at han synes det er evigt sjovt 😊

Jeg glæder mig rigtigt meget til at arbejde videre med ham i Nose Work.


Max skulle på som den næste, og jeg synes, der er et mønster, som jeg vendte med Kirsten da jeg kom hjem: følsomme Max kan sagtens være fornærmet over, at han skal vente en time i bilen, når han véd Otto er ude og træne, og han virker frustreret og overtændt, når han starter.


I dag blev det ikke bedre af at vi efter hurtig opvarmning med nogle af begyndersøgene gik i gang med et område, men et ukendt antal kilder. Jeg fik belønnet et par steder, hvor jeg var i tvivl, og besluttede at stoppe. Men det fortsatte hos Merete, der var lyd på hele tiden, og ikke den sædvanlige præcision. Så vi gik videre med de ”nemme” søg, inden vi gik til et af de lidt sværere områder til sidst. Men det blev altså ikke helt så skarpt, som vi plejer at arbejde.

Så aftalen er, at vi sænker kriterierne den kommende periode, for at få gejsten og præcisionen tilbage.

Det har i øvrigt på andre fronter været en meget spændende dag, hvor jeg både i forbindelse med mit arbejde og i forbindelse med noget hundeplanlægning har handlet som Paul 100 %, og bagefter kunne evaluere det helt nøgternt og konstatere, at jeg havde handlet ubevidst, og at jeg var meget tilfreds med den måde, jeg agerede på.

Ingen kommentarer: